NESTEN: VW ID.7 stasjonsvogn, spesielt i GTX-versjon, har absolutt kvaliteter til å vinne vår kåring. Det ble til slutt en 4. plass.

Vi kårer årets beste bilkjøp:

Her er årets (fjerde) beste bilkjøp

Vi teller ned til kåringen av årets beste bilkjøp i fem ulike klasser.

Publisert

Det er allerede et år siden en fersk oppgradering sendte Tesla Model 3 helt til topps i Motors kåring av årets beste bilkjøp. 

Sammen med de fire øvrige klassevinnerne, Peugeot e-208 (småbil), Tesla Model Y (familiebil), BMW iX (stor familiebil) og Toyota GR Yaris (åpen klasse), poserte Teslaen stolt i snøføyka på Oslos tak.

2023-VINNERNE: BMW iX, Toyota GR Yaris, Tesla Model Y, Peugeot E-208 og Tesla Model 3.

Avsløres fredag

Nå har juryen avsluttet diskusjonen og gitt sin konklusjon. Årets beste bilkjøp i 2024 avsløres her på Motor.no fredag 29. november. 

I dagene før, får du vite hvilke biler som havner på plassene fem til to i de ulike klassene. Her er bilene som kommer på 5. plass. Og her er et utvalg gode kandidater som havnet utenfor finaleheatet.

En liten endring fra i fjor, er at vi nå kårer én vinner i fem ulike klasser (les mer om reglene lenger ned). 

Med årets kåring introduserer vi også Motor-pakka.

(artikkelen fortsetter under annonsen)

Mest for pengene

Det er ofte stor forskjell på bilens fra-pris og bilens totale pris, inkludert omkostninger og utstyr du må ha (som vinterhjul og ladekabler) og kanskje bør ha (som hengerfeste, metallic lakk), med tanke på annenhåndsverdien. 

I Motor-pakka plukker vi ut den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene i den aktuelle klassen. 

Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi dette i de fleste tilfeller. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.

Her er bilene som ender på 4. plass i sine klasser:

Småbil: Honda e-NY:1

JURYEN MENER: Var kraftig overpriset ved lansering, og dermed for dårlig i mye. Men med en prisreduksjon på over 100.000, må den vurderes på helt andre premisser. Og vips, så er dette en utmerket bil. Prismessig konkurrerer den med småbilene, størrelsesmessig ligger den en klasse over. MOTOR-PAKKA: 355.000 kroner.

HONDA I VÆRET: En kraftig prisreduksjon har plutselig gjort kraftig kritiserte e-NY:1 til et godt kjøp.

Kompaktbil: Hyundai Kona

JURYEN MENER: Siste generasjon Kona har fått det forgjengeren manglet: Et stort bagasjerom. Dermed er dette nå en fullverdig familiebil, med solid plass, høyt utstyrsnivå og god kvalitetsfølelse. Kun forhjulstrekk er et lite minus i denne klassen, kun fire av fem stjerner i krasjtest, er et større. MOTOR-PAKKA: 475.000 kroner.

PIONER: Hyundai Kona var en av de første modellene med rekkevidde som holdt til folk flest. Generasjon to er blitt bedre på alle vis, men kanskje ikke penere?

Familiebil: Volkswagen ID.7 GTX stasjonsvogn

JURYEN MENER: Her gjenfødes stasjonsvogna i all sin prakt. ID.7 er en verdig arvtaker til legenden Passat. Velkjørende, med solide hverdagskvaliteter, og baksetekomforten er formidabel. Firehjulsdrift og godt over 50 mil rekkevidde gir ytterligere pluss. Men lav nyttelast og bare middels hengervekt. MOTOR-PAKKA: 653.000 kroner.

ROMSLIG: VW ID.7 tar opp arven etter Passat på en utmerket måte, og markerer stasjonsvognas endelige comeback på det norske markedet.

Stor familiebil: Xpeng G9

JURYEN MENER: Sensasjonelt bra, var konklusjonen til Motor etter vår første test. Eneste store minus var nyttelasten – som nå har økt med 100 kilo, til 550 kilo. Særdeles komfortabel, romslig og velutstyrt, med klasseledende ladeegenskaper. Forbeholdene er knyttet til en fersk, kinesisk produsent. MOTOR-PAKKA: 731.000 kroner.

IMPONERER: Det er ikke så mye annet enn skepsisen til et helt nytt bilmerke, og kanskje spesielt et kinesisk, som taler mot Xpeng G9.

Åpen klasse: Tesla Model 3 Performance

JURYEN MENER: Ta en allerede hysterisk rask og velkjørende Model 3 med firehjulsdrift, og gjør den enda litt råere. Men ikke så mye dyrere. 0-100 går like fort som du leste denne setningen: 3,1 sekunder. I oppgradert versjon er Model 3 også blitt merkbart mer kvalitetspreget og komfortabel. MOTOR-PAKKA: 588.000 kroner.

DISKRE: Fra utsiden er det ikke så enkelt å se at dette er den raskeste versjonen av allerede lynraske Model 3. Men nedre del av støtfangeren har et annet design, og hjulene er noen tommer større.

Slik kårer vi årets beste bilkjøp

Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold (ikke like viktig i åpen klasse).

De skal ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester, eller gitt et svært godt inntrykk i prøvekjøringer.

Kåringen er inndelt i fem klasser: Småbil, Kompaktbil, familiebil, stor familiebil og åpen klasse.

Fem biler står igjen som Årets beste bilkjøp i sin klasse.

Juryen har bestått av: Benny Christensen (teknisk konsulent i NAF), Morten Abrahamsen (journalist i Motor), Anette Berve (ansvarlig for forbrukertester i NAF), Peter Raaum (ansvarlig redaktør i Motor) og Øivind A. Monn-Iversen (journalist og testansvarlig i Motor)

Juryen har hatt deadline 1. november. Det betyr at biler som ikke har oppfylt de nevnte kriteriene innen denne datoen, heller ikke er blitt vurdert. De er naturligvis med i neste års kåring.

Dette gjelder modeller som Renault 5, Kia EV3, Skoda Elroq, Hyundai Inster, Polestar 3/4, Cupra Tavascan, BYD Sealion 7, Opel Grandland, Alfa Romeo Junior, Ford Capri og Volvo EX90. Disse er naturligvis med i neste års kåring.