Pris: Fra kr. 439.000 med batteribytte, pluss månedsavgift kr 1399 (75 kWt batteri) eller kr 1999 (100 kWt batteri). Fra kr 533.000 med fast 75 kWt batteri. Fra kr 621.000 med fast 100 kWt batteri.
Drivlinje: To elektriske motorer med effekt på 480 hk/700 Nm, firehjulsdrift, ettrinnsautomat.
Rekkevidde (75/100 kWt): 435/560 km.
Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring: 479/218/150/13,5 cm.
0–100 km/t/Toppfart: 4,0 sek/200 km/t.
Bagasjevolum: 450 liter.
Vekt/nyttelast (kg): 2210/445
Hengervekt/taklast (kg): 1400/75
Hjuldimensjon: 245/50-19
Konkurrenter: VW ID.7 er eneste relevante stasjonsvogn i øyeblikket.
Det er litt merkelig å scrolle nedover lista over nyregistrerte biler så langt i 2024. Når vi nærmer oss plass 100, går vi oppover igjen:
Misset vi Nio ET5 i farta?
Men neida, vi skal faktisk enda lengre ned. Først på 105. plass finner vi modellen som sanker såpass med poeng her i Motor at vi må stille det opplagte spørsmålet:
Er det vi – eller nybilkjøperne – som ikke helt har forstått noe her?
At et ferskt kinesisk bilmerke med ny og ukjent batteriteknologi ikke herjer i salgstoppen, er forståelig. Når man skal investere over en halv million i bil, så skrelles det av mye entusiasme og nysgjerrighet underveis i salgsprosessen – og fornuften seirer.
Likevel: På veien fra salgstoppen og ned til 105. plassen passerer vi såpass mye sært og kuriøst – og stadig oftere noe med utgående forbrenningsmotor – at vi rett og slett synes litt synd på den eneste kinesiske bilprodusenten som bringer noe nytt og spennende til markedet.
Totaløkonomi
Mange ønsker seg garantert en ET5 Touring. Ja, man ønsker seg en, bare man ser den på gata ... Men få tør å kjøpe. Det er også disse faktorene knyttet til totaløkonomien, som gir poengtrekk i vår test. Altså pris, driftskostnader og annenhåndsverdi.
Men poengtrekket er ikke større enn at vi konkluderer med at dette er en bil helt i tetsjiktet. Og den beste Nio-modellen vi har testet. Det er på tide å endre synet på Nio generelt – og ET5 Touring spesielt.
Annonse
Nio ET 5 Touring
79 poeng
Her stemmer svært mye: Den er veldesignet, råsterk, komfortabel, ganske praktisk og med solid rekkevidde. Men det nyskapende konseptet med leie og bytte av batteri, tvinger oss til å tenke nytt rundt både bilbruken og biløkonomien. Men Nio synes godt i taxinæringen nå, det bør være et kvalitetstegn.
Komfort
8/10
Tung og stabil på veien. Akseptabel hjulstøy. Klassens beste girvelger? Gode justeringsmuligheter av forseter, men noen lange sjåfører vil nok gjerne sitte lavere. Begrenset sikt bakover. Mangler separat klimabetjening bak. Men det er primært de usiviliserte førerstøttesystemene som trekker ned.
Design
9/10
Lav og bred stasjonsvogn som signaliserer styrke og selvtillit. Folk snur seg. Innvendig er det Tesla-inspirert minimalisme, ikke en gang rattknappene har symboler. Svært elegant med litt dempet belysning i mørket, men i dagslys er vi mindre begeistret for deler av materialvalgene og fargene.
Kjøreegenskaper
8/10
Voldsomt med krefter, selv til elbil å være. I det mest sportslige av hele åtte kjøreprogram, går klassikeren 0-100 på fire sekunder. Firehjulsdriften og understellet takler kreftene på utmerket vis, men styrefølelsen er mindre inspirerende. Viktigst er uansett følelsen av en trygg og stabil bil.
Miljø og forbruk
8/10
Forbrukstestene våre gir godkjente avvik opp mot WLTP, men litt høyere enn snittet i kulda. Svært solid ved ladestolpen på dag to av NAF og Motors rekkeviddester, med ladetid fra 10-80 prosent på henholdsvis 24 (vinter) og 26 (sommer) minutter. Forvarmingen av batteriet fungerer meget bra.
Utstyr
9/10
Mye inkludert. Du må ha komfortpakke (12.000) for å få rattvarme. Da får du også forseter med ventilasjon/massasje, samt baksetevarme. Ellers 20-toms hjul (12.000), dimbar funksjon til panoramataket (12.000) og velkjente Nomi oppe på dashbordet (6000). Hengerfeste (10.000), vinterhjul (cirka 35.000)
Praktisk
8/10
450 liter bagasjerom er snaut i en såpass stor bil. Her har det praktiske gått litt på bekostning av design. Frunk og skyvbart baksete hadde hjulpet mye. Tredelt baksete, solid hengervekt (1400 kg) og dobbelt bagasjegulv er derimot positivt. Lettstelte overflater med matt glans er befriende.
Pris
7/10
Det er batterileiekonseptet som gir Nio-modellene konkurransekraft. Med fast batteri blir prisen for høy. Vi ser de opplagte fordelene, og heier på det nyskapende konseptet. Samtidig kan man ikke ignorere signalene fra markedet. Det er tydelig at Nio for sjelden når helt opp i en kjøpsprosess.
Driftskostnader
7/10
Foreløpig for lavt salg til å gjøre en fullgod vurdering. Store ES8 – nå EL8 – har vært lengst på markedet. Den hadde sine barnesykdommer, men Nio er flinke til å foreta løpende forbedringer, noe vi merker på de ferskeste modellene. Vi registrerer også at batteribyttene ikke alltid går knirkefritt.
Sikkerhet
8/10
Fem av fem stjerner hos EuroNCAP i 2023 – toppet av 96 prosent på voksenbeskyttelse. Men førerstøttestystemene overbeviser ikke på norske veier, til tross for det imponerende vakttårnet på taket med diverse kameraer og sensorer. Systemet er for nervøst, og fører til både lugging og bremsing.
Annenhåndsverdi
7/10
I teorien skal Nios batteribytteløsning være topp for annenhåndsverdien. Man får alltid friske og nyladede batterier, uansett hvor gammel bilen ellers er. Men det tar tid å overbevise kundene på nybilmarkedet. Salget går svært tregt, noe som igjen speiles i etterspørselen på bruktmarkedet.
Stasjon nummer 20
Det spesielle batteribyttekonseptet som Nio er alene om, er nå kjent for de fleste. Du kjøper altså bilen – og leier batteriene. Enten et 75 kWt-batteri med rekkevidde på opptil 435 km eller et 100 kWt-batteri med rekkevidde på opptil 560 km.
Da får du også muligheten til å bytte batterier på en byttestasjon. Den første ble åpnet i Lier utenfor Drammen i 2022. Stasjon nummer 20 ble nylig åpnet på Tiller utenfor Trondheim.
Fire gode grunner
Det betyr at du enkelt kan kjøre strekningen Kristiansand–Trondheim, og bruke drøye tre minutter på å skifte til et nesten fulladet batteri – ikke rundt 30 minutter på få det opp på 80 prosent.
Men ser man på beliggenheten til de 20 batteribyttestasjonene, så må alle nord for Trondheim, og i stor grad vest for Trondheim, lade på tradisjonelt vis.
Og her ligger mye av årsaken til et labert salg. Batterileiekonseptet er slett ikke for alle.
Ifølge Nio velger 97 prosent av kundene batterileie. Det var fire gode grunner til det. Nå er det tre igjen. Den opplagte er nevnt: Muligheten for å bytte batteri.
Annonse
Nye batterier
Den andre: I den grad det kan regnes fornuftig på dette, så skal du kunne leie et 100 kWt batteri i over sju år før du tangerer kostnadene for en bil med fast batteri. Med 75 kWt batteri går det mer enn fem år.
Og da er vi over på det tredje argumentet for å leie – og bytte – batterier: Annenhåndsverdien. Du får alltid nye og kontrollerte batterier, uavhengig av hvor gammel bilen er.
Det betyr at en av bilens viktigste komponenter i praksis er som ny den dagen bilen skal selges.
Skifte batteristørrelse
Argumentet som forsvant, er muligheten til å oppgradere til et 150 kWt-batteri, og dermed få klasseledende rekkevidde. For en ET5 Touring ville det fort blitt 80 mil. Batteriet testes riktig nok i Kina, men det er uvisst når – og om – det kommer til Norge.
Da Nio ble lansert, ble det også kommunisert at man kunne veksle smidig mellom de to batteripakkene. For eksempel kunne man leie det rimeligste batteriet til hverdags, og oppgradere til større batteri etter behov, i ferier og liknende.
Dette har så langt ikke vært mulig. Men Motor vet at det jobbes med en løsning som vil bli presentert om kort tid.
Holder vi batteribytteteknologien utenfor, så sitter vi igjen med en bil som innfrir mange krav:
Den har firehjulsdrift, bra rekkevidde, overflod av krefter, svært gode kjøreegenskaper, bra langturkomfort, solid hengervekt – og ganske mye plass til å være så sporty og elegant.
Minuspunktene er knyttet til førerstøttesystemene. Disse er styrt av en en Lidar (light detection and ranging) sammen med en rekke sensorer og kameraer plassert oppe på taket. Nio kaller det et vakttårn.
Mer nervøst
Derfra fôres bilens førestøttesystemer med informasjon. I teorien virker det lurt å ha overvåkingssystemet så høyt og langtrekkende på bilen som mulig. Men i praksis er systemet mer nervøst og distraherende enn hos de bedre i klassen.
Alt av inngrep og manøvre, akkompagneres i tillegg av diverse lyder som blir slitsomme i lengden.
Annonse
Flinkere Nomi
Da er det desto mer positivt at vår gamle venninne, taleassistenten Nomi, er blitt voksen. Hun har utviklet seg fra en irriterende tenåring, til en moden og hjelpsom og ganske så språkkyndig kompis.
Vi hadde absolutt vurdert å betale 6000 kroner for å ha henne fysisk til stede på instrumentpanelet, så sympatisk har hun faktisk blitt.
Nomis utvikling speiler Nios utvikling. Norge er i ferd med å bli noe mer enn et utstillingsvindu for en kinesisk aktør. Bilene er generelt meget bra, og batteriteknologien moden for stadig flere.
Da fortjener ikke ET5 Touring å ligge tre–fire skjermbilder nede på registreringslistene.