NESTE GENERASJON: Her er skissene til morgendagens Nissan-modeller.
NESTE GENERASJON: Her er skissene til morgendagens Nissan-modeller.

Nissan varsler storsatsing:

Forbereder 15 nye elbiler – se bildene

Elbilpioneren Nissan har sin Ariya på trappene, men lover at det kommer mer. Mye mer. Nå har de vist bildene av fire nye konsepter. Og tallfestet batteriambisjonene.

Publisert

Nissan skal investere 17,6 milliarder dollar (nær 159 milliarder kroner) i elbilutviklingen de neste fem årene og varsler om 23 nye ladbare modeller i løpet av 2020-tallet, ved siden av en omfattende satsing på faststoff-batterier.

Nissan-sjefen Makoto Uchida presenterte «Nissan Ambition 2030» i selskapets hovedkvarter i Yokohama utenfor Tokyo mandag.

Presentasjonen rommet tre konkrete konseptmodeller som viser neste steg i Nissan elbil-portefølje.

Og, la oss si det slik:

Slektskapet til den populære Leaf-en er ikke så fremtredende.

Detaljene om SUV-en Hang-Out, sportsbilen Max-Out og pickupen Surf-Out er ikke så mange ennå, men du kan vurdere selv ut fra bildene.

I tillegg viste de skissene på den såkalte Chill-Out, en bil med et litt mer tradisjonelt ytre, med en nedstrippet kupe.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UT PÅ TUR:</span> Nissan Hang-Out.
UT PÅ TUR: Nissan Hang-Out.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FULL FRES:</span> Nissan Max-Out.
FULL FRES: Nissan Max-Out.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STRANDKJEMPE:</span> Nissan Surf-Out.
STRANDKJEMPE: Nissan Surf-Out.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GØY PÅ KINO: </span>Nissan Chill-Out
GØY PÅ KINO: Nissan Chill-Out

Batteriløft

Viktigere enn konseptskissene er Nissans ambisjoner på batterifronten.

Selskapet skal videreutvikle litium-ion-batterier og vil introdusere koboltfri teknologi, som skal ta ned batterikostnadene med 65 prosent innen 2028. Om sju år skal de også lansere den første modellen med faststoffbatterier, som skal utvikles ved deres anlegg i Yokohama. Et pilot-anlegg i denne produksjonen skal åpnes i 2024.

Faststoffteknologien – som gir elbilene lengre rekkevidde og kortere ladetid – åpner for et mye større modellspekter, ifølge Nissan.

Dessuten vil de koste vesentlig mindre å produsere batterier, i første omgang ned mot 75 dollar pr kWt.

Trapper opp

Nissan forbereder samarbeid med flere batteriprodusenter verden over, og planlegger for en økning i produksjonskapasiteten på batterier fra 52 GWh i 2026 til over 130 GWh i 2030. En gigawattime er en million kilowattimer.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYE PLANER:</span> Nissan-sjefene Makoto Uchida og Ashwani Gupta under mandagens presentasjon.
NYE PLANER: Nissan-sjefene Makoto Uchida og Ashwani Gupta under mandagens presentasjon.

Konsernsjef Uchida anslår at nær halvparten av salget til Nissan og premiummerket Inifiniti vil være helelektrisk i 2031, men allerede om seks år vil elektrifiserte modeller (som inkluderer hybridmodeller) stå for 75 prosent av Europa-salget og over halvparten av Nissans omsetning i Japan.

– Batteriene vil være nøkkelen til denne overgangen. Med mindre og tynnere batterier får vi mer fleksible designalternativer, med mulighet til å ekspandere til større modellklasser, som pickuper, også for elbilene, sier Makoto Uchida.