Fortsatt mener mange at en ladbar hybrid er det beste kompromisset mellom klima og behov. I denne Mercedesen er det enkelt å forstå.
Her har du en tilnærmet ideell familiebil med batterieelektrisk kapasiet til å dekke alt av daglige gjøremål – og en gjerrig dieselmotor til å overta på langturene. Mange vil mene at dette er den optimale løsningen.
Forbruk/rekkevidde strøm (WLTP): 0,4 l/100 km/127 km.
Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring: 471/207/165/18 cm.
Vekt/nyttelast: 2340/470 kg.
Hengervekt/taklast: 2000/75 kg.
0-100/toppfart: 6,4 sek/217 km/t.
Konkurrenter: Volvo XC60, BMW X3
Men ladehybridene får ikke lenger noen avgiftsfordeler, og mister dermed konkurransekraften på linje med biler med konvensjonelle forbrenningsmotorer.
Startprisen på GLC ligger en kvart million over 15 cm lengre EQE SUV. Altså en bil for spesielt interesserte og spesielt pengesterke.
Inkluderer
Men fortsatt er det besnærende å fullføre tanken på utslippsfrie soner rundt de store byene, der man bare kan slippe inn med batterielektrisk drift – og ellers kjøre dieseltrygt med korte tankstopp utenfor.
Da inkluderer man også transportbehovene rundt i landet for dem som fortsatt ser på en elbils rekkevidde som utilstrekkelig.
Dieseltanken fører deg forbi både to og tre tidskrevende ladeøkter. Du stopper fordi du har lyst, ikke fordi bilen krever det. Og du bruker fire minutter på å fylle tanken. Ikke 40.
Annonse
Nærmest sømløst
GLC har en rekke gode Mercedes-egenskaper i form av eminent kvalitet på skjermer, head-up-display, lys og seteinnstillinger.
Overgangen fra eldrift til dieseldrift går nærmest sømløst, og det er egentlig bare nåla på turtelleren som registrerer at det skiftes gir.
Bagasjevolumet på 470 liter begynner å nærme seg anstendig nivå, men fortsatt forsvinner 150 liter med det ekstra batteriet. Vekten øker også med over 400 kilo. Så fortsatt er det noen svakheter med biltypen.
Bakakselstyring er ekstrautstyr på GLC. Og til alle som vurderer å bruke penger på en Mercedes i denne prisklassen – legg til dette. Da får du svingradius som en småbil. Deilig på parkeringsplasser og trange innkjørsler.
Men like opplagt en fordel når du kan ta en overlegen bue rundt fortauskanten som glefser etter den rådyre aluminiumsfelgen din.
Annonse
Svært merkbart
Luftfjæring er standard. Det gir særdeles komfortabel fjæring i landeveistempo. Vi opplever at enkelte biler knapt blir bedre med luftfjæring, og like gode kunne hatt en rimeligere og mer vedlikeholdsfri konvensjonell fjæring.
Men for GLC sin del er effekten av luftfjæringen svært merkbar.
Et hakk under
Totalt sett er GLC en utmerket bil. Men ikke uten svakheter.
Det stilles ekstra krav til kvalitetsfølelse og komfort i en Mercedes-Benz. GLC underbygger vårt inntrykk av at Mercedes ligger et lite hakk bak Audi, men primært BMW, i det som ofte kalles «opplevd kvalitet» – altså det man sanser.
Påfallende ofte hører vi små ulyder fra interiøret, fra dørpaneler eller høyttalere. Bagateller for noen, svært viktig for andre – og uansett under den standarden Mercedes ønsker.
Motor og trafikkstøy er utmerket dempet, men hjulstøyen – selv på piggfrie vinterdekk – er litt for høy etter vår smak. Og merkbart høyere enn på de jevnstore EQE-modellene. Logisk, ettersom GLC er SUV-versjonen av C-klasse, som vi også kritiserte for hjulstøyen (les prøvekjøring her).
Et godt lydanlegg kompenserer. Det er likevel noe umusikalsk over en ladbar hybrid i 2024. Noen vil mene det skyldes tonedøve politikere.