DEKKOPERASJON: Anders Wallentin ratter amfibiebilen Volkswagen Type 166 fra 1944 med guttene Thord og Kristian.

Vi som liker «Treffet under brua»:

Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen

Norges morsomste, snodigste hobbybiler samler seg under E18 ved Larvik. Hvor ulike kan hobbybiler bli? Sjekk bildene med de humørfylte folka som ratter dem.

Publisert

«Treffet under brua»

  • Treff hver søndag i sommerhalvåret
  • Sted: Kjoseveien under E18-brua
  • For alle typer biler/entusiaster
  • Gruslagt p-område med plass til flere hundre kjøretøy
  • Arrangør: Geir Heum

Hva er Norges fæleste, skumleste navn på et biltreff?

Forslag: «Treffet under brua». 

Det låter lugubert nok: Møter under en bru skjer gjerne mellom kriminelle som driver med lyssky greier.

For de rundt 500 frammøtte bilentusiastene denne søndagen ved Larvik, stiller saken seg noe annerledes.

FORD MED EN PLAN: Line Karlsen og kusinen Ann-Kristin Hotvedt bruker Ford Rancheros endeløse lasteplan som lekegrind for hundene. I bakgrunnen sees E-18 bruas pilarer.

En skamløst knallgul Ford Ranchero glir inn på parkeringsplassen under E18-brua ved Larvik. Det grusbelagte området begynner å fylles med spesielle kjøretøy av alle slag, og vi får knapt lov til å stoppe sjåfør Line Karlsen og passasjer Ann-Kristin Hotvedt – selv om det bare er for å knipse noen ville, vågale bilder.

UTEPLASS: Terrassen – unnskyld: lasteplanet – på Ford Ranchero gir uante gleder i sommerhalvåret. Noen av de andre kjøretøyene på «Treffet under brua» kan skimtes i bakgrunnen.

Motor vil ha damene til å klatre og klyve rundt på Forden, så vi unngår de vanlige posere-med-gammel-bil-bildene. «Treffet under brua»-arrangementets myndige p-vakt mener vi står i veien. Alle bilene skal parkeres på rekke og rad, men med kusinenes sjarm og besluttsomhet gjennomfører vi noen egenrådige foto-ideer vi finner på sammen.

For journalister og andre halvt søvnige vesener er det fort gjort å ta feil av Ford Ranchero og Chevrolet El Camino.

– El Camino? Nei, dette er ingen el-bil. Dette er Ranchero, retter Karlsen.

BROBYGGER: Ford Rancheros dramatiske framtoning får folk til å vinke, applaudere og filme hemningsløst. Makan til kontaktskaper med lasteplan finnes knapt.

Gjennom tre strake tiår bygget Ford lange, lave biler med lasteplan basert på stasjonsvogner. Fabrikken tøt ut over en halv million med sju slektsledd Ranchero fra 1957 til 1986, mens Chevrolet produserte sin El Camino – fra 1960 til andre halvdel av 1980-tallet – i et noe større antall.

Når Karlsen blir presset til å snakke ned Chevrolet, sier hun dette:

– Grunnen til at folk kjører Chevrolet, er at verktøyet ikke skal ruste.

Hun ber oss også legge merke til dekkene, av typen BF Goodrich:

– Det er samme selskap som produserte dekkene til romfergen, presiserer Karlsen, og minner om at fergen Endeavour var den amerikanske romfartsorganisasjonen NASAs forskningsfartøy fra 1992 til 2011.

RØDFIS: Buick Roadmaster ser stor og tung ut, men skal kjøres som en rakett, ifølge Trond Bekkevold.

Til og med allmektige Google maps har fått med seg at «Treffet under brua» er et reisemål. Det holder å taste inn navnet i navigasjonen og kjøre etter anvisningene. Eller bare skli langsetter E18 i sør- eller nordgående retning og ta av til Kjose og følge Kjoseveien til du ser at nå, nå er du under brua.

Også Trond Bekkevold fra Porsgrunn har funnet veien. I 2021 tok han omsorgen for Buick Roadmaster 1953-modell, mest av én grunn:

– For 40 år siden hadde jeg omtrent maken.

De frodige formene sveller utover parkeringsplassen – som en uimotståelig bolledeig på heving.

– Senere årganger fikk spissere linjeføring med finner. Selv liker jeg dem best runde.

KNESTÅENDE: Arne Bjerknes mener P-en i P1800S står for «ekstra pen». Årgangen 1963 er visstnok nå den sjeldneste.

Arne Berknes er mye sannsynlig mest kortreist av treffets deltakere. Som bosatt i Kjose kan han bare følge Kjoseveien noen knappe meter – eller var det kilometer?

Han pleier ikke å knele ved siden av Volvo P1800S fra 1963, men gjør det på oppfordring – mest for at han ikke skal dekke til storparten av det svenske fortidsminnet.

– 1963-årgangen er nå den sjeldneste av bilene som er igjen, opplyser han, og legger til at han har fire andre Volvoer i reserve – i garasjen.

SJELDNE SAKER: Horten-duoen Anne-Liss Gullaksen og Brede Jacobsen skaper ørlite fransk stemning med sjeldent pen Citroën XM (1989–2000) på «Treffet under brua».

Anne-Liss Gullaksen og Brede Jacobsen fra Horten pynter «Treffet under brua» med arrangementets eneste Citroën XM. Magien og mystikken er godt hjulpet av en sjelden mørk grå lakknyanse, kalt «silex» – etter steinen.

– Dette er min femte Citroën, etter Citroën DS på 1980-tallet, siden tre XM-er og så en Xantia, lister Jacobsen opp.

I tillegg eier han nå fem motorsykler, hvorav én står lagret på gjesterommet i leiligheten.

– Folk spør hvorfor jeg har fem mc. Svaret er alltid: «Fordi jeg solgte to», smiler han.

DEN SNYGGE ANDUNGEN: Citroën XM er designet for å skille seg ut, og synes i mengden på Larviks «Treffet under brua».

Jacobsen rapporterer at folks reaksjoner på XM-en er noe blandet:

– De fleste skjønner ikke hva dette er. I tillegg er XM en underestimert franskmann, også i entusiastmiljøer.

Som reserve har han en Rover 75.

– Ja, 75 uttales «seventy-five», ikke «søttifem». Farfaren min var hvalskytter. Og hvalskyttere kjørte gjerne Rover, om de ikke var veldig rike. Da kunne de koste på seg Bentley.

MÅ HA MORRIS: Thomas Johnsen kjøpte nylig en Morris Minor for å få trøbbel, unnskyld: trivsel.

Thomas Johnsen i Porsgrunn mener «Treffet under brua» skiller seg ut ved at alle, uansett kjøretøy, er velkomne.

– Vi dyrker interessen for kjøretøy uavhengig av stil og preferanser. Oppmøtet er alltid solid og variert – med hyggelige folk.

DØRÅPNER: «Treffet under brua» gjør at mange sjeler med hobbybiler plutselig blir kjent på tvers av merkepreferanser, mener Thomas Johnsen.

Etter å ha kjørt motorsykkel i noen år, ønsket han seg en veteranbil for kosens skyld, gjerne noe i retning av knøtt som Fiat 126, 850 eller MG.

– Dette er artige biler, som krever minimal plass i garasjen.

En nokså vakker dager fant han en Morris Minor til salgs – et sjeldent eksemplar som ble solgt ny i Norge i mai 1959.

– Jeg ble nysgjerrig på denne biltypen – som jeg mest hadde sett i eldre, engelske tv-serier, som Aidensfield.

Han tok Morrisen hjem og kalte den Chuck Morris.

– Begge er litt røffe i kantene.

Briten har også fått en midtplassert fartsstripe:

– Stripen bidrar kun til at Morrisen ser raskere ut enn den er. Eller, la oss si at den øker toppfarten til minst 90 km/t – i nedoverbakke og medvind, ler han.

SVØMMEBILEN: Anders Wallentin ratter Volkswagen Type 166 fra 1944 sammen med guttene Thord og Kristian. Farkosten går både til lands og til vanns.

Anders Wallentin bidrar til sterke kontraster mellom treffets kjøretøy ved å stille med Type VW 166. Amfibiebilen kan uanstrengt veksle mellom kjøring på vei og vann.

Den tidligere militærbilen er med tiden blitt et plagsomt ettertraktet objekt for samlere – i den grad at det blir rift om antall gjenværende eksemplarer. Og skal du ikke samle – og ta utgiftene til kjøp og vedlikehold – kan du i stedet nyte den her. 

PS: De av dere som ble tatt bilde av, og som ikke er med i denne saken, kan likevel snart forvente å bli publisert i kommende artikler.