Nio-sjefen peker på at det som for bare noen år siden utgjorde bilprodusentenes kjernemuskulatur – motorer og girkasser – nå er erstattet av alt knyttet til programvare, som selvkjøring og ulike skjermfunksjoner.
Og her går utviklingen så fort at bilprodusentene risikerer å miste noe svært verdifullt på veien, frykter Li: lojale kunder.
– Mange eksisterende bileiere bare kan nyte de nyeste konfigurasjonene i en kort stund før kjøretøyene deres blir utdaterte, og ikke lenger er kompatible med den nyeste maskinvaren og programvaren, påpeker han overfor det kinesiske finansmediet Yicai.
Han mener bilprodusentene må tenke mer systematisk. De må tilby gode tjenester til eksisterende kunder og legge langsiktige planer for programvareoppdateringer.
– Bilprodusenter må kommunisere fullt ut med kundene når de ruller ut oppgraderinger for ikke å ekskludere gamle kunder, og for å stabilisere restverdien av brukte biler, sier han.
Annonse
20 stasjoner i 2024
Nio har investert tungt i teknologien knyttet til batteribyttestasjoner. Altså at man bytter til et fulladet batteri på rundt tre minutter.
Bare i juli ble det åpnet seks nye stasjoner (Tønsberg, Haugesund, Dombås, Alvdal, Bryn i Oslo og Straume i Bergen), og planen er å være oppe i 20 batteribyttestasjoner i løpet av 2024.
– Selv om den tidlige etableringen av batteribyttestasjoner har vært en stor økonomisk belastning, vil dette stimulere salget av Nios elbiler. Og fordi antallet kunder øker, vil det også føre til at batteribyttestasjonene tjener penger, sier Li.
Selv om den tidlige utplasseringen av batteribyttestasjoner har vært en stor belastning på det Shanghai-baserte firmaets økonomi, vil et godt batteribyttenettverk stimulere salget av Nios elbiler, og i det lange løp, ettersom antallet kunder øker, vil det ikke være vanskelig for batteribyttestasjonene å tjene penger, sa Li.
Per 25. august hadde Nio bygget 2487 batteribyttestasjoner og 23.088 ladestasjoner over hele Kina.