EVIGHETSMASKIN: Nytt felgdesign og noen nye farger har kommet med siste årsmodell Leaf.

Test: Nissan Leaf

Ble nærmest avskiltet, slår kraftig tilbake

Mange av oss ser på bilen kun som framkomstmiddel. Noen annen forklaring på Leafs nærmest evigvarende popularitet, finner vi ikke.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Leaf 59 KWT

  • Pris fra: 347.000 (inkl. omkostninger)
  • Pris testbil: 395.000 (inkl. omkostninger)
  • Drivlinje: 59 kWt (netto), batterielektrisk motor. 218 hk./340 Nm, forhjulstrekk, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 385 km/18,5 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 100 kW (men Chademo-ladere i Norge har stort sett bare 50 kW).
  • 0–100/toppfart (fabrikktall): 6,9 sek./157 km/t.
  • Dekkdimensjon: 215/50-17.
  • Vekt/nyttelast: 1731/334 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 435 liter (420 med subwoofer)/nei/35 kg.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 450/203/154/13,5.
  • Konkurrenter: MG4, Citroën e-C4, Opel Mokka, Peugeot e-2008
  • Fem stjerner hos Euro NCAP – i en test fra 2018.

Vi starter med litt selvkritikk: Sist vi testet Leaf, helt på tampen av 2019, varslet vi trøbbel for denne aldrende legenden. 

Da sto de elektriske nykommerne i kø ved inngangen til 2020. Og vi var ikke alene om å avskilte Leaf.

Snart fire år senere, ligger den på 12. plass på listene over registrerte nybiler.

Nissan Leaf

67 poeng

Hvis man kun ser på bil som et transportmiddel, så fungerer Leaf bra. Salgstallene viser at dette er det viktigste kravet for mange. Problemene er svært få, slik man ser med godt etablerte modeller på tampen av livsløpet. Men alderen merkes godt på alle felt.

Komfort 7/10

Fikk omsider lengdejusterbart ratt for et par år siden. Kjapp rattvarme, treg setevarme – men pluss for varme i baksetet. Førersetet har en utforming som ikke passer alle. Litt luggete over mindre dumper i lavere fart, men behagelig og stabil i høyere tempo. Mer veistøy enn de beste.

Design 4/10

Gammeldags. Det sees på proporsjonene, spesielt det store overhenget foran, at dette er en kraftig sminket versjon av en 13 år gammel bil. Betjeningspanelet til klimaanlegget finner vi også i første generasjon Leaf. Girvelgeren derimot, er fortsatt moderne, og bedre enn mange andre løsninger.

Kjøreegenskaper 6/10

Innbyr til behagelige transportetapper, ikke svingete moro. Høy vekt og kort akselavstand gir litt duvende bevegelser når det går litt unna. 214 hestekrefter får du mest utbytte av i høyere hastigheter eller med mye last. Kreftene overgår alt du trenger, men er ikke eksplosiv i elbilsammenheng.

Miljø og forbruk 7/10

Motor og NAF har kjørt Leaf helt tom for strøm både vinter og sommer. Den gikk 299 km på vinteren, 397 km på sommeren. WLTP-rekkevidden er 385 km. Et ganske normalt avvik i begge retninger, men totalt sett ligger den nå fire-fem mil bak konkurrentene. Chademo-lading med lav effekt er et minus.

Utstyr 8/10

Varme i baksetet er eksklusivt i denne klassen. Digitalt innvendig speil er også utstyr fra høyere prisklasse. Ellers er nivået som hos konkurrentene, som delskinn, mulighet for bedre lydanlegg, LED-lys, 17 toms lettmetallfelger, intelligent nøkkelsystem og avansert førerassistansepakke.

Praktisk 6/10

Bagasjevolum på 435 liter er blant de bedre, men høy lastekant og lavt gulv. Med nedslåtte bakseter får du også en høy kant som sperrer alt langt gods som skal skyves inn i bagasjerommet. I toppmodellen stjeler en basshøyttaler 15 liter volum. Ladeluken sitter sårbart til for frost og skitt.

Pris 7/10

Store prisreduksjoner på tampen av livsløpet har gitt fart på salget. I skrivende stund er det kampanjer på ytterligere rundt 40.000 kroner, som sikkert er relevante avslag også etter kampanjeperioden. Likevel er Leaf for gammel og utdatert til at vi betrakter den som utpreget prisgunstig.

Driftskostnader 9/10

Serviceintervall på 1 år eller 30.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Lavt prisnivå på service og vedlikehold. Leaf har få feil, og dagens modell er den mest gjennomarbeidede og driftssikre elbilen på markedet. Derfor selger den også fortsatt godt.

Sikkerhet 8/10

Var første bil ut i EuroNCAP sin oppgraderte krasjtest tidlig i 2018, og besto testen meget godt. Fikk fem av fem stjerner, og blant annet 93 prosent score for sikkerhet for voksne, og 86 prosent for barn. Har også fått oppgraderte førerstøttesystemer, og holder godt følge på dette feltet.

Annenhåndsverdi 5/10

I øyeblikket er det 968 brukte Leaf på Finn.no. Bare noen fossile klassikere som Golf og BMW 3-serie overgår dette tallet. Prisreduksjoner og kampanjepriser vil til en viss grad påvirke et ellers forutsigbart prisnivå, men en aldrende konstruksjon med utgående ladeteknologi får et større prisfall.

Nykommerne fikk trøbbel

Plasseringen er oppsiktsvekkende bra for en bil som i sin grunnform ble lansert for 13 år siden, men som fikk en betydelig fornyelse i 2018. Og det er altså fint lite her som minner om det trøbbelet Motor varslet. 

Nykommerne derimot, de fikk trøbbel.

Få feilkilder

Det er nettopp posisjonen som nestor på markedet, som er Leafs styrke. Dette er pionéren som løftet en elbil fra å være noe lite og utrygt for spesielt interesserte, til å bli en komfortabel og kollisjonssikker familiebil. 

Man skal ikke lese mange setninger om moderne elbiler, før det dukker opp rapporter om problemer av ymse slag.  

Disse finner du knapt på Leaf. Svakheter er rettet opp og feilkilder er blitt eliminert på alle disse årene. I 2023 er modellen like problemløs som den er kjedelig. 

KJENT SYN: Denne bakparten kryr det av på norske veier. I 2018 kom det omfattende endringer på lysdesign og øvrig kosmetikk, men selve karosseriformen er den samme som på første generasjon fra 2010.

Bratt læringskurve

Men leser man litt grundigere om dagens elbiler, så registrerer man også at læringskurven har vært bratt og selvinnsikten ganske høy oss flere produsenter.

Stadig flere elbileiere rapporterer nå om problemfrie biler. Det er i dette perspektivet Leaf reduseres til kun et transportmiddel. 

GAMMELDAGS: Det er interiøret som best viser hvor gammeldags Leaf er blitt. Materialkvaliteten er heller ikke på nivå med de beste. Men rattet er utmerket, og girvelgeren bra.

Andre er bedre

Andre modeller har høyere komfort, morsommere kjøreegenskaper, spenstigere design, bedre interiørkvalitet, mer avanserte skjermfunksjoner – og kanskje ikke lenger flere problemer. 

Kort sagt, mer av alt man forventer som litt bilinteressert.

UTFASING: Slik ser det ut under ladedekselet. Hurtiglading må gjøres på en Chademo-lader med utgående teknologi (kontakten til venstre).

Chademo-lading

Og da har vi ikke nevnt ladeteknologien. Leaf må hurtiglades på Chademo-lader. Bare Lexus UX 300 og Xpeng G3 deler denne teknologien i dag. Selv om Leaf i teorien kan lades med opptil 100 kW, finnes det få Chademo-ladere med dette tilbudet. 

Det betyr at ladefarten forblir 50 kW med en ladeteknologi som ikke utvikles videre. 

DYP VOGN: Skal du utnytte all bagasjeplassen, blir lastekanten høy. Volumet på drøye 400 liter er bare ok, bilens lengde tatt i betraktning. Skiluke savnes.

Bra e-pedal

Leaf gir deg bra plass, overflod av hestekrefter og nok rekkevidde til daglig bruk. Vi liker også e-pedalen, som Leaf var tidlig ute med. Da styrer man både akselerasjon og brems utelukkende med gasspedalen. Og modellen har altså færrest problemer av alle elbiler. 

SNAUT: Leaf er over 20 centimeter lengre enn for eksempel VW ID.3, men bakseteplassen er ikke like god. To sitter likevel godt over lengre distanser.

Diverse kampanjer

Men det stopper der. Det speiles også av prisen. Den er lagt et stykke under konkurrentene, og blir redusert ytterligere gjennom kampanjer. Men det gjelder jo de fleste modeller i disse tider med lite nybilkjøp. 

Vi betrakter ikke Leaf som spesielt prisgunstig, når vi ser hva flere av konkurrentene tilbyr for litt mer penger. 

Gammel kunnskap

Gjensynet med Leaf underbygger gammel kunnskap som primært er løftet fram av ulike Toyota-modeller opp gjennom bilhistorien: Et problemfritt bilhold med forutsigbare kostnader er viktigst for mange av oss.

Entusiasmen og lidenskapen tas ut på andre arenaer enn det norske veinettet.