RAV4-KONKURRENT: Nissan X-trail er i samme kategori som Toyotas storselger - men kan leveres med en tredje seterad.

Familie-SUV får tre seterader:

Nissan slipper ny generasjon X-Trail

For fem år siden ville vi kalt dette en norgesbil. Det er det ingen sjanse for i år - og det er ikke fordi den ikke har egenskapene. Det er elektrifiseringen som mangler.

Publisert

Det er fjerde generasjon X-Trail som nå lanseres på bilmessen i Shanghai. Den bygger på den kraftig oppgraderte plattformen C-MF, som den mindre Qashqai, som ble vist tidligere i år – med en stor grad av fleksibilitet og tilgjengelighet som 7-seter .

I likhet med Qashqai kommer den også med Nissans innovative drivvlinje som de kaller e-Power. Det spesielle med e-Power-systemet er at bensinmotoren utelukkende brukes til å generere energi , mens hjulene kun drives av den elektriske motoren.

Den kjøres altså i praksis som en elbil, men får CO2-utslippene i tillegg.

Dette skal ifølge produsenten bety at motoren alltid kan kjøre innenfor sitt optimale register, noe som fører til god drivstoff-effektivitet og lavere CO2-utslipp sammenlignet med en tradisjonell forbrenningsmotor.

Nissan har ikke sluppet de tekniske dataene ennå, men vi regner med at bilen bruker samme oppsett som lillebror Qashqai, der det er en 1,5-liters bensinmotor på 190 hestekrefter som har oppgaven med å lade batteriet som forsyner elmotoren med strøm.

KONSERVATIV: Nissan X-Trail er ikke bilen for fremtidsrettede tekno-freaks av den eksperimentelle typen.

Én-pedalskjøring

Drivlinjen kan utstyres med en e-pedal-funksjon på samme måte som helelektriske Leaf, noe som er mulig fordi elmotoren står for fremdriften.

En viss grad av én-pedalskjøring er mulig.

4x4 med kjøreprogrammer

X-Trail tilbys med valget mellom forhjulstrekk og firehjulsdrift. 4WD-versjonen viderefører systemet fra forrige generasjon med et konfigurerbart firehjulsdrift-program der man kan velge mellom innstillingene snø-, grus- eller gjørme. Tanken er selvsagt å sikre optimal fremkommelighet under alle typer kjøreforhold.

I og med at vi ikke har spesifikasjoner, har vi naturlig nok heller ikke priser – men regn med et aldri så lite påslag i forhold til dagens modell, som starter på 444.000 kroner med forhjuldrift og bensinmotor, og 520.000 kroner med dieselmotor og firehjulsdrift.