KJØREGLEDE: Alle blir glade i en Mini Cooper. Ottar Eide er ikke noe unntak.

10-punktsjekken med Ottar Eide:

– Bare Ferrari kler rødfargen

Motorsportforbundets ferske generalsekretær Ottar Eide deler en «sprek» Mini Cooper med kona og bruker selv en gammel BMW som pendlerbil til flyplassen ved Sola når han skal til jobben i Oslo.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Ottar Eide, ny generalsekretær i Motorsportforbundet.

Les tidligere 10-punktsjekker her

– Det er en BMW 1-serie, årsmodell 2010, dieseldrevet og med bakhjulstrekk. Jeg har den av praktiske årsaker, og den får gå så lenge den går. Med bil tar det 25 minutter hjemmefra og til flyplassen. Det ville tatt mye lenger tid om jeg skulle ha brukt kollektivtransport. Jeg parkerer ved den nye utendørsparkeringen mot Solastranda og tar shuttlebuss til avgangshallen. Sammenlignet med å parkere innendørs nærmere terminalbygget, er det billigere og raskere, forklarer Ottar Eide.

Ottar Eide (64)

  • Begynte som generalsekretær i Norges Motorsportforbund i august, ett år etter at han måtte gå av som generalsekretær (2013–2023) i Norges ishockeyforbund. Han har tidligere blant annet vært underdirektør i Kultur- og kirkedepartementet.
  • Ottar Eide er styreleder i Bryne Fotballklubb på Jæren, der han bor sammen med kona Silje Særheim. Hun er daglig leder for Rogaland fotballkrets i Norges Fotballforbund og blant annet tidligere generalsekretær for Norges Basketballforbund.
  • Norges Motorsportforbund ble til etter sammenslåing av Norges Båtsportforbund, Norges Motorsykkelforbund, Norsk RC-Bilforbund og Norges Snøscooterforbund. Særidrettsforbundet med rundt 17.000 medlemmer og 12 ansatte i administrasjonen ved Ullevaal Stadion organiserer motorsykkel- og motorbåtsport i Norge, med motocross som største gren.

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Det varierer. Men vi har ikke et høyt forbruk når det gjelder bil. Vi kjører ikke mye, og vi kjører ikke langt. Vi har solgt hytta, fordi vi ikke brukte den særlig mye. Hadde vi fortsatt hatt den, ville vi ha kjørt mer. Jeg har hatt perioder da jeg kjørte kanskje 60.000 kilometer i året. Men det var da vi hadde tre barn, hvorav to spilte ishockey og en spilte håndball. Det kostet mye penger.

Mini Cooper-en er årsmodell 2016 og dieseldrevet. Den bruker rundt en halv liter på mila. Så er det forsikring, veiavgift og faste ting, pluss bompenger.

BMW-en er nyanskaffet og har gått 210.000 kilometer. Forsikring er 1000 kroner i måneden, drivstoff og veiavgift. Bilbudsjettet vårt er relativt lavt. Vi har egentlig aldri hatt så lave bilkostnader som nå.

Gøyal på langtur

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Vi har hatt mange biler. Mini Countryman, Toyota, VW Passat, Audi, Tesla 3 og en BMW i3 da vi bodde i Asker og hadde jobb på Ullevaal Stadion. Vi har hatt tre elbiler fordelt på seks år. Om vi har hatt firmabil, elbil eller andre biler, har rammen alltid vært «normal familiebil» og «gode bruksbiler». Minien kjøpte vi ikke på impuls. Men vi ville ha en annen type bil, en gøyal og morsom – som er god å kjøre. Jeg har kjørt noen turer til og fra Bryne til Oslo med den, og den er morsommere å kjøre langt med enn det jeg tenkte den ville være da vi kjøpte den.

Det er viktig at den ikke har en fryktelig død motor. Minien er sprek, med 170 til 180 hestekrefter. Da får den litt fart for å foreta sikre forbikjøringer. Det er viktig. Tidligere var jeg opptatt av at bilene skulle ha god bagasjeplass. Minien er min første bil uten hengerfeste.

Smart bilhold? Det går selvfølgelig på pris. Der er det konkurranse i markedet. Hvis jeg skulle ha kjøpt ny bil nå, ville jeg valgt elbil. Vel å merke tilpasset vårt behov, og ikke en svær SUV. Gode seter, i og med at jeg er så høy (188 cm). Det er viktig å sitte godt.

Vasker ofte

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Vi prøver å holde bilene våre ganske rene, utvendig og innvendig. Inngrodde og møkkete biler finner du ikke hos oss. Jeg støvsuger hvis det er masse skit i dem. Det er fint å ha en bil som ser ren ut når det er fint vær. Men hvis det regner, vasker jeg den også. Når bilen skal inn til service, leverer jeg den også nyvasket. Men vi er ikke ekstreme med tanke på motorvask, og rengjør ikke felgene med spesialvask.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Dekkhotell. Det har vi brukt i mange år. Det er veldig behagelig å slippe å stå der, med dårlig tid og risiko for å ødelegge ryggen. Ved å ha hjulene på dekkhotell, er du sikker på at de blir tatt skikkelig vare på. De blir oppbevart i rett temperatur og belysning, og gjenstand for en sjekk – og du får en «heads up» hvis det viser seg at det er nødvendig å bytte. Og de vet hvilke dekk du trenger.

Til BMW-en velger jeg bruksdekk, ikke «Rolex-dekk». Jeg vil ikke bruke så mye penger på den.

Fartsholder

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Gjennomgang av servicehefter, reparasjoner med kvitteringer, EU-kontroller. Hvis du kjøper fra forhandler, får du en oversikt over sjekkene som er gjort – med garanti. Kjøper du bruktbil privat, må du gjøre litt av den jobben selv. Den siste (BMW-en) kjøpte jeg privat. Det var ikke snakk om så mye penger, og det var litt tilfeldig at det ble slik. Men hvis jeg skulle kjøpt en litt dyrere bil, ville jeg gjort det gjennom en forhandler. Minien ville jeg ikke kjøpt privat.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vi har garasje med plass til en bil hjemme. Med flere biler hjemme, som vi kan ha nå, med våre to, må en stå parkert utendørs. Nei, trekk bruker jeg ikke. Er det noen som gjør det? Det trodde jeg var noe man gjorde på 1970-tallet. Da jeg for veldig mange år siden hadde en «Boble», dekket jeg til vinduene med trekk på vinteren – for å slippe å skrape is av dem. Det var jo så som så med varmeapparat i bilene den gangen. 

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... hva hører du på i bilen?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Det er ikke noe nå jeg «må ha». Tilhengerfeste er viktig, selv om det som sagt ikke er det på Mini Cooper-en. Skulle jeg brukt litt ekstra penger på bil, ville jeg for eksempel hatt adaptiv fartsholder. Det er det vel på alle nye biler nå. Jeg ville ikke kjøpt en helt ribbet bil, uten noen ting, for å si det slik.

Jeg lytter til podkaster og musikk når jeg kjører; podkast, radio og musikk fra egen spilleliste. Alt mulig, egentlig. Det finnes jo et utall forskjellige kanaler. Jeg slapper av når jeg kjører bil, og det jeg lytter til, er avhengig av humøret. Jeg tenker mye i bilen. Da fungerer bare musikk godt. Jeg kjører sjelden uten lyd.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Minien er mørk grå, pluss litt svart. BMW-en er hvit. Jeg har aldri vært fan av hvit. Men denne var hvit, og da ble det slik. Nå synes jeg de nye bilene kommer i mange fine farger. Før var det veldig få biler som var fine med rød farge, bortsett fra Ferrari. Jeg har skåret klar av den fargen.

Katta i sekken

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg har gjort ett dårlig kjøp, langt tilbake i tid. Det var en av de første bilene jeg hadde da jeg var student. Jeg hadde en som fungerte som en kule, en Datsun 100A. Men den rustet, og da kjøpte jeg en Datsun 120A med litt sterkere motor. Den var det bare trøbbel med, og jeg måtte bytte den raskt.,

Det var et katta-i-sekken-kjøp. Det var midt på 1980-tallet og den kostet «bare» 6000 kroner. Men som student hadde jeg dårlig råd. Ellers mener jeg at jeg har gjort fornuftige bilkjøp.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg er usikker på hvilket merke jeg ville ha valgt. Men hvis jeg hadde hatt mye penger og ville være super-ufornuftig, ja så er jeg fortsatt fascinert av ordentlig motorlyd – som fra en V8-motor. Det er vel så morsomt å kjøre en elbil som er god og sprek, og man kan jo sette inn lyd i elbilene. Men det blir ikke det samme. Jeg vet det er et veldig upolitisk korrekt svar, og jeg ville vel egentlig aldri kjøpt en slik bil.

Jeg ville nok uansett kjøpt en elbil. BMW har fått veldig mange fine, Audi også. Fra Kina kommer det mange spennende biler, som ser bra ut. Jeg skal ikke se bort fra at jeg kommer til å kjøpe en kinesiskprodusert bil en gang. Det er der utviklingen av elbilene skjer. De er ledende på det området, og de siste seks–syv årene har det vært en enorm økning av kinesiske biler. Det er superinteressant.