DOBBELT OPP: Sportskommentator Jann Post venter på ny bil fra Kina.

10-punktsjekken med Jann Post:

«Bilene bærer preg av to barn bak – og en noe lat far»

NRKs friidrettskommentator Jann Post gjør seg klar for et nytt OL – og for å kunne sette seg bak rattet i sin nye, kinesiske elbil med varme i rattet, firehjuls­trekk og trådløs lading for mobiltelefonen etter OL i Paris.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: friidrettskommentator Jann Post i NRK.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg har egentlig ikke peiling på bil. Den er et nyttig verktøy for å komme fra A til B. For oss er det praktisk å ha to biler. Jeg har bruk for bil for å ta meg hjemmefra og til jobb, som er en strekning på rundt seks mil fra Råholt til NRK-huset i Oslo, og så er det til jobb for kona. I tillegg kommer ulike treninger, reiser til hytter og jobbreiser forskjellige steder – for eksempel Beitostølen, Trondheim og Östersund – for min del. Jeg tipper jeg kjører 15.000 til 20.000 kilometer per år.

Jann Post (43)

  • Kom til NRK fra VG i 2006. Han har i en årrekke kommentert blant annet friidrett for statskanalen. Nå er han klar for Paris-OL 26. juli til 11. august sammen med sine ekspertkommentatorer Vebjørn Rodal og Christina Vukicevic Demidov.
  • Post er selv glad i å løpe langt. I 2021 ga han ut boka «Et steg foran». Han ledet i fire år, frem til oktober i fjor, den ukentlig publiserte podkasten «I det lange løp».
  • Gift med fysioterapeut og tidligere skøyteløper Anna Rognstad Post (40). Paret har to sønner, Syver (7) og Sander (10). Familien bor på Råholt, rett nord for Oslo og Gardermoen.
  • De har to biler, en fem–seks år gammel bensindrevet Mazda CX-5 og en 11–12 år gammel dieseldrevet Ford Fiesta. Jann Post understreker at han ikke har begått tabben å fylle bensin på dieselbilen, og vice versa – antakelig som følge av en dyr lærepenge for 15 år siden, da han fylte bensin på sin fars dieselbil.
  • Post-familiens eldste bil (Fiesta-en) er «på vei ut», til fordel for en elbil – kinesisk produserte Xpeng G6 – som skal være på plass i dobbeltgarasjen deres etter OL i september.
  • Jann Post vedgår at han ikke er så glad i å kjøpe og selge bil. Han bemerker ironisk at han prøvekjørte sin første elbil samme dag som forbudet mot elbil i kollektivfeltene ble innført.

Regnestykkene for hva det koster oss per måned, vil jeg helst ikke regne på. Det har jeg aldri satt meg fore å gjøre helt nøyaktig, bortsett fra en gang – sånn grovt sett – for noen år tilbake. Det spørs jo hvordan du regner. Vi har ikke lån på bilene. Den vi nå har kjøpt, koster en halv million kroner.

Drivstoff for Mazda-en og Ford-en beløper seg til rundt 2500 kroner per måned. Årlige verksteds­utgifter ligger kanskje på 15.000 til 20.000 kroner. Forsikring 15.000. Så er det verditapet, og hvordan det (med billån) ville sett ut hvis vi hadde hatt lavere boliglån. Totalt 60.000 kroner i året, anslår jeg.

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg har skjønt at en del folk bruker mye penger på bil. For meg er det slik at jeg helst vil bruke minst mulig. Derfor er pris en vesentlig faktor. Da jeg nå valgte «Kina-bilen» [se faktaboks], var det etter praktiske vurderinger: Rekkevidden, hvor hurtig den blir ladet mellom 10 og 80 prosent, firehjulstrekk med tanke på at vi bor litt ute på landet og vinterføret dermed kan være litt røft. Mest mulig for pengene, med andre ord.

FAGFOLK, VÆR SÅ GOD: Jann Post har skiftet dekk selv, inntil mutterne satt så hardt at han ikke fikk dem løs. Da fikk fagfolk ta over jobben.

Som med trening…

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg er ekstremt dårlig på det, og bilene ser ut deretter. De bærer også preg av å ha to barn i baksetene, samt at de har en noe lat far. Ford-en får seg en omgang i vaskehall, med svamp og for hånd – eller vi betaler noen for å gjøre det. Når det gjelder den andre bilen, går det litt for lang tid mellom hver vask. Til konas store frustrasjon. Dagen før 17. mai skjønte hun at den ikke ville bli rengjort av meg, og at hun ble nødt til å gjøre det for egen hånd.

Polering har jeg ikke noe forhold til, annet enn når «noen» tar seg av det. Jeg har skjønt at jeg burde være mye bedre når det gjelder renhold, men har ikke klart å gjøre noe med det. Det er som med trening. Du skjønner at det bør gjøres oftere og mer, men så skjer det likevel ikke.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Dekkene blir oppbevart i egen garasje. Når det er tid for å skifte, hiver jeg ut barnesetene fra bilen og legger dekkene bak – kjører til dekkforhandleren, som foretar byttet. Jeg kjøper nye når de sier at de jeg har «er gått over grensen». Jeg tar hintet og kjøper dekkene jeg blir anbefalt, vel å merke innenfor en fornuftig prisklasse. Men jeg vet selvsagt at skikkelige dekk er viktig. Jeg kan ikke varemerkenavnene på noen typer dekk, men svarer på deres forslag med «de er sikkert ok».

Jeg drev og skiftet selv en stund. Helt til hjulmutterne satt så hardt fast at jeg ikke fikk dem løs igjen. Da måtte jeg likevel ta turen ned til dekkforhandleren, som gikk løs på dem med alle mulige slags redskaper. Det er best å la fagfolk gjøre det.

Kjøpte av kollega

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Den ene av de to vi har nå, hadde gått et par tusen kilometer på fabrikken i Tyskland. Begge var egentlig nye da vi kjøpte dem. Jeg har kjøpt bruktbil to ganger. En av faren min, den andre av NRK-kollega Morten Stenberg. Det var en Audi A6, som han hadde hatt siden den var ny. Det var vel egentlig bakgrunnssjekken, at jeg stolte på fatter’n og kollega Stenberg.

Når det gjelder levetid, er Mazda-en greit mer komfortabel enn vår 11–12 år gamle Fiesta. Levetiden bør ideelt sett være tre til fire år, slik at noe av garantien det gjenstår.

Fiesta-en kostet 170.000 kroner da vi kjøpte den. Det gir en akseptabel brukssum per år.

Nå har den ikke lenger noen verdi, og den ryker foran neste EU-kontroll. Jeg leser restaurantanmeldelser før vi velger restaurant og innimellom leser jeg biltester foretatt av fagfolk. De positive påvirker mitt bilkjøp. Deres forbrukermakt over meg er stor. I kraft av yrket mitt, leier jeg en del biler. Kanskje opp mot 20 per år. Det gir meg også grunnlag for valg av bil.

På den annen side, har jeg bare hatt fem biler i løpet av 20 år. Det er fire–fem år i hver av bilene. Det betyr at jeg har kjørt «litt» i disse.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Fordelen med å bo utenfor byen, er at vi har råd til et større hus og dobbel garasje. Det er selvsagt en del rot og skrot i dem, men vi er såpass flinke til å holde orden at vi har plass til begge bilene – og de står stort sett inne i garasjen, så mye som 95 prosent av tiden.

ET MUST: – Jeg er familiemann. Da må du ha takstativ, slik at vi kan ha skiboks når ski skal fraktes hit og dit. Og sykkelstativ som kan monteres til tilhengerfestet, sier Jann Post.

Varme i rattet

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Det er sikkert bra med oppvarmet ratt når vi har dager med minus 20 grader på Råholt. Det er det i den nye vi får i september. Det er ren luksus. Jeg er familiemann. Da må du ha takstativ, slik at vi kan ha skiboks når ski skal fraktes hit og dit. Og sykkelstativ som kan monteres til tilhengerfestet.

Det hender vi får bruk for skiboksen om sommeren også. Det er ofte masse ting og tang som skal fraktes. Det er Mazda CX-en som blir brukt til det formålet.

Xpeng-en har en løsning som ikke krever kabel for å lade mobiltelefonen. Det passer meg bra. Da unngår jeg at mobilen går tom for batteri. Jeg kobler mobilen via bluetooth og liker å lytte til podkaster som er faglig relatert, det vil si løping, mens jeg kjører.

For barna i baksetet prøver jeg å unngå underholdning i form av skjerm. De blir fort bilsyke. Ipad går galt. De har høretelefoner koblet mot musikk, podkast eller lydbok. 

«Uaktuelt», sa kona

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Ford-en er svart, Mazda-en grå. Den nye Xpeng-en sølvfarget. Jeg kikket på en som var knalloransje. Men kona sa «uaktuelt», fordi hun mente vi ville bli lei den fargen fort som fy.

Det er greit med en farge som møkka synes minst mulig på, altså grå. Jeg kunne aldri hatt hvit bil, sier kona.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg har ikke gjort særlig idiotiske investeringer. En bil jeg hadde, var senket lavere enn vanlig. Det var litt upraktisk på vinterføre. Men jeg har ikke gjort noen grove bommer.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har alltid synes at Audi er litt kult. For å finne typen jeg synes er heftig, har jeg måttet gjøre noe research. Det må være en bil som er bra for familien, en komfortabel og morsom stasjonsvogn. Det kommer aldri til å skje at vi går til anskaffelse av en slik bil, med mindre jeg vinner 200 millioner i Lotto. Men det skulle altså eventuelt vært denne: Audi RS 6 Quattro tiptronic.