UT AV LØYPA: Mercedes parkerer EQS (foran) – og snart kommer trolig også turen til EQE (bak).

Nye planer hos Mercedes:

Nå blir det stans også for EQS

EQC er borte, nå følger EQS samme vei. Mercedes legger om kursen og forbereder en ny S-klasse – som elbil og med forbrenningsmotor.

Publisert

Autocar skriver at Mercedes nå forbereder neste generasjon S-klasse og EQS under samme navn, med samme design både i eksteriør og interiør, men bygget på ulike plattformer.

Mercedes-sjef Ola Källenius bekrefter nå at det er EQS-navnet som forsvinner, tre år etter at det elektriske flaggskipet ble introdusert.

Autocar omtaler grepet som et forsøk på å introdusere en portefølje med elbiler og forbrenningsmotor sidestilt, ganske ulik den gamle strategien om en fullstendig overgang til elbiler over hele linja.

Bare ett skift

Ifølge det britiske magasinet skal S-klasse EV bygges på MB.EA-plattformen, mens S-klasse med forbrenningsmotor skal videreutvikles med dagens MRA-arkitektur.

Mercedes har allerede en liknende struktur på G-klasse, der de nylig slapp den første elektriske modell – hvor eneste forskjell mellom de to versjonene er det som befinner seg under skallet.

Både S-klasse og EQS har hatt et så sviktende salg den siste tiden at det nå bare arbeides ett skift ved S-klasse-fabrikken i Sindelfingen

Langt unna målet

Ifølge Autocar har Mercedes mål om en elbil-andel i 2023 på 20 prosent, men endte på fattige 11 – tross en kraftig økning fra 2022 i faktiske tall. 

Målet om en andel elektrifiserte modeller (inkludert ladehybrider) på 50 prosent i 2025, er nå skjøvet til 50 prosent i 2030.

Autocar siterer forøvrig en kilde som mer enn antyder at Mercedes forbereder samme løsning E-klasse, der man nå er på sjette generasjon med forbrenningsmotor.

Selv om EQS-navnet forsvinner, skal elektriske S-klasse forbedres fra dagens EQS – med ladetid ned mot 20 minutter og 50 km lengre rekkevidde på en teknologi som deles med den Mercedes har vist i konseptversjonen av nye CLA.