KLASSELEDER: Ingen tvil om at ID.7 setter standarden for stasjonsvogner, men hvor mange dropper SUV til fordel for denne?

Test: VW ID.7 stasjonsvogn

Parker i fred, Passat!

Med ID.7 går Passat inn i historien som husket, ikke savnet.  

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen ID.7 stasjonsvogn

  • Pris fra (Pro): 530.000 (inkl. omkostninger)
  • Pris testet bil (Pro Exclusive) fra: 555.000 (inkl. omkostninger)
  • Drivlinje: 77 kWt batteri, 286 hk/550 Nm, ettrinns automat, bakhjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde (WLTP): 14,6 kWt/100 km/595 km
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 496/212/155/15
  • Bagasjevolum (liter): 605
  • Vekt/nyttelast (kg): 2193/382
  • Hengervekt/taklast (kg): 1000/75
  • Dekkdimensjon foran/bak: 235/55-19/255/50-19
  • 0–100 km/t/toppfart: 6,6 sek/180 km/t.
  • Konkurrenter: Nio ET5 Touring, ellers ingen relevante stasjonsvogner.

ID.7 stasjonsvogn glir inn i hverdagen vår med usnobbete autoritet. 

Selv om den er splitter ny, så får den også en slags selvfølgelig anonymitet. Og det er utelukkende positivt ment. 

Som om en batterielektrisk stasjonsvogn i alle år har vært det opplagte valget for familier flest. Og kanskje aller helst, en folkevogn.

Første suksess

Sånn kan det muligens bli. Men sånn har det ikke vært. ID.7 er det første seriøse forsøket på å gjenføde stasjonsvogna som foretrukket karosseriform – etter år med SUV-er, først med forbrenningsmotorer, deretter batterielektriske.

Det har kommet noen elektriske stasjonsvogner til Norge. Men ingen suksesser. ID.7 blir den første. Det tør vi trygt fastslå.

Volkswagen ID.7 stasjonsvogn

78 poeng

Fullverdig arvtaker til legenden Passat. Her er det høyt nivå på plass, komfort og hverdagskvaliteter, men nødvendig og ønskelig utstyr driver prisen i været. Versjonen med firehjulsdrift er snart på plass, da blir det noen ekstra poeng å hente.

Komfort 9/10

Nesten tre meter akselavstand gir bedre landeveiskomfort enn de litt mer luggende SUV-ene. Suverent baksete. Både rattbetjeningen og den skjermbaserte styringen av luftstrømmen fra klimaanlegget, krever for mye oppmerksomhet fra føreren. Mindre hjulstøy kunne gitt maks poeng.

Design 7/10

Nøkterne, rene linjer, slik det passer seg en elektrisk arvtager til Passat. Men også ganske tamt. Vi hadde gjerne sett et brudd med det innarbeidede ID-designet. Innvendig har VW gått bort fra det litt oppstykkede ID-interiøret, og funnet et roligere, mer harmonisk uttrykk.

Kjøreegenskaper 8/10

Alle ID-modellene fra VW kjører svært bra. ID.7, med nærmere tre meter akselavstand og fem meter totallengde, har fin balanse og presisjon når den utfordres. Mer enn nok effekt under norske forhold, men ingen spydspiss i akselerasjonsfeltet. Kun bakhjulsdrift er et minus for mange.

Miljø og forbruk 7/10

Overraskende stort avvik fra offisiell rekkevidde (WLTP) i NAF og Motors tester. Minus 29 prosent i vinter og minus 22,7 prosent i sommer, er blant de dårligste. Våre øvrige målinger viser et litt bedre gjennomsnitt. Det hjelper selvsagt med bra rekkevidde i utgangspunktet, men for stort avvik.

Utstyr 8/10

Etterspurt utstyr ligger ofte i større pakker med annet du ikke nødvendigvis ønsker. Interiørpakke til 30.000, med blant annet ventilerte forseter, oppvarmede bakseter og bedre lydanlegg, anbefales. Blackstyle-pakke med tofarget lakk, mørke bakruter og svarte felger til 7500, blir garantert populær.

Praktisk 8/10

Bagasjevolum på 605 liter er meget bra. Men som alltid savner vi skyvbart baksete. Stort bagasjeromsgulv, solid gjennomlastingsluke. Under middels hengervekt og lav nyttelast gir poengtrekk. Fyller du opp bilen med folk og bagasje, må du være obs på vekta. Mye svart panellakk gir støv og fingermerker.

Pris 7/10

En godt utstyrt versjon (Exclusive) med ønskede tilleggspakker (interiørpakke+ og eksteriørpakke+), ender på drøye 655.000, inkludert hengerfeste og vinterhjul. Du får den 100.000 rimeligere uten å gi avkall på så mye, men da får du også en godt utstyrt ID.4 MED firehjulsdrift.

Driftskostnader 8/10

Service når bilen selv krever det, men senest hvert andre år. Relativt gunstige avtaler rundt service (deler og reparasjon ikke inkludert) og service/vedlikehold (alt av slitedeler, minus dekk, inkludert) i inntil 5 år/250.000 km. VW har fått mye erfaring med elbiler, og det rapporteres om få feil.

Sikkerhet 8/10

Best poengsum av bilene som ble testet av euroNCAP i 2023. Men noen av tallene viser at bilene testes langt unna norske veier. Fartsholderen med skiltgjenkjenning er direkte trafikkfarlig på motorvei, når den registrerer hastighetsgrenser fra sideveier – og bråbremser.

Annenhåndsverdi 8/10

Volkswagens ID-modeller har fått gradvis bedre renomme, etter en lei start med premature ID.3. ID.4 er en av landets mest solgte biler, og kombinasjonen av gode eieropplevelser og godt nybilsalg er gull for bruktbilverdien. Men blir mindre attraktiv uten firehjulsdrift.

Liten prisforskjell

Etter testen av ID.7 som kombikupé tidligere i sommer, stilte vi spørsmålet om man faktisk trenger stasjonsvogn. Svaret er ja. Ikke av årsaken som virker mest opplagt, at man får så mye mer plass. Det gjør man nemlig ikke. 

Det er på grunn av prisen: Stasjonsvogna vi tester her, koster bare 8300 kroner mer enn kombikupeen. Den differansen, og mere til, får du igjen på bruktmarkedet. 

Stasjonsvogna har 72 liter bedre bagasjevolum, fordelt over et langt bagasjeromsgulv. Og selvsagt den opplagte fordelen av plassen opp til taket, altså bedre plass til alt som stables i høyden over vinduskarmen.

TILSTREKKELIG: Testbilen er en Pro Exclusive, som har det meste du ha, men ikke nødvendigvis alt du ønsker å ha.
FIREHJULSDRIFT: Hvordan kjenne igjen GTX? Bokstavene på døren, andre og større felger, svart tak og det rutede mønsteret over refleksen på støtfangeren.
OPPSIKT: Ønsker du å få mest mulig ut av linjer og detaljer, så velger du GTX i denne fargekombinasjonen.

Lav nyttelast

Lengre gulv og lavere lastekant enn på en SUV, gjør det også enklere å skyve inn større saker som barnevogn og hundebur, bare ikke ha på dressbuksa hvis du skal strekke deg helt inn mot seteryggen.

Skyvbart baksete, og helst en frunk, hadde gjort bilen enda mer praktisk på de aller heftigste ferieturene.

På den annen side: Nyttelasten er så lav at man fort nærmer seg ulovlige tilstander, dersom man fyller opp bilen med noen tenåringer og bagasje – og allerede har spandert på seg både panoramatak, hengerfeste og større felger som gir utslag på vekta.

FORBEDRET: Kvalitetsopplevelsen er bedre i ID.7 enn på ID.4 og ID.5 – det var også høyst nødvendig. Men fortsatt er det for mye svartlakkert plast som trekker ned.
KNOTETE: Her skal du inn og styre luftstrømmen fra klimaanlegget med et par fingre, inspirert av Tesla. Men det krever mye oppmerksomhet.

Ikke riktig

Dermed er den største svakheten til ID.7 nevnt. Den nest største handler om hvordan bilen leser trafikkskilt når fartsholderen er aktivert – og bråbremser umotivert fordi den har registrert et skilt på for eksempel en sidevei. 

Det eneste formildende her er at systemet kan deaktiveres. Men det føles naturligvis ikke riktig å deaktivere en sikkerhetsfunksjon man faktisk betaler for.

Mindre svakheter

De litt mindre svakhetene handler om rattbetjeningen, som krever  uforholdsmessig mye av selv rutinerte føreres oppmerksomhet. 

Den særdeles knotete betjeningen av bakvinduene fra førerplass, som burde vært kassert allerede før den ble lansert i ID.3. 

Den skjermbaserte styringen av luftstrømmen fra klimaanlegget. 

Og muligens hjulstøyen, som generelt er litt høyere fra VW-modellene enn fra de beste konkurrentene.

PRAKTISK: I det daglige er bagasjerommet praktisk og stort, med lav innlastingshøyde.
MER PLASS: Tar du ut bagasjeromsgulvet, så synker gulvet med noen centimeter, og plassen blir merkbart større.
MAKS PLASS: Underst finner du dette lille rommet, som gir totalt sett 605 liter volum. På versjoner med oppgradert lyd fylles mye av rommet av en subwoofer.

Bra utstyr

Resten varierer fra bra til ypperlig. 

Prisen er bra. Ikke minst på den kommende versjonen med firehjulsdrift (les vår prøvekjøring av GTX her). Rekkevidden er bra. 

Utstyrsnivået er svært bra. Forenklingen, i form av ulike pakker, gjør valgene enklere og rabattene på ulikt utstyr gunstig. Men da betaler du også for utstyr du kanskje verken ønsker eller trenger.

SUVERENT: Trolig klassens beste baksete, med suveren beinplass og god vinkel på sitteputen.

Eksempel: Du kan bestille en pakke som heter Blackstyle til 7500 kroner. Da får du blant annet kontrastfarget tak og mørke bakvinduer. Men også svarte 19 toms felger. Svarte felger er litt elsk/hat blant oss som bruker tid foran nybilkonfiguratoren.

Utmerket miks

Kjøreegenskapene er ypperlige. I høyere tempo på litt svingete landevei merker man stasjonsvognas lavere tyngdepunkt og lengre akselavstand. ID.7 har en utmerket miks av kjøreglede og langturkomfort. Svingradiusen på versjonen med bakhjulsdrift er også ypperlig. 

Baksetene er ypperlige. Finner du deg ikke til rette her, har du trolig en kropp som passer bedre i Guinness rekordbok enn i en bil.

Plassen er nevnt. Ypperlig, den også. Og alle testsjåfører trives i standardsetene foran. 

Allerede bra

Det tok litt tid å glemme Golf. Mest fordi modellen er et av bilhistoriens største ikoner, mye fordi ID.3 trengte noen år og noen oppgraderinger på å framstå som en bedre bil. 

Med Passat går det fortere. Litt fordi modellene ikke har helt samme ikonstatus som Golf, mest fordi ID.7 er så bra allerede ved lansering.