OPPGRADERT: Interiøret i Tesla Model 3 har fått et kraftig løft, og kvalitetsfølelsen er meget god.Alle foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Prøvekjørt: Oppgradert Tesla Model 3
Her lukter det premium, Tesla
Teslas minstemann har fått merkbart høyere kvalitetsfølelse og lavere støynivå. Den rimeligste modellen med bakhjulsdrift, setter faktisk en ny standard i prisklassen.
Lesere av Motor vet at vi ikke er så begeistret for ordet premium. Litt fordi det ikke er norsk, selvsagt. Mye fordi det defineres så ulikt. Mest fordi det nærmest ukritisk henges på modeller fra tre–fire produsenter, som i høyst ulik grad fortjener det.
Høy materialkvalitet er uansett en del av Premium-begrepet. Det samme er solid isolasjon mot støy. I disse elbiltider, primært hjulstøy.
Tesla har fått kritikk for å ha vært for dårlig på begge deler. Generelt har alle fire modellene hatt dårligere materialkvalitet enn konkurrentene i de respektive klassene. Og spesielt Model 3 og Model X har også hatt vesentlig mer hjulstøy.
Etter noen lange turer med den oppgraderte versjonen av Model 3, stryker vi nå disse to minuspunktene fra vår videre omtale av modellen.
Støynivået er hørbart lavere. Akustiske glass også på bakvinduene har gitt mindre trafikkstøy inn i kupéen, men det er primært hjulstøy som er problemet på norsk asfalt.
Annonse
Mer stillegående
Her er det opplagt at Tesla har gjort en grundig oppgradering av pakninger, fôringer og diverse støyisolerende materiale, i tillegg til forbedret dekkutrustning fra sørkoreanske Hankook.
I perioden med Model 3 vekslet vi mellom tre øvrige biler vi tidligere har rost for lavt dekkstøy: Citroën e-C4, Mazda MX-30 og Lexus UX 300. Rent subjektivt opplever vi nå Model 3 som mer stillegående enn alle disse.
Materialkvaliteten i kupéen er også blitt bedre. Den tre-liknende dekorlista i hele instrumentpanelets bredde er erstattet av en mindre list i samme stoff som trekket på innsiden av dørene.
Trekket er nå dratt helt opp til toppen av dørsidene, og byttet ut med det mer tradisjonelle feltet av skinn-liknende materiale.
Best i klassen
I tillegg er det kommet interiørbelysning i form av en tynn stripe som strekker seg over hele instrumentpanelet og ut over toppen av dørsidene.
Det hele er mer elegant og enkelt, rent visuelt. Men viktigst: Det er høy materialkvalitet, med myke og behagelige berøringsflater, uansett hvor fingrene havner.
Det høres kanskje litt rart ut, men Model 3 setter faktisk en ny standard her. Og spesielt hvis vi ser på den rimeligste versjonen, med bakhjulsdrift, 513 km rekkevidde og 283 hester. Den koster 429.000 kroner, inkludert vinterhjul.
Ingen biler i denne prisklassen gir den samme kvalitetsfølelsen i interiøret.
Annonse
Mest premium
Legger du på litt finere lakk, litt større hjul (19-toms i stedet for 18-toms), samt hengerfeste, så er du på 465.000 kroner. Fortsatt forsvarer den posisjonen som mest premium i prisklassen.
For Long Range-versjonen med firehjulsdrift, 629 km rekkevidde og 498 hester, blir konkurransen litt tøffere. Den koster henholdsvis 520.000 og 565.000 i de to utstyrsversjonene nevnt overfor, inkludert vinterhjul.
Men fortsatt ser vi ingen konkurrenter som kan slå seg på panseret og si at de har bedre interiørkvalitet. Her er det egentlig bare å ta turen ut til bilforhandlere og showrooms, og gjøre seg opp sin egen mening.
Eminent regenerering
Kjøreopplevelsen er like typisk som før. Altså svært direkte styring, sportsbil-stiv i lavere hastigheter, enormt med krefter og en eminent automatisk regenerering, som gjør at du verken trenger å bruke bremsepedalen eller tid på å justere regenereringsnivået.
Annonse
Blinklyshendelen fjernet
Blinklyshendelen er som kjent borte, og funksjonen er lagt til to knapper på rattet. Som vi har skrevet før, etter å ha testet dette på Model S og Model X: Det fungerer utmerket etter en tilvenningsperiode, bortsett fra når man skal ut av en rundkjøring. Da står plutselig symbolene opp ned på den andre siden av rattet.
Du vil med andre ord aldri se en ny Tesla blinke ut av en rundkjøring, i den grad du har sett det før.
Hornet i midten
Ellers er blinklyset lett å like. Det står på helt til du har passert en linje i veien, deretter slår det seg av automatisk. Genialt ved filskifte på motorvei. Det slår seg også automatisk av etter tydelige rattutslag tilbake mot null, altså slik man er vant til.
På veier med dårligere merking, eller ved mindre rattutslag, må man trykke på symbolet en gang til for å slå av blinklyset. I motsetning til på rattet til S og X, så har man hornet i midten – der man forventer.
Annonse
Elegant girvelger
Girvelgeren er også ny, og kjent fra modellene S og X. Alt er flyttet til en smal vertikal stripe til venstre på skjermen. Du bare skyver symbolet av en bil opp eller ned, avhengig om du vil framover eller bakover.
Litt mindre intuitivt enn den gamle girvelgeren som stakk ut bak rattet, men elegant – og igjen, og som med Teslaer flest:
Det krever litt tilvenning, men etter en tid føles det meste annet gammeldags.
Duggen borte?
Fra siden er det umulig å skille en gammel og en oppgradert Model 3. Men lyktedesignet er annerledes. Bak er lyktene nå integrert i bakluka. De er også blitt slankere, og trolig kan kommende Tesla-eiere slippe å irritere seg over duggen man ser i påfallende mange Tesla-baklykter på denne tiden av året.
Annonse
Linjalrett
Fronten, som allerede var temmelig fri for elementer, er blitt enda renere og mer minimalistisk. De små markeringslysene nede på støtfangeren er fjernet, og den litt sure geipen i støtfangeren er blitt linjalrett. Lyktene har fått ny form, men panseret og de fleste øvrige karosseriskjøter er de samme.
Tesla har lyttet til kritikken. En svært god bil er blitt enda bedre. Nå gjenstår det at den totale kvaliteten på Tesla også oppgraderes – opp mot reklamasjoner og ettermarked. Det er fortsatt store sprik i eieropplevelsene.