TAR NYTT STEG: VW blir første volumprodusent med jevnlig programvare-oppdatering over nettet.
TAR NYTT STEG: VW blir første volumprodusent med jevnlig programvare-oppdatering over nettet.

Oppdateres hver 12. uke:

Nå starter VW med trådløs oppdatering av ID-bilene

Volkswagen ruller nå i gang med jevnlig oppgradering av programvaren i sine elektriske ID-biler uten at kundene trenger å svippe innom et verksted. – Vi girer opp et hakk, sier VW-sjef Ralf Brandstätter.

Publisert

Alt var kanskje ikke helt gjennomtestet da Volkswagen tok beina fatt på jakt etter konkurrentene i elbil-løpet med lanseringen av ID.3. Ikke før var bilen kommet på veien sist sommer, før det haglet med meldinger om biler med digitale problemer.

Mye er forbedret siden da.

Og mye skal fortsatt forbedres.

Skjønt, nå er det ikke så mye snakk om å rette feil (bilene fungerer stort sett utmerket), som å gjøre dem stadig litt bedre.

– Dette gjør oss til den første volumprodusenten som regelmessig skal levere omfattende OTA-oppdateringer, sier Brandstätter i en pressemelding.

Drag row
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY BIL? TRYKK HER:</span> VW-sjefene sier muligheten for OTA er «ekstremt viktig for Volkswagens fremtidige suksess».
NY BIL? TRYKK HER: VW-sjefene sier muligheten for OTA er «ekstremt viktig for Volkswagens fremtidige suksess».

Gjennom slike «Over-the-Air»-oppdateringer (OTA) skal programvaren i bilene oppdateres via dataoverføring. VW varsler at oppdateringer skal komme omtrent hver 12. uke.

VW starter med ID.3 1st-modellene, senere skal alle ID.3, ID.4 og ID.4 GTX-bilene oppdateres etter samme prinsipp.

Dette skal bedres først

Den første oppdateringen for de helelektriske ID-modellene kommer med mange funksjonelle forbedringer.

Disse inkluderer forbedrede lysfunksjoner, optimaliserte sensorer og dynamisk lysassistent, forbedret drift- og designendringer for infotainmentssystemet, samt ytelses- og stabilitetsforbedringer, skriver Volkswagen i en pressemelding.

Meldingen inneholder ingen konkrete opplysninger om forbedringer av fartsholder-teknologien Motor har skrevet om:

I flere tester bråbremset en ID.4 på motorvei da den passerte sideveier med vesentlige lavere tillatt fart. Også i Mercedes- og Skoda-modeller har vi erfart tilsvarende problemer.