HELT NY ...: Nye Model S er på alle vis bedre, men endringene er ganske små.

Test: Tesla Model S AWD

Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå

Bruker du 1,2 millioner på en splitter ny Model S, så ønsker du sikkert at omgivelsene skal klare å skille den fra en 10 år gammel versjon.

Publisert Sist oppdatert

Eller hvis du ser litt mer økonomisk og ujålete på saken: Tesla har en modell som gjør alt omtrent like bra som Model S – men til halve prisen. Det er liten tvil om at vi ville valgt en Model Y og over en halv million til overs.

Tesla Model S AWD

  • Pris: 1.144.030 (ekskl. omkostninger)
  • Drivlinje: 98 kWt (netto, estimert) batterielektrisk motor. 686 hk firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Konkurrenter: Mercedes EQE, Porsche Taycan, Audi e-tron GT
  • Rekkevidde (WLTP): 634 km
  • Maksimal ladefart: 250 kW
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 3,2 sek.
  • Dekkdimensjon: 245/45-19
  • Vekt/nyttelast: 2095/352 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt: 793 liter/1600 kg.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring: 498/219/144/14 cm.

Eller hvis du absolutt må kappkjøre med en Model S fra 0-100, og ellers vil ha en litt stivere og mer støyende bil til hverdags: Velg en Model Y Performance og litt mindre til overs.

Det skal altså et godt trent øye til for å registrere forskjellen på 2023-versjonen og 2013-versjonen av modellen som fikk bil­bransjen til å se svart – og senere grønt.

Nærmest uforandret

Vi snakker om litt mindre krimskrams rundt de nye markeringslysene nede på frontspoileren, litt endret felgdesign, og bortfall av all chrome rundt vinduer, dørhåndtak og pyntelister.

Har eieren allerede valgt å fjerne chromen, slik mange har gjort, så må du nistirre på spoileren for å se forskjell. Og er bilen i tillegg svart, slik mange Model S-er er, så har den kanskje allerede passert innen du har rukket noe som helst.

Tesla Model S

80 poeng

Pionéren blant de dyrere elbilene er fortsatt best på forbruk og rekkevidde – og plassforhold. Svært viktige faktorer for mange. Men til tross for en solid oppgradering, merkes alderen.

Komfort 7/10

Lavt tyngdepunkt, luftfjæring og presis styring, gir behagelig kjøring. Men mer hjulstøy og lyder fra understell og hjuloppheng, enn konkurrentene. Varme på alle plasser – og kjøling foran når det blir aktuelt – øker komforten. Romslig bak, men man sitter lavt med høye knær. Yoke-rattet frarådes.

Design 8/10

Vi er blitt så vant til Model S at vi fort overser den sportslige elegansen. I oppgradert versjon er den enda mer ribbet for detaljer og chrome, og resultatet er absolutt bra. Men det kreves mer fornyelse i et hurtig voksende marked, grunndesignet er 10 år gammelt. Rent og minimalistisk innvendig.

Kjøreegenskaper 9/10

Lavt tyngdepunkt, batteripakke i gulvet, to elmotorer og firehjulsdrift gir eminente kjøreegenskaper. Enormt med krefter og moment. Med motorrespons innstilt på «Insane», og styring og fjæringsoppsett på «sport», blir det brutalt. Oppleves kvikkere enn mange, tyngre konkurrenter.

Miljø og forbruk 10/10

Holder imponerende stand med lavest forbruk og best rekkevidde. I vinterens utgave av verdens største elbiltest, ble det ny rekkevidderekord, med et forbruk lavere enn selv de minste og letteste bilene. Superladenettverket er fortsatt best og spesialdesignet for Tesla – men nå åpnet for alle.

Utstyr 8/10

Pimpet med det meste Tesla kan by på. Tilleggene begrenser seg til lakkvalg, hengerfeste, større hjul, vinterhjul, samt to ulike pakker med mer eller mindre relevant selvkjøringshjelp. Men vi hadde byttet ut mange Tesla-typiske funksjoner mot bedre fjernlysteknologi.

Praktisk 9/10

Klassens største bagasjerom, pluss romslig frunk, gir et totalvolum på nærmere 900 liter. Best av alle. Nå kan den også trekke henger på 1600 kilo. Klar 10-er så langt. Men nyttelast på 352 kilo er svært lavt. En familie på langtur havner fort over denne grensen når plassen skal utnyttes.

Pris 7/10

Med elementært tilbehør som vinterhjul, metallic lakk og hengerfeste, havner vår testbil på nærmere 1,3 mill. Fortsatt får du best rekkevidde og plass for denne summen – og naturligvis mange særpregede Tesla-funksjoner. Men konkurrentene ligger nære, og er på flere områder forbi.

Driftskostnader 6/10

Tesla havner stort sett i bunnsjiktet i kvalitetsundersøkelser. Svakheter ved bærearmene er den mest alvorlige gjengangeren. Også lys, dekkslitasje og irriterende kvalitetsfeil anmerkes hyppig. Eierne rapporterer om høyere driftskostnader enn forventet, men de er generelt godt fornøyde med bilen.

Sikkerhet 9/10

Best i sin klasse, i følge Euro NCAP – og modellen som i øyeblikket ligger nærmest 10 poeng i kategorien. 98 prosent score for assistansesysystemene er imponerende. Også voksenbeskyttelse (94 prosent), barnebeskyttelse (91 prosent) og beskyttelse av myke trafikanter (85 prosent) i ypperste sjikt.

Annenhåndsverdi 6/10

Prisene har gått opp, og salget ned. Det gir økt verdifall, og bidrar ikke nevneverdig til et mer oversiktlig marked av brukte Tesla. Teslas uforutsigbare prispolitikk skaper en viss usikkerhet, og boltreplass for aktører som bare er ute etter fortjeneste.

1020 hester?

Vi snakker med andre ord om en bil som framstår nærmest uforandret etter over 10 år på norske veier. Såpass uforandret at det er forståelig om man ønsker å bruke sine 1,2 millioner på noe mer friskt og spektakulært.

Skjønt, vi blir ikke helt enige med oss selv her. For legger du til et par hundre tusen til, så får du en Model S Plaid med 1020 hester. Og ja, vi forstår absolutt de som velger denne. Ikke minst fordi de også har råd til å leie en lukket bane for å få brukt kreftene.

Oppsiktsvekkende forbruk

Vi vet naturligvis at Tesla er mer opptatt av de indre enn de ytre kvalitetene. Vi har stor sans for at produktutviklingen har handlet om å gjøre bilene så energieffektive som mulig. Forbrukstallene fra NAF og Motors store elbiltest tidligere i vinter, viste oppsiktsvekkende tall i Teslas favør.

Her kan du lese mer om hvordan rekordsettende Model S – og de andre bilene – presterte.

DÅRLIG: Yoke-rattet på Model S har utelukkende ulemper, sammenliknet med et tradisjonelt ratt. Argumentet om at du ser instrumentene bedre, holder heller ikke. De ser du utmerket uansett.
BLINKLYS: På strak vei, vender du deg fort til å la fingeren gli over den lille opphøyningen mellom symbolene for å skille høyre og venstre. Men med store rattutslag, som i rundkjøringer, er det håpløst å bruke. Symbolet oppe til høyre er fjernlys. Det fungerer greit, men ikke som lyshorn.
OMSTENDELIG: Fartsholder og vinduspusser aktiveres ved å trykke på symbolet, få opp et bilde i displayet, og deretter justere med «hjulet». På mange måter en bra løsning, uavhengig av ratt-type. Men å «tute» med tommelen er ikke særlig intuitivt, og man rekker det neppe når det virkelig gjelder.

Og med et design som etter hvert er blitt så alminnelig at vi fort overser hvor lekkert det egentlig er, har Model S på alle vis vært en genial konstruksjon som er blitt gradvis bedre og som har fått mange gode år med høye salgstall.

BAKSETEKOMFORT: Baksetepassasjerene har det bedre i nye Model S, med blant annet en 9,4-tommers skjerm med ønsket underholdning, varme i setene og trådløs mobillader i midtarmlenet.
GIRVELGER PÅ SKJERM: Girhendelen til høyre bak rattet, hentet fra Mercedes, er borte. Nå skifter du gir ved å dytte bilsymbolet på skjermen opp (drive) eller ned (revers). En overraskende bra løsning.
PRAKTISK: Du kan også skifte gir på litt mer tradisjonelt vis nederst på midtkonsollen, men her er responsen tregerere. Teslas to trådløse mobilladere er markedets beste.

Eksemplarisk

Vi registrerer at Model S har fått et splitter nytt instrumentpanel. Også her er linjene nå renere, og den blanke dekoren nærmest fraværende. Selve instrumenthuset er som før, men den store 17-tommers midtskjermen er nå liggende og svevende – og med en funksjon som gjør at den kan vendes mot fører eller passasjer. Like under finner du eksemplarisk plasserte ladere til mobilen.

KVALITET: Materialene i Model S virker høyverdige, med fine blandinger av stoff, tre og skinnliknende overflater. Men litt irriterende smålyder demper litt av inntrykket.

Alt annet gammeldags

Farger og oppløsing på skjermen er svært god, og vi gjentar gjerne oss selv: Tar du deg tid til å lære deg funksjonene og få dem i fingrene, så blir alt annet gammeldags.

Dette gjelder i enda større grad de mindre modellene Y og 3, som har absolutt alt av informasjon – også hastighetsmåleren – på midtskjermen.

ELEGANT: Tesla-karosseriet er elegant og muskuløst, særdeles aerodynamisk – og kanskje på sitt fineste uten all chromen. Den lange bakluka gjør den mer praktisk enn klassiske sedaner.

Hengerfeste

For mange er det også viktig at bilen nå kan leveres med tilhengerfeste – og kapasitet på 1600 kilo.

Men skal Tesla ivareta posisjonen i luksussegmentet, så må det større endringer til enn de vi nå ser – og opplever. Utviklingen går med lynladerens hastighet i elbilverden.

Og holder vi mangelen på mer spennende designgrep utenfor, så merkes alderen primært på kjørekomforten.

BEST BAGASJE: I daglig bruk er det mer enn nok bagasjeplass. Ingen andre produsenter klarer å lage like mye plass i bilene sine som Tesla. Seteryggen kan også legges ned, helt eller 60:40.
PLASSMESTER: Både en brønn under bagasjegulvet og en romslig frunk, gir Model S nærmere 900 liter oppbevaringsrom.

Mindre påkostet

Støynivået er høyere, og det bråker mer fra understell og hjuloppheng. Ikke plagsomt, men merkbart, sammenliknet med nyere – og i stor grad rimeligere – modeller.

Og selv om detaljkvaliteten er blitt gradvis bedre med årene, dukker det fortsatt opp små ulyder fra ubestemmelige steder i interiøret.

Dette er lyder du ikke hører i en Porsche eller en BMW – eller i siste generasjoner elbiler fra Mercedes. I Model S får man følelsen av å sitte i en litt mindre påkostet bil.

Yoke er en Joke

Vår testbil var utstyrt med et såkalt yoke-ratt. Dette er nå valgfritt på denne versjonen. Rattet underbygger vår kritikk av Model S.

Hvis vi kaller deler av oppgraderingen forsiktig, kanskje litt halvhjertet, så er yoke-rattet rett og slett en tabbe.

Det framstår litt flaut av bilverdens mest innovative aktør å komme med noe sånt. Spesielt når vi sammenlikner med den nyeste teknologien – representert ved Lexus.

Her kan du lese sammenlikningen av Tesla-rattet og Lexus-rattet.

BEST: Teslas ladenettverk er nå åpnet for alle, men fungerer best på en Tesla med ladeluken bak på venstre side.

Økt konkurranse

Model S har aldri vært bedre enn nå.

Fortsatt er den ledende på forbruk, rekkevidde og plass. Alt dette er viktig for mange.

Men konkurransen øker. Andre tilbyr bedre komfort og luksusfølelse til samme pris. Og Tesla selv tilbyr nesten like mye plass, rekkevidde og komfort til halve prisen.