På norgesturné til 13. juni:
Teslas forbudte bil klar for Norge rundt
Her er bilen du bare kan se, ikke kjøre eller kjøpe: Cybertruck er nå i starten av en seks ukers norgesturné blant Tesla-fans over hele landet.
Siden de første planene ble avslørt i 2019 har mytene om Cybertruck vokst seg større enn selve bilen.
Ikke før i 2023 kom produksjonen av den elektriske pickupen i gang i USA.
Og kanskje klarer ikke Tesla å få det riktige produksjonstrøkket før neste år.
Det vil si: i Europa kommer det kanskje aldri. For designet på bilen bryter fullstendig med europeiske myndigheters sikkerhetskrav.
Skal den selges i Europa, må enten bilen eller forskriftene endres.
«Aldri Europa»
Cybertruck har et ytre lag av 1,4 millimeter tykke plater i rustfritt stål. De møtes i noen ekstremt spisse skjøter. Men europeiske forskrifter krever 3,2 millimeters avrundning.
Det er en hovedgrunn til at bilen ikke i dagens utgave kommer i salg i Europa.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Forbrukertilsynet:
P-gebyrer kan være ulovlige
-
Piggdekk-forbud:
700 har fått piggdekk-gebyr
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
-
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
-
Bilkjøp:
«Sveriges NAF» fraråder Tesla
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Se karakterene:
Anerkjente viskerblad-merker får kritikk
-
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes
Og ikke hjelper det at nederste del av fronten vender innover, slik at det som måtte komme i dens vei, dras under bilen – i stedet for å kastes over.
Lars Moravy, direktør for kjøretøyteknikk i Tesla Motors, bekreftet før jul overfor Top Gear at bilen sannsynligvis aldri blir tilgjengelig i Europa.
Men sjefen hans, Elon Musk, har tenkt høyt – og uforpliktende – om en europeisk spesialversjon.
Enn så lenge har riktignok Tesla nok med å få opp farten på produksjonen ved Giga-fabrikken i Austin.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Prøvekjørt: Ford Capri
Hei, Henry Ford, hva har du gjort?
-
Prøvekjørt: Mercedes G 580
Her har Mercedes' ingeniører hatt det gøy
-
Prøvekjørt: Porsche Macan/Macan 4S
En Porsche for begynnere
-
Jeep Avenger:
Slik klarer tohjulsdrift seg i terrenget
-
Prøvekjørt: Opel Grandland
Her kan Opel ha laget en stillferdig storselger
-
Prøvekjørt: Renault 5 Electric
Like morsom som vi kunne håpe på
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
-
Aceman lansert:
Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk
-
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
-
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
-
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
-
Prøvekjørt: VW ID.7 GTX stasjonsvogn
Her stemmer det meste – også prisen
-
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
-
Prøvekjørt: Lotus Emeya
Let's make kjøreglede great again
-
Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Alle gampers mor
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
-
Prøvekjørt: Peugeot E-5008
Ingen gjør dette bedre enn Peugeot
-
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
Tre motorer
Ikke desto mindre:
Tusenvis av nordmenn tar turen til en Tesla-butikk de neste seks ukene for å få et blikk av bilen. Det er den «lille» versjonen, «Dual Motor» med firehjulsdrift, som sendes Norge rundt.
«Lille» i betydning motorkraft i forhold til den større, Cyberbeast «Tri Motor».
Ytre mål er like på de to:
568 cm lang, 241 cm bred, 179 cm høy og med 40,6 cm bakkeklaring.
Begge har et fremre drivverk med elektromekanisk låsedifferensial for bedre trekkraft under sleipe forhold, og de har steer-by-wire – en styreteknologi Tesla mener gir «maksimal kontroll med minimal input». Den mellomliggende akselen som brukes i styremekanismen i tradisjonelle biler er fjernet, slik at det ikke er noen mekaniske koblinger mellom rattet og rattstammen.
«Sjåførene vil aldri trenge å legge hånd-over-hånd eller fjerne hendene sine fra rattet når de svinger», lover Tesla. Også Toyota og Lexus har presentert biler med samme bruk av elektromekaniske kontrollere og sensorer.
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
10-punktsjekken med Eirik Bergesen:
USA-eksperten kjente igjen alle motorlyder som 5-åring
-
10-punktsjekken med Henriette Steenstrup:
«Innerst inne ønsker jeg meg en gigantisk gangsterbil»
-
10-punktsjekken med Ottar Eide:
– Bare Ferrari kler rødfargen
-
10-punktsjekken med Markus Rooth:
«Bruker varmen i setene som passiv oppvarming»
-
10-punktsjekken med Jan Kjærstad:
«Livet er for kort til ikke å ta sikkerhet på alvor»
-
10-punktsjekken med Mia Hundvin:
Vurderer å selge Teslaen på grunn av Musk
-
10-punktsjekken:
Eldar Vågan: – Hva alt koster og har kostet, er unevnelig
-
10-punktsjekken med Kasper Wikestad:
– Får kjeft hver gang jeg kommer til vaskehallen
Siste stopp
Selv om alt er i størrelse XXL, har Cybertruck umiskjennelig Tesla-design i interiøret. En 18,5-tommers berøringsskjerm fremme og en 9,5-tommer bak, med visse Cybertruck-finesser i brukergrensesnittet, men like minimalistisk som Tesla-kusker er vant til – og med lyslinjene som ble tatt inn med oppgraderte Model 3.
Bilen kommer med fem seter, men to av baksete kan lett felles opp til fordel for 1500 liter ekstra lasteplass. Eller et hundehus.
Frunken rommer 200 liter og lasteplanet tar 1700 liter, mens bilen kan trekke 4990 kg. Egenvekten er på 3104 kg for beistet med tre motorer og 2995 kg for Dual Motor.
Tri Motor-versjonen gjør 0-100 km/t på 2,6 sekunder og 515 km (eventuelt 708 km med rekkeviddeforlenger). For Dual Motor er tallene 4,1 sekunder og 547 km (eventuelt 756 km).
PS: Norgesturnéen starter i Oslo denne helgen, fortsetter i Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim, Bodø og avsluttes i Tromsø 13. juni – før akkurat denne bilen som er i Norge skal fraktes til Island.
Les alle Motors biltester:
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt