UTE: Fem utmerkede biler som ikke kommer til finalen i årets beste bilkjøp: BMW i5, Audi Q8, Peugeot E-208, Toyota Yaris Cross og Ford Explorer.

Motor kårer årets beste bilkjøp:

Disse kommer ikke blant de fem beste

Motor begynner nedtellingen til årets beste bilkjøp. Her er et utvalg gode biler som havner utenfor finaleheatet.

Publisert

Det er allerede et år siden en fersk oppgradering sendte Tesla Model 3 helt til topps i vår kåring. 

Sammen med de fire øvrige klassevinnerne – Peugeot E-208 (småbil), Tesla Model Y (familiebil), BMW iX (stor familiebil) og Toyota GR Yaris (åpen klasse) – poserte Teslaen stolt i snøføyka på Oslos tak.

DEN GANG DA: Fjorårets beste bilkjøp.

Nå har juryen avsluttet diskusjonen og gitt sin konklusjon.

Årets beste bilkjøp i 2024 avsløres her på Motor.no fredag 29. november, en dag eller to etter at alle NAFs medlemmer har fått nyeste utgave av Motor i postkassa.

I dagene før, får du vite hvilke biler som havner på plassene fem til to i de ulike klassene. 

Men aller først: 

Et utvalg biler som ikke havner blant de fem beste. Her er det mange gode kandidater – og garantert noen du mener juryen har vært for strenge mot.

Motor-pakka

En liten endring fra i fjor, er at vi nå kårer en vinner i fem ulike klasser (les mer om reglene lenger ned). 

Med årets kåring introduserer vi også Motor-pakka.

Det er ofte stor forskjell på bilens fra-pris og bilens totale pris, inkludert omkostninger og utstyr du må ha (som vinterhjul og ladekabler) og kanskje bør ha (som hengerfeste, metallic lakk), med tanke på annenhåndsverdien. 

I Motor-pakka plukker vi ut den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene i den aktuelle klassen. 

(artikkelen fortsetter under annonsen)

REGJERENDE VINNERE: Disse vant de ulike klassene for et år siden: BMW iX, Toyota GR Yaris, Tesla Model Y, Peugeot E-208 og Tesla Model 3.

Hengerfeste

I Motor-pakka er vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien.

Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi dette i de fleste tilfeller. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.

De som ikke nådde opp

Her er et utvalg biler som var hete kandidater til en plass blant de fem beste, men som juryen av ulike årsaker har stemt ut:

SMÅBIL: Peugeot e-208, Jeep Avenger, Mazda MX-30, Opel Corsa-e, Fiat e600, Toyota Yaris Cross.

BARSK: Jeep Avenger er ganske kompetent i terrenget, selv om den mangler firehjulsdrift. Men trekker seg ikke helt opp i Motors kåring.

KOMPAKTBIL: Renault Megane, Opel Astra, Polestar 2, Peugeot E-308, Cupra Born, Citroën ë-C4, Mercedes EQA, Toyota Yaris Cross, Peugeot E-2008, Toyota Corolla.

FAMILIEBIL: Ford Explorer, Peugeot E-3008, BMW i4, Toyota bZ4X, Xpeng G6, Kia EV6, Nissan Ariya, Skoda Enyaq, Volvo EX40, Ford Mustang Mach-E, Audi Q4 e-tron, Nio ET5 Touring, BMW iX1, Toyota RAV4, Mercedes-Benz EQB, Lexus RZ 300e.

ETT MINUS: Foreløpig får du Peugeot E-3008 kun med forhjulstrekk. Det reduserer konkurransekraften til en ellers svært god bil.

STOR FAMILIEBIL: Audi Q8 e-tron, Mercedes-Benz EQS SUV, Nio EL8, Tesla Model S, Tesla Model X, Peugeot E-5008, Nio EL6, Kia EV9, Porsche Taycan Gran Turismo, VW ID.Buzz, BMW i5 Touring.

ÅPEN KLASSE: Toyota GR Yaris, BMW i4 M50, Mercedes-Benz G-wagen, Audi e-tron GT, Polestar 2 Performance, BMW i5 M60, Toyota GR Supra.

Slik kårer vi årets beste bilkjøp

  • Alle personbiler som selges i Norge, og som fysisk har kommet til landet det siste året, er i prinsippet med.
  • Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold (ikke like viktig i åpen klasse).
  • De skal ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester, eller gitt et svært godt inntrykk i prøvekjøringer.
  • Kåringen er inndelt i fem klasser: Småbil, Kompaktbil, familiebil, stor familiebil og åpen klasse.
  • Fem biler står igjen som Årets beste bilkjøp i sin klasse.
  • Juryen har bestått av: Benny Christensen (teknisk konsulent i NAF), Morten Abrahamsen (journalist i Motor), Anette Berve (ansvarlig for forbrukertester i NAF), Peter Raaum (ansvarlig redaktør i Motor) og Øivind A. Monn-Iversen (journalist og testansvarlig i Motor)
  • Juryen har hatt deadline 1. november. Det betyr at biler som ikke har oppfylt de nevnte kriteriene innen denne datoen, heller ikke er blitt vurdert.
  • Dette gjelder modeller som Renault 5, Kia EV3, Skoda Elroq, Hyundai Inster, Polestar 3/4, Cupra Tavascan, Opel Grandland, Alfa Romeo junior, BYD Sealion 7, Ford Capri og Volvo EX90. Disse er naturligvis med i neste års kåring.