FORNYET: Denne sandfargede metallicen er en av tre nye lakkfarger på Mustang Mach-E.

Ford Mustang Mach-E

Oppgraderes med «VW-løsning»

Ford har vel strengt tatt sine ord i behold når de sier at Mach-E har fått bedre plass i kupeen fordi girvelgen er flyttet opp til rattet.

Publisert

På papiret er det ikke så mye nytt med 2025-utgaven av Fords beste elbil. Men varmepumpe som standard er naturligvis viktig, og tre nye farger kan skape litt hyggelig diskusjon rundt middagsbordet for en kjøpeklar familie.

Ny girvelger

Men det er de lojale Mach-E kundene, som skifter fra brukt til nytt, som vil merke den største forskjellen:

Girvelgeren er nemlig flyttet fra midtkonsollen til høyre side av rattstammen, samtidig som blinklys og vindusvisker har slått seg sammen i en multifunksjonsspak til venstre for rattstammen.

NY: Girvelgeren er flyttet opp til høyre bak rattet.
GAMMEL: Her ser vi girvelgeren i form av «hjulet» i midtkonsollen, og tradisjonelle hendler for vindusvisker og blinklys.

Senke og heve

Løsningen er den samme som vi har sett på alle nye modeller fra Volkswagens ID-familie de siste årene, og som også er overført til de VW-baserte Fordene Explorer og Capri.

Men mens de de øvrige versjonene har en girvelger som må dreies fram og tilbake, får du Mach-E i gir ved å senke eller heve girvelgeren, slik mange kjenner fra Mercedes og Tesla. 

Mindre frunk

Fordelen med løsningen er at det blir mer plass til løsgods i midtkonsollen. Det har vært et ønske fra dagens Mach-E-kunder, ifølge Ford.

Det samme med varmepumpe, i hvert fall i vår del av verden. Men det går på bekostning av plassen i den tidligere så store og praktiske frunken.