Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
Nå vil vi se tøffe biler på messe og ikke bare på nett. Les historien om hundre år med norsk bilfesjå.
Her er en hyllest til folk som trasker rundt på
bilmesser som andre løper orienteringsløp i skauen.
Nordmenn har gått på bilutstillinger i over hundre år, og i
2024 mer enn noen gang – tross klam konkurranse fra nettet.
Helgen 25. til 27. oktober skjer Oslo Motor Show. Fjorårets
utgave hadde over 53.000 besøkende og 186 utstillere, og nå har arrangementet
har blitt så stort at slagordet lyder «Powered by entusiasts».
Første norske bilutstilling skal ha skjedd i 1908 på Akershus festning.
Siden har vi vært like sugne som sultefôret på
bilutstillinger, fordi de neste forsøkene ble spredte og sporadiske.
Først fra årene 1928 til 1939 kom nybil-presentasjoner igjen
i stand – men da under åpen himmel i all slags (u)vær på Frogner stadion på
Oslo vest.
Parktanter
Neste mulighet for bilinteresserte oppsto først i 1957, i
midlertidige bygg langs Sjølystveien (E6). Under arrangementet skal vindkast ha
revet av deler av taket.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
I 1963, på samme tomt, åpnet kong Olav (1903–1991) et nytt
messeområde – Sjølysthallen.
Året etter fikk vi for første gang en solid «internasjonal bilutstilling». Over 172.000 ivrige publikummere trengte seg gjennom dørene for å se 42 merker.
Det trykte programmet lovet at «parktanter tar seg av de aller minste». Siden
har verden neppe sett en lignende bilmesse med integrert barnehage.
Norges varemesse på Sjølyst fortsatte suksessen med mektige
messer – hvor tema var alt fra båt, hobby og leker til jakt og fiske – og teknikk.
14 milelange år gikk før neste forsøk på bilutstilling.
I 1978 rundet Norges bilbransjeforbund 50 år. Landets mest solgte bil var Volvo 240-serien med 6927 enheter – men stemmingen for nybilkjøp var laber, og moroa ble brutalt avlyst i siste liten.
Folk ble snytt for intense messehall-lamper
som speiler seg i fargesterk metalliclakk, smørblide selgere som deler ut
påkostede salgskataloger og ikke minst uendelige mengder med bilprat.
Lykkeligvis kom en ny sjanse allerede året etter. Planene om
en solid utstilling i Ekeberghallen tok spennende former.
I starten av 1979 inviterte landets største bilblad, BIL,
til en helt spesiell konkurranse: «Tegn et kjøretøy på størrelse med en VW Golf,
så lager vi den til utstillingen».
Svein Erling Lode hadde nettopp fylt 19 år da hans snodig-snedige forslag gikk til topps i tevlingen.
Laget i låve
Den kreative sjelen fra Trondheim valgte å
tøye konkurransereglene og Golf-formatet: Den høyreiste skapningen var en forløper til
MPV-trenden (multi purpose vehicle).
I oktober samme år åpnet utstillingen i Ekeberghallen med navnet «Motor Action» – og med den lovede fullskalamodellen av vinnerdesignet.
Karosserimakeren Ermanno Martinuzzi hadde tatt på seg arbeidet med å konstruere dette ene eksemplaret.
I likhet med Il Tempo Gigante, et av hans andre barn,
var fødestua en låve i Sandvika i Bærum.
Ideen med å skape et norsk kjøretøy gjorde Motor Action til en pen suksess, med oppmerksomhet som også kom de andre utstillerne til gode.
Vi måtte lide oss gjennom 12 harde vintre før neste
utstilling av særlig format. Så sultefôret var vi, at mer enn 135.000
publikummere strømmet til Sjølysthallen i Oslo i 1991.
Neste livbøye? Jo «Bilen for alle» ble en nær årlig storeslem hos Norges varemesse på Lillestrøm, og i 2002 skiftet utstillingen navn til «Autofil».
NRK-programmet med samme navn – og den hylende programlederen Jan Erik Larssen – var medarrangører og midtpunkt.
Flere fesjå
Siden har vi vært vant til nær årvisse arrangementer. Nå
skrur Oslo Motor Show opp forventingene til en kraftfull kombinasjon av bredt veterankjøretøy-fesjå
og nybil-lanseringer.
I tillegg arrangeres små og større utstillinger for bilentusiaster over hele landet – og dét gjennom hele året. Etter over hundre år med prøving og feiling på feltet «bilutstillinger», tas nordmenns intense sug etter bilmoro endelig på alvor.
Det skulle bare mange: Med inngangspris som på konserter, fortjener vi «mye bil for pengene», ikke sant?