HOLDER: Batteriene i en elbil – her en Tesla Model X – mister lite kapasitet over tid, viser en ny analyse.

7000 elbilbatterier undersøkt:

Kapasiteten synker fem prosent første 30.000 km

En ny undersøkelse viser at batteriene taper litt kapasitet de første årene, men svært lite i resten av bilens levetid.

Publisert

Det tyske konsulentfirmaet P3 Group har i samarbeid med Aviloo, eksperter på batterihelse, undersøkt batteridata fra flere enn 7000 elbiler, skriver Vi Bilägare. 

Resultatet underbygger tidligere tall fra tidligere tilsvarende undersøkelser, som viser at batteriene taper lite effekt over tid – og som regel overlever det meste annet på bilen. 

Ved en million kjørte kilometer, har batteriene fortsatt igjen hele 90 prosent av kapasiteten.

Lite bekymring

Mer oppsiktsvekkende er det at kapasiteten ofte reduseres med fem prosent – fra 100 til 95 – etter de første 30.000 km, altså på drøye to år.

I en uttalelse fra P3 Group, står det at brukte elbiler ofte anses som vanskelige å selge fordi redusert batterikapasitet begrenser rekkevidden og dermed nytten betydelig.

Studien konkluderer med at det er liten grunn til bekymring rundt batterienes alder.