NAF og Forbrukerrådet med klare krav:
– Klimaanlegget på ID.3 må repareres nå!
Både NAF og Forbrukerrådet krever rask handling etter at klimaanlegget ikke virker på splitter nye VW ID.3. Men Møller kan ikke love det.
– Det er ugreit å vente i flere måneder på utbedring, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Problemene bare fortsetter for Volkswagen ID.3.
Like før jul fikk de mange tusen ferske ID.3-eierne beskjed om å skru av A/C-funksjonen i klimaanlegget når det er pluss 10 grader eller lavere.
Hvis ikke det skrus av, kan en feil på klimaanlegget på sekunder dugge til hele frontruten – og redusere all sikt. Det har skjedd for flere kunder.
Ingen lovnader
Volkswagen kan overfor kundene sine ikke love en løsning før en gang i første kvartal – altså i verste fall i mars, til våren.
Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Møller kan overfor Motor ikke være mer konkret nå om tidspunkt for utbedring – snart tre uker etter at kundene fikk beskjeden om å skru av klimaanlegget.
– Statusen er den samme som i kundebrevet, sier hun, og legger til:
– Men fabrikken jobber nå med å ferdigstille en løsning i denne saken. Og selv om A/C-funksjonen skrus av, kan man fortsatt benytte klimaanleggets øvrige funksjoner.
Det er ikke godt nok, mener NAF og Forbrukerrådet.
Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF mener klimafeilen på det som omtales som «den nye Golfen» er nok et eksempel på at nye elbiler er for lite utprøvd før de kommer på markedet.
For lenge
Jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet mener situasjonen ikke er akseptabel for ID.3-eierne. Hun minner om at reklamasjonsreglene gjelder, også her.
– Både klima- og friskluftanlegg skal sikre god komfort og en trygg kjøretur, sommer som vinter. Kundene har krav på at feilen rettes, slik at frontruten ikke dugger, sier hun.
Retting må skje raskt, og helst via fjernkommunikasjon, hvis mulig, mener Forbrukerrådet.
Vigdis Svennungsen, leder i NAFs advokatkontor NAF Advokat, er enig:
– Man må forvente at klimaanlegget fungerer. Volkswagen bør raskt finne en løsning.
«Til våren» er for lenge, mener også hun.
– Å vente til våren vil i utgangspunktet ikke være i samsvar med at utbedring skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe, som det står i Forbrukerkjøpsloven.
Ikke prisavslag
Men har kundene krav på prisavslag dersom de i flere måneder må vente på utbedring? Til det svarer Svennungsen:
– Varmeapparatet virker jo manuelt. Konsekvensene blir dermed så små at det er vanskelig å kreve noe mens man venter, forutsatt at løsningen kommer før det igjen blir et større behov for funksjonen i klimaanlegget.