UT PÅ TUR: Du MÅ ikke ha gul kajakk for å laste opp på din Mach-E GT. Men det ser fint ut.

Klar til å laste opp:

Mustang Mach-E godkjent for taklast

To gode måneder etter at maks hengervekt økte til ett tonn, kan Ford glede Mach-E-kjøperne med at deres el-SUV nå er godkjent for taklast på opptil 75 kg.

Publisert

Hvem skulle trodd at taklast og hengervekt skulle bringe kake på bordet hos Mustang-eiere, men ingen ting er som før…

Elektriske Mustang Mach-E har sjarmert en litt annen kjøpergruppe enn den tradisjonelle Mustang-skaren, og Ford Motor Norge har lagt seg i selen for å gi dem slikt som norske bilkjøpere gjerne spør etter.

– Vi vet at mange har ønsket å ha taklast på sin Mustang Mach-E, til bruk for alt fra skiboks til annet fritidsutstyr som kajakker og sykler. Derfor har vi jobbet hardt for å få den godkjent for taklast, og er veldig glade for å kunne meddele at vi nå har lyktes med dette, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, i en pressemelding.

Taklast-godkjenningen vil gjelde alle varianter av Mach-E: Utgaven uten panoramatak lastes maks 75 kg, med panoramatak maks 65 kg.

Godkjenningen krever ingen fysiske endringer på bilen, men den digitale instruksjonsboken blir oppdatert trådløst (OTA), eventuelt kan fysisk dokumentasjon hentes via forhandler.

Apropos vekt: Tillatt hengervekt økte fra 750 kg til 1000 kg på flere av Mach-E-variantene i mai. Biler produsert fra 5. mai 2022 – som omfattes av endringen – vil automatisk være godkjent for 1000 kg tilhengervekt. Omfattede biler produsert tidligere vil kunne oppdateres gjennom et besøk hos Statens vegvesen, opplyser Ford.