BARN OG BIL: Da NRK-profil Lars Nehru Sand og kona Vilde Helljesen fikk barn, ble det omsider ny bil – og farvel til en hverdag hvor bildeling og kollektivtilbudet dekket behovet.

10-punktsjekken med Lars Nehru Sand:

«Vask og dekk? Det er en generasjons­kløft der»

Lars Nehru Sand har aldri eid en bil før akkurat nå og er mest opptatt av at den er en «gjenstand» til bruk for forflytning. NRKs profilerte politiske kommentator vedgår imidlertid at det er «overraskende gøy» å kjøre en helt ny bil.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Politisk kommentator Lars Nehru Sand.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Det vet jeg ikke. Jeg har ikke regnet på noen ting når det gjelder det. Hverken for bilen vi har hatt til nå eller den nye bilen, en Volkswagen ID.4. Da min svigerfar kjøpte ny bil, fikk vi låne hans gamle Volvo. Det er en dieseldrevet årsmodell 2012. Vi lånte den, og så ble den værende hos oss. Men vi har aldri kjørt mye bil. Vi har bodd i byen og ikke hatt særlig stort behov for bil. Vi har benyttet bilkollektiver og kollektive fremkomstmidler.

Lars Nehru Sand (43)

  • Politisk kommentator på heltid for NRK siden 2014. Han jobbet i Aftenposten fra 2005 til 2008. Deretter begynte han i NRKs politiske avdeling.
  • Sand er utdannet statsviter og journalist med bakgrunn i sammenlignende politikk fra Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Bodø.
  • Han bodde i Kristiansand frem til 2000. Gift med Vilde Helljesen, som er datter av NRK-veteranen Geir Helljesen. Paret har en seks år gammel sønn. De bor på Tåsen i Oslo.

Da vi fikk barn for seks år siden, forsto vi at det er lurt å kjøpe bil. Det tok likevel en stund før vi nå gjorde det. Vi har vært positivt innstilt til elbil lenge, men har tenkt at det har vært lurt å leie og låne bil på bakgrunn av de løpende kostnadene ved å eie bil.

Med barn er det slik at de skal på forskjellige aktiviteter, og gjerne flere ting etter hverandre. Vår sønn går på skitrening, og vi tar ham med på aktiviteter og besøk i helger og etter skolen. Det er ikke så lett å komme fra det ene til det andre med T-banen og kollektiv transport. Vi bruker bilen på ettermiddagene, i helgene og en gang imellom til Kristiansand. Vi bruker den nok under gjennomsnittet, med tanke på antall kjørte kilometer.

Tidligere har jeg ikke helt skjønt hva jeg skulle med «lappen». Men jeg er glad moren min «tvang» meg til å ta den da jeg var 18 år gammel. I forbindelse med jobb og lignende har førerkortet vært godt å ha. Men det å skulle legge mye penger på bil; for meg har bil vært en gjenstand til å forflytte seg i. Jeg kjører ikke bil for å ta meg en tur, jeg gleder meg mer til å komme frem dit vi skal.

SPENNING I HVERDAGEN: – Levetiden og batteriteknologien er jeg veldig spent på. Holder den i fem år? spør Lars Nehru Sand om sin nye ID.4.

Bruksgjenstand

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Kostnadene hadde mye å si da vi ønsket å kjøpe bil. Vi ville ha en sikker bil, uten å bruke for mye penger. Ekstra­utstyr til en bil som i utgangs­punktet var billig, var et poeng. Det er sikkert lurt å sørge for et godt vedlikehold av bilen. Det er begrenset hvor flink jeg er til nettopp det. Bil er en bruksgjenstand.

Men jeg liker å sette meg inn i tekniske ting, ved bilen og generelt sett. Å kunne sette på varmen før du går ut for å sette deg i bilen, det er fint. Jeg er ganske interessert i det som foregår på dash­bordet. Åpner jeg panseret, skjønner jeg derimot ingenting. Jeg synes det også er mange apper som må til for å lade og parkere.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Vaskehall og dekkhotell. Det er en generasjonskløft der. Jeg føler at foreldregenerasjonen min kan sånne ting, vask og dekkskifte. For min del er det vaskehall som gjelder.

Hjelp å få

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Det har jeg ikke peiling på. Jeg håper de (på dekkhotellet) sier fra om det. Dekk og felg klarer jeg ikke å engasjere meg i. Det er mange forskjellige og krevende ting å navigere i. Det er slikt man trenger hjelp til.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Levetiden og batteriteknologien er jeg veldig spent på. Holder den i fem år? Jeg synes jeg burde kunne kjøre bilen i 10 år før den pådrar seg store feil. Hvis vi hadde tenkt at den skulle vare i tre år, ville det vært lurere å lease fremfor å kjøpe. 

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vi har gateparkering med lademulighet utenfor leiligheten der vi bor på Tåsen. På jobb er det også parkering og lade­stasjoner. Så det er ikke noe problem.

Tilhengerfeste? Tja…

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... high tech musikkanlegg; hva hører du på i bilen?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Jeg er fascinert av at det er mulig å varme opp bilen på forhånd. Rygge­kamera er fint å ha. Og så sørger glasstaket for at det lysner godt opp i bilen. Bilen har tilhengerfeste. Det ble sagt at det er smart med tanke på andrehåndsverdien. Jeg er litt usikker på det. Men det kan brukes til sykkelstativ, og jeg tror det vil bli brukt mer til det enn en faktisk tilhenger.

Hvis sønnen min er med, er det han som styrer musikken. Kjører jeg alene, er det litt humøravhengig av om det er radio, podkaster eller en spilleliste som står på. Lydanlegget var ikke viktig da vi kjøpte bilen.

Overraskende grå

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Azurblå, heter den vel. Turkis. Den sto slik i butikken, med den fargen. Kona og jeg syntes begge den var fin. Valget av den var en felles beslutning. Jeg er litt overrasket over hvor mange biler som er grå, sorte og hvite. De er litt kjedelige.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg har kjørt en del forskjellige leiebiler i utlandet, og mange modeller etter hvert. Men jeg kan ikke si jeg har hatt noen dårlige erfaringer med bil.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har egentlig ingen bildrømmer. Det er nok andre i familien og slekten som er mer interessert sånn sett. Jeg skjønner at det er en egen greie med Porsche, og at det ville være gøy å kjøre den. Men: nei.

Har du lest disse sakene fra Motor?