SHOWSTJERNE: Bilutstillinger i USA sto delvis modell for ditto norske, men i starten var bilmesser her sporadiske.

Vi som elsker bilutstillinger

Norske bil­messer: 100 år med gleder (og skuffelser)

Nå vil vi se tøffe biler på messe og ikke bare på nett. Les historien om hundre år med norsk bilfesjå.

Publisert Sist oppdatert

Her er en hyllest til folk som trasker rundt på bilmesser som andre løper orienteringsløp i skauen.

Nordmenn har gått på bilutstillinger i over hundre år, og i 2024 mer enn noen gang – tross klam konkurranse fra nettet.

Helgen 25. til 27. oktober skjer Oslo Motor Show. Fjorårets utgave hadde over 53.000 besøkende og 186 utstillere, ­og nå har arrangementet har blitt så stort at slagordet lyder «Powered by entusiasts».

UTSTILLINGSSTJERNE: Jan Erik Larssen er bil-tv profilen som ble midtpunkt under messen «Autofil 2002».

Første norske bilutstilling skal ha skjedd i 1908 på Akershus festning. 

Siden har vi vært like sugne som sultefôret på bilutstillinger, fordi de neste forsøkene ble spredte og sporadiske.

UTSTILLINGSLØVE: På fjorårets Oslo Motor Show stilte Harald Skjøldt fra Oslo ut sin Lamborghini Miura, Første eier var artisten Frank Sinatra.

Først fra årene 1928 til 1939 kom nybil-presentasjoner igjen i stand – men da under åpen himmel i all slags (u)vær på Frogner stadion på Oslo vest.

Parktanter

Neste mulighet for bilinteresserte oppsto først i 1957, i midlertidige bygg langs Sjølystveien (E6). Under arrangementet skal vindkast ha revet av deler av taket.

I 1963, på samme tomt, åpnet kong Olav (1903–1991) et nytt messeområde – Sjølysthallen.

Året etter fikk vi for første gang en solid «internasjonal bilutstilling». Over 172.000 ivrige publikummere trengte seg gjennom dørene for å se 42 merker. 

Det trykte programmet lovet at «parktanter tar seg av de aller minste». Siden har verden neppe sett en lignende bilmesse med integrert barnehage.

KONTRASTER: Øverste bilde viser det sene 1970-tallets fargerike Chicago Auto Show, og det nederste vitner om at publikum også hadde moro på Sjølysts bilmesse på det tidlige nittitallet.

Norges varemesse på Sjølyst fortsatte suksessen med mektige messer – hvor tema var alt fra båt, hobby og leker til jakt og fiske – og teknikk.

14 milelange år gikk før neste forsøk på bilutstilling. 

TREKKPLASTER: Høsten 1979 hadde bilmessen Motor Action denne norskdesignede skapningen som hovedattraksjon

I 1978 rundet Norges bilbransjeforbund 50 år. Landets mest solgte bil var Volvo 240-serien med 6927 enheter – men stemmingen for nybilkjøp var laber, og moroa ble brutalt avlyst i siste liten. 

Folk ble snytt for intense messehall-lamper som speiler seg i fargesterk metalliclakk, smørblide selgere som deler ut påkostede salgskataloger og ikke minst uendelige mengder med bilprat.

Lykkeligvis kom en ny sjanse allerede året etter. Planene om en solid utstilling i Ekeberghallen tok spennende former.

I starten av 1979 inviterte landets største bilblad, BIL, til en helt spesiell konkurranse: «Tegn et kjøre­tøy på størrelse med en VW Golf, ­så lager vi den til utstillingen».

Svein Erling Lode hadde nettopp fylt 19 år da hans snodig-snedige forslag gikk til topps i tevlingen. 

Laget i låve

Den kreative sjelen fra Trondheim valgte å tøye konkurranse­reglene og Golf-formatet: Den høy­reiste skapningen var en forløper til MPV-trenden (multi purpose vehicle).

I oktober samme år åpnet utstillingen i Ekeberghallen med navnet «Motor Action» – og med den lovede fullskalamodellen av vinnerdesignet. 

Karosserimakeren Ermanno Martinuzzi hadde tatt på seg arbeidet med å konstruere dette ene eksemplaret. 

I likhet med Il Tempo Gigante, et av hans andre barn, var fødestua en låve i Sandvika i Bærum.

Ideen med å skape et norsk kjøretøy gjorde Motor Action til en pen suksess, med oppmerksomhet som også kom de andre utstillerne til gode.

UTSTILT: VW-stand på bilutstillingen i Sjølysthallen i 1991 med reporter Torkjell Berulfsen (1943–2024) til høyre.

Vi måtte lide oss gjennom 12 harde vintre før neste utstilling av særlig format. Så sultefôret var vi, at mer enn 135.000 publikummere strømmet til Sjølysthallen i Oslo i 1991.

Neste livbøye? Jo «Bilen for alle» ble en nær årlig storeslem hos Norges varemesse på Lillestrøm, og i 2002 skiftet utstillingen navn til «Autofil». 

NRK-programmet med samme navn – og den hylende programlederen Jan Erik Larssen – var medarrangører og midtpunkt.

Flere fesjå

Siden har vi vært vant til nær årvisse arrangementer. Nå skrur Oslo Motor Show opp forventingene til en kraftfull kombinasjon av bredt veterankjøretøy-fesjå og nybil-lanseringer.

I tillegg arrangeres små og større utstillinger for bilentusiaster over hele landet – og dét gjennom hele året. Etter over hundre år med prøving og feiling på feltet «bilutstillinger», tas nordmenns intense sug etter bilmoro endelig på alvor. 

Det skulle bare mange: Med inngangspris som på konserter, fortjener vi «mye bil for pengene», ikke sant?

KRIGERKVINNE: Investor Arne Fredly lot publikum oppleve sin Aston Martin Valkyrie til en anslått verdi av 4 millioner dollar på Oslo Motor Show for et par år siden.