Det er allerede et år siden en fersk oppgradering sendte Tesla Model 3 helt til topps i Motors kåring av årets beste bilkjøp.
Sammen med de fire øvrige klassevinnerne, Peugeot e-208 (småbil), Tesla Model Y (familiebil), BMW iX (stor familiebil) og Toyota GR Yaris (åpen klasse), poserte Teslaen stolt i snøføyka på Oslos tak.
Avsløres fredag
Nå har juryen avsluttet diskusjonen og gitt sin konklusjon. Årets beste bilkjøp i 2024 avsløres her på Motor.no fredag 29. november.
I dagene før, får du vite hvilke biler som havner på plassene fem til to i de ulike klassene.
En liten endring fra i fjor, er at vi nå kårer én vinner i fem ulike klasser (les mer om reglene lenger ned).
Med årets kåring introduserer vi også Motor-pakka.
(artikkelen fortsetter under annonsen)
Annonse
Mest for pengene
Det er ofte stor forskjell på bilens fra-pris og bilens totale pris, inkludert omkostninger og utstyr du må ha (som vinterhjul og ladekabler) og kanskje bør ha (som hengerfeste, metallic lakk), med tanke på annenhåndsverdien.
I Motor-pakka plukker vi ut den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene i den aktuelle klassen.
Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi dette i de fleste tilfeller. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
Her er bilene som ender på 5. plass i sine klasser:
Småbil: Toyota Yaris
JURYEN MENER: Selve definisjonen på en trygg og pålitelig småbil. Her får du velprøvde løsninger, støttet opp av et stort og serviceorientert forhandlerapparat. Toyota-eierne er generelt svært fornøyde. Men utgående motorteknologi og høy innkjøpspris gjør at en Yaris taper terreng på alle områder. MOTOR-PAKKA: 390.000 kroner.
Kompaktbil: MG4
JURYEN MENER: Plass, kjøreegenskaper, rekkevidde og utstyrsnivå er i tetsjiktet i denne klassen – til en pris 100.000 kroner under konkurrentene. Den klart beste modellen fra MG. Men to faktorer ødelegger en enda bedre plassering: Et underdimensjonert klimaanlegg og en direkte ubehagelig filholder. MOTOR-PAKKA: 380.000 kroner.
Familiebil: Renault Scenic
JURYEN MENER: Scenic er i praksis velkjente Megane med større bagasjerom, bedre bakseteplass og klasseledende rekkevidde. Legg til velprøvd teknologi (samarbeid med Nissan) og et elegant design, og man får en attraktiv familiebil til en bra pris – hvis man er litt nøktern. Men man får kun forhjulstrekk. MOTOR-PAKKA: 513.000 kroner.
Stor familiebil: Audi Q6 e-tron
JURYEN MENER: Kanskje markedets mest komplette SUV, i klassisk Audi-stil. Men det koster å rigge den opp med for eksempel luftfjæring og avansert fjernlysteknologi. Hjulstøyen med en bestemt type sommerdekk, er et problem flere har påpekt. En avklaring rundt dette ville trolig gitt en bedre plassering. MOTOR-PAKKA: 980.000 kroner.
Åpen klasse: Porsche 911 Carrera 4 GTS
JURYEN MENER: Alle bilkjøp må ikke handle om bagasjeplass, rekkevidde og praktiske løsninger. 911 er stolt historie, unikt design og den tradisjonelle sekssylindrede boksermotoren bak, som byr på et helt eget lydbilde. Her oser det tradisjon, racing, litt status og masse kjøreglede. Lykke på hjul. MOTOR-PAKKA: 2.990.000 kroner.
Slik kårer vi årets beste bilkjøp
Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold (ikke like viktig i åpen klasse).
De skal ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester, eller gitt et svært godt inntrykk i prøvekjøringer.
Kåringen er inndelt i fem klasser: Småbil, Kompaktbil, familiebil, stor familiebil og åpen klasse.
Fem biler står igjen som Årets beste bilkjøp i sin klasse.
Juryen har bestått av: Benny Christensen (teknisk konsulent i NAF), Morten Abrahamsen (journalist i Motor), Anette Berve (ansvarlig for forbrukertester i NAF), Peter Raaum (ansvarlig redaktør i Motor) og Øivind A. Monn-Iversen (journalist og testansvarlig i Motor)
Juryen har hatt deadline 1. november. Det betyr at biler som ikke har oppfylt de nevnte kriteriene innen denne datoen, heller ikke er blitt vurdert. De er naturligvis med i neste års kåring.
Dette gjelder modeller som Renault 5, Kia EV3, Skoda Elroq, Hyundai Inster, Polestar 3/4, Cupra Tavascan, BYD Sealion 7, Opel Grandland, Alfa Romeo Junior, Ford Capri og Volvo EX90. Disse er naturligvis med i neste års kåring.