OPPGRADERT: Interiøret i Tesla Model 3 har fått et kraftig løft, og kvalitetsfølelsen er meget god.

Prøvekjørt: Oppgradert Tesla Model 3

Her lukter det premium, Tesla

Teslas minstemann har fått merkbart høyere kvalitetsfølelse og lavere støynivå. Den rimeligste modellen med bakhjulsdrift, setter faktisk en ny standard i prisklassen.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Forbedret kvalitet og støynivå

Minus:

Stiv, bakoversikt, kundeopplevelser

Lesere av Motor vet at vi ikke er så begeistret for ordet premium. Litt fordi det ikke er norsk, selvsagt. Mye fordi det defineres så ulikt. Mest fordi det nærmest ukritisk henges på modeller fra tre–fire produsenter, som i høyst ulik grad fortjener det.

Høy materialkvalitet er uansett en del av Premium-begrepet. Det samme er solid isolasjon mot støy. I disse elbiltider, primært hjulstøy.

Stryker minusene

Tesla har fått kritikk for å ha vært for dårlig på begge deler. Generelt har alle fire modellene hatt dårligere material­kvalitet enn konkurrentene i de respektive klassene. Og spesielt Model 3 og Model X har også hatt vesentlig mer hjulstøy.

Etter noen lange turer med den oppgraderte versjonen av Model 3, stryker vi nå disse to minuspunktene fra vår videre omtale av modellen. 

Støynivået er hørbart lavere. Akustiske glass også på bakvinduene har gitt mindre trafikkstøy inn i kupéen, men det er primært hjulstøy som er problemet på norsk asfalt. 

FORNYET: Ifølge Tesla er 50 prosent av delene nye i oppgraderte Model 3. Det sees ikke så godt, men det merkes.

Mer stillegående

Her er det opplagt at Tesla har gjort en grundig oppgradering av pakninger, fôringer og diverse støyisolerende materiale, i tillegg til forbedret dekkutrustning fra sørkoreanske Hankook. 

I perioden med Model 3 vekslet vi mellom tre øvrige biler vi tidligere har rost for lavt dekkstøy: Citroën e-C4, Mazda MX-30 og Lexus UX 300. Rent subjektivt opplever vi nå Model 3 som mer stillegående enn alle disse.

Materialkvaliteten i kupéen er også blitt bedre. Den tre-liknende dekorlista i hele instrumentpanelets bredde er erstattet av en mindre list i samme stoff som trekket på innsiden av dørene. 

Trekket er nå dratt helt opp til toppen av dørsidene,  og byttet ut med det mer tradisjonelle feltet av skinn-liknende materiale. 

FAMILIEBIL: Tesla Model 3 kan fint fungere som en familiebil, hvis man ikke trenger høyden under bagasjelokket. Selve bagasjerommet er svært romslig, i tillegg kommer en stor frunk.

Best i klassen

I tillegg er det kommet interiørbelysning i form av en tynn stripe som strekker seg over hele instrumentpanelet og ut over toppen av dørsidene.

Det hele er mer elegant og enkelt, rent visuelt. Men viktigst: Det er høy materialkvalitet, med myke og behagelige berøringsflater, uansett hvor fingrene havner. 

Det høres kanskje litt rart ut, men Model 3 setter faktisk en ny standard her. Og spesielt hvis vi ser på den rimeligste versjonen, med bakhjulsdrift, 513 km rekkevidde og 283 hester. Den koster 429.000 kroner, inkludert vinterhjul.

Ingen biler i denne prisklassen gir den samme kvalitetsfølelsen i interiøret. 

NY OG GAMMEL: Her ser vi tydelig endringene i fronten på ny (t.v.) og gammel Model 3.
GAMMEL OG NY: Baklysene er blitt slankere, og er nå integrert i bakluka på den nye modellen (t.h.). Her ser vi også forskjellen på gammel og ny rødfarge.

Mest premium

Legger du på litt finere lakk, litt større hjul (19-toms i stedet for 18-toms), samt hengerfeste, så er du på 465.000 kroner. Fortsatt forsvarer den posisjonen som mest premium i prisklassen.

For Long Range-versjonen med firehjuls­drift, 629 km rekkevidde og 498 hester, blir konkurransen litt tøffere. Den koster henholdsvis 520.000 og 565.000 i de to utstyrsversjonene nevnt overfor, inkludert vinterhjul. 

Men fortsatt ser vi ingen konkurrenter som kan slå seg på panseret og si at de har bedre interiørkvalitet. Her er det egentlig bare å ta turen ut til bil­forhandlere og showrooms, og gjøre seg opp sin egen mening. 

KVALITETSFØLELSE: Materialene fra instrumentpanelet fortsetter over dørsidene. Det hele er både elegant og kvalitetspreget.
PRAKTISK: Solide koppholdere og svært gode ladere til to mobiler i forkant av midtkonsollen. Ventilasjon i forsetene er også en kjærkommen nyhet.

Eminent regenerering

Kjøreopplevelsen er like typisk som før. Altså svært direkte styring, sportsbil-stiv i lavere hastigheter, enormt med krefter og en eminent automatisk regenerering, som gjør at du verken trenger å bruke bremsepedalen eller tid på å justere regenereringsnivået.

EGEN SKJERM: Baksetepassasjerene kan nå justere både klima, setevarme og spille av musikk.

Blinklyshendelen fjernet

Blinklyshendelen er som kjent borte, og funksjonen er lagt til to knapper på rattet. Som vi har skrevet før, etter å ha testet dette på Model S og Model X: Det fungerer utmerket etter en tilvennings­periode, bortsett fra når man skal ut av en rundkjøring. Da står plutselig symbolene opp ned på den andre siden av rattet. 

Du vil med andre ord aldri se en ny Tesla blinke ut av en rundkjøring, i den grad du har sett det før.

MINIMALISME: De små sidelysene og den buede formen i overkant av støtfangeren, er borte. Lyktene er også blitt rettere og lavere.

Hornet i midten

Ellers er blinklyset lett å like. Det står på helt til du har passert en linje i veien, deretter slår det seg av automatisk. Genialt ved filskifte på motorvei. Det slår seg også automatisk av etter tydelige rattutslag tilbake mot null, altså slik man er vant til.

På veier med dårligere merking, eller ved mindre rattutslag, må man trykke på symbolet en gang til for å slå av blink­lyset. I motsetning til på rattet til S og X, så har man hornet i midten – der man forventer.

GIRVELGEREN: Den tradisjonelle spaken, hentet fra Mercedes, er erstattet med en girvelger i form av en tynn vertikal stripe på skjermen.
KJØR: Skyver du markøren oppover, så er du i drive. Det tar litt tid å venne seg til, men fungerer overraskende bra.
RYGG: Drar du markøren ned, så havner du i revers, hjulpet av tydelige bilder fra ryggekameraet.

Elegant girvelger

Girvelgeren er også ny, og kjent fra modellene S og X. Alt er flyttet til en smal vertikal stripe til venstre på skjermen. Du bare skyver symbolet av en bil opp eller ned, avhengig om du vil framover eller bakover.

Litt mindre intuitivt enn den gamle gir­velgeren som stakk ut bak rattet, men elegant – og igjen, og som med Teslaer flest:

NYE HJUL: De største originalfelgene (19-toms) har fått nytt design. Dekkene er levert av Hankook. I sum skal både aerodynamikken og støynivået bli bedre.

Det krever litt tilvenning, men etter en tid føles det meste annet gammeldags.

Duggen borte?

Fra siden er det umulig å skille en gammel og en oppgradert Model 3. Men lyktedesignet er annerledes. Bak er lyktene nå integrert i bakluka. De er også blitt slankere, og trolig kan kommende Tesla-eiere slippe å irritere seg over duggen man ser i påfallende mange Tesla-baklykter på denne tiden av året.

Linjalrett

Fronten, som allerede var temmelig fri for elementer, er blitt enda renere og mer minimalistisk. De små markeringslysene nede på støtfangeren er fjernet, og den litt sure geipen i støtfangeren er blitt linjalrett. Lyktene har fått ny form, men panseret og de fleste øvrige karosseri­skjøter er de samme. 

Tesla har lyttet til kritikken. En svært god bil er blitt enda bedre. Nå gjenstår det at den totale kvaliteten på Tesla også oppgraderes – opp mot reklamasjoner og ettermarked. Det er fortsatt store sprik i eieropplevelsene.