Det nærmer seg to og et halvt år siden Nio avslørte at de har et 150 kWt-batteri på gang. Fra før kjenner vi til batteripakkene på 75 kWt og 100 kWt, som er tilgjengelige i Nios – for øyeblikket – fem modeller på det norske markedet.
Og som mange vet: Det unike ved Nios modeller er at man kan skifte batterier og abonnere på ulike batteripakker, avhengig av behov.
Mange har naturligvis ventet på den største pakken, som opprinnelig ble annonsert med over 100 mil rekkevidde. Batteripakken vil lanseres først i SUV-en EL6, som er en SUV med litt mer vekt og dårligere aerodynamikk.
NIO-sjefen Villiam Li uttalte senest i mai at denne ville få en rekkevidde på 930 km.
Annonse
Klare for Kina
I så fall vil NIO ET5 – en opplagt konkurrent til Tesla Model 3 – bikke 100 mil. Men her er det foreløpig ulike målemetoder i omløp. En endelig WLTP-sertifisering for Europa gjenstår, og tallene derfra blir nok mer edruelige.
Uansett får NIO-modellene med 150 kWt-batterier vesentlig bedre rekkevidde enn alle konkurrentene for øyeblikket.
Ifølge Electrekinneholder nå de ferskeste digitale brukerhåndbøkene på det kinesiske markedet, informasjon om den store batteripakken. Electrek siterer videre CnEVPost, som er Kinas ledende nyhetsnettsted for elektriske biler.
De nye batteriene skal være såkalte faststoffbatterierer, levert av WeLion. Disse skal i utgangspunktet ha en høyere energitetthet, som gjør dem både mindre og lettere enn dagens litium-ion-batterier.
Men det er selvsagt et viktig poeng for Nio at dimensjonene er de samme, ettersom all teknologien er bygd på filosofien om at batteriene enkelt skal kunne byttes.