KOMMER I SEPTEMBER: ET5 blir den andre sedan-modellen fra Nio.

Kineserne med ny «kopi»:

Nio varsler ny sedan med rekordrekkevidde

Finnes det noe grense for hvor skamløst kinesiske bilprodusenter kan kopiere designet til konkurrentene? Stadig mer tyder på at svaret er nei. Men rekkevidden er til gjengjeld unik.

Publisert

I helgen slapp Nio de første bildene sin kommende ET5.

Hvis du umiddelbart trodde bildet over viste en Tesla, så er du tilgitt.

Eller tenkte du Xpeng, allerede kjent førstekopist av Tesla med sin P7?

Hadde du sett Nios nyeste bakfra, ville kanskje Porsche vært den første assosiasjonen.

«ET5 har et rent og presist eksteriørdesign, fremhevet med organiske og menneskelige innslag», heter det i selskapets omtale av bilen, før man refererer til inspirasjon og inntrykk fra deres egne modeller ET7 og ET9 …

Eksteriøret er kanskje ikke unikt, men inne i kupeen skal ET5 spille på faktorer som ennå ikke er helt innarbeidet i sedan-klassen: Konseptet er «din andre stue».

Nio lokker med «avslappet kokongstemning» med bedre lyddemping i kupeen, samtidig som luftekanalene er skjult og instrumentpanelet minimalistisk.

Med følger også rammeløse vinduer og innfelte dørhåndtak.

Kommer i september

ET5 skal gjøre 0–100 km/t på 4,3 sekunder, bremser fra 100 til 0 på 33,9 meter, og kommer med tre ulike batteripakker som lover rekkevidde på henholdsvis 550, 700 og drøyt 1000 km.

Dette er riktignok etter den kinesiske kjøresyklusen, som gir mer generøse rekkeviddeanslag enn WLTP.

Levering av ET5 skal starte i september.

Norsk pris er ikke klar, men i Kina får den en pris på 365.000 kroner, pluss batteriabonnement. Som på ES8 tilbyr NIO ulike løsninger for batterikjøp.

PS: Nio bekreftet samtidig at produksjonen av ET7, deres flaggskip i sedan-segmentet, starter 20. januar med første leveringer i slutten av mars. Det er uklart når norske leveringer starter av denne.