SUKSESS: Volvo EX30 kniver helt i teten både på salgsstatistikken og i Motors kåring.

Motor kårer årets beste bilkjøp:

Her er årets (tredje) beste bilkjøp

Vi teller ned til kåringen av årets beste bilkjøp i fem ulike klasser.

Publisert

Det er allerede et år siden en fersk oppgradering sendte Tesla Model 3 helt til topps i Motors kåring av årets beste bilkjøp. 

Sammen med de fire øvrige klassevinnerne, Peugeot e-208 (småbil), Tesla Model Y (familiebil), BMW iX (stor familiebil) og Toyota GR Yaris (åpen klasse), poserte Teslaen stolt i snøføyka på Oslos tak.

2023-VINNERNE: BMW iX, Toyota GR Yaris,, Tesla Model Y, Peugeot E-208 og Tesla Model 3.

Avsløres fredag

Nå har juryen avsluttet diskusjonen og gitt sin konklusjon. Årets beste bilkjøp i 2024 avsløres her på Motor.no fredag 29. november. 

I dagene før, får du vite hvilke biler som havner på plassene fem til to i de ulike klassene. Her er bilene som kommer på 5. plass. Her kan du lese om bilene på 4. plass. Og  her er et utvalg gode kandidater som havnet utenfor finaleheatet.

En liten endring fra i fjor, er at vi nå kårer én vinner i fem ulike klasser (les mer om reglene lenger ned). 

Med årets kåring introduserer vi også Motor-pakka.

Mest for pengene

Det er ofte stor forskjell på bilens fra-pris og bilens totale pris, inkludert omkostninger og utstyr du må ha (som vinterhjul og ladekabler) og kanskje bør ha (som hengerfeste, metallic lakk), med tanke på annenhåndsverdien. 

I Motor-pakka plukker vi ut den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene i den aktuelle klassen. 

Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi dette i de fleste tilfeller. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.

Her er bilene som ender på 3. plass i sine klasser:

Småbil: Mini Aceman

JURYEN MENER: Her handler det ikke om mest mulig fornuft til lavest mulig pris. Aceman har alle tradisjonelle og nærmest ikoniske Mini-elementer. Det betyr maksimal kjøreglede, høy kvalitetsfølelse, det legendariske runde instrumentpanelet midt i bilen – men også brukbare praktiske egenskaper. MOTOR-PAKKA: 420.000 kroner.

SJARMØR: Mini Aceman er vesentlig mer praktisk enn en tredørs Cooper, men det er først og fremst sjarmen og kvalitetsfølelsen som teller her.

Kompaktbil: Volvo EX30

JURYEN MENER: For første gang får man firehjulsdrift, solid hengervekt og akseptabel rekkevidde i en så liten bil. Det rokker ved forestillingen om hvor stor bil man egentlig trenger. Enorme fartsressurser er en bonus for noen. Ungdommelig og minimalistisk, men merkelig upraktisk til å være helt ny. MOTOR-PAKKA: 489.000 kroner.

STORSELGER: Det gode salget av EX30 viser posisjonen til Volvo på det norske markedet. Bilen har også noen svært nyttige egenskaper.

Familiebil: Tesla Model Y

JURYEN MENER: Urokkelig ener på viktige områder som pris og plass. Nå også som sjuseter. Men den vellykkede oppgraderingen av Model 3, viser hvor mye bedre også Model Y kan – og vil – bli på støykomfort og kvalitetsfølelse. Førerstøttesystemet er dessverre fortsatt lunefullt på norske veier. MOTOR-PAKKA: 518.000 kroner.

TOMGANG: Mange venter på en oppgradering av Model Y – som den absolutt trenger. Likevel selger den svært bra.

Stor familiebil: BYD Tang

JURYEN MENER: Denne trenger egentlig bare to ting på å selge mye bedre: Et anerkjent navn og bedre rekkevidde. Nå er det siste på plass, med en økning på hele 13 mil – til 530 km. Ellers får du sju seter, firehjulsdrift og svært mye utstyr fra den, etter vår mening, tryggeste kinesiske produsenten. MOTOR-PAKKA: 774.000 kroner.

FORBEDRET: BYD Tang har mange grunnleggende egenskaper, men har inntil nå manglet en av de viktigste: Rekkevidden.

Åpen klasse:
Ford F-150 Lightning

JURYEN MENER: Det er en fryd å kjenne de lydløse kreftene ta tak i denne nesten seks meter lange kolossen. 0-100 tar for øvrig 4,1 sekunder. Men først og fremst er det komforten, oversikten, plassen – og erkjennelsen av hvor deilig billivet kunne vært hvis det ikke var for byer og parkeringsplasser. MOTOR-PAKKA: 1.073.000 kroner.

MONSTER: Det gir en helt spesielle følelse å kjøre Ford F-150 Lightning – diger, nesten lydløs og lynrask.

Slik kårer vi årets beste bilkjøp

Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold (ikke like viktig i åpen klasse).

De skal ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester, eller gitt et svært godt inntrykk i prøvekjøringer.

Kåringen er inndelt i fem klasser: Småbil, Kompaktbil, familiebil, stor familiebil og åpen klasse.

Fem biler står igjen som Årets beste bilkjøp i sin klasse.

Juryen har bestått av: Benny Christensen (teknisk konsulent i NAF), Morten Abrahamsen (journalist i Motor), Anette Berve (ansvarlig for forbrukertester i NAF), Peter Raaum (ansvarlig redaktør i Motor) og Øivind A. Monn-Iversen (journalist og testansvarlig i Motor)

Juryen har hatt deadline 1. november. Det betyr at biler som ikke har oppfylt de nevnte kriteriene innen denne datoen, heller ikke er blitt vurdert. De er naturligvis med i neste års kåring.

Dette gjelder modeller som Renault 5, Kia EV3, Skoda Elroq, Hyundai Inster, Polestar 3/4, Cupra Tavascan, BYD Sealion 7, Opel Grandland, Alfa Romeo Junior, Ford Capri og Volvo EX90. Disse er naturligvis med i neste års kåring.