Som du sikkert har forstått: Den har ikke firehjulsdrift. Til gjengjeld har den litt bedre rekkevidde, litt større frunk og litt lavere pris enn EV9 med firehjulsdrift (les Motors test her).
Kia EV9
Pris: 740.000 (Exclusive, bakhjulsdrift, sju seter)
Konkurrenter: Xpeng G9 med fem seter, BYD Tang med sju seter og 4x4.
Og fortsatt er de sju setene på plass. Det gjør denne versjonen av EV9 unik på markedet.
På papiret er det kun Mercedes EQB som har omtrent samme konfigurasjon, altså sju seter og tohjulstrekk – forhjulstrekk. EQB er rundt 200.000 rimeligere, men liten og gammeldags sammenliknet med EV9. Vi ser ikke på den som en konkurrent.
Få sjusetere
Det er heller ikke så mange andre sjusetere på markedet. Og alle disse har firehjulsdrift. Skal vi finne noe sammenliknbart med denne utgaven av EV9, så ender vi opp med BYD Tang fra 680.000.
Men da må du nøye deg med rundt 15 mil dårligere rekkevidde. Da forsvinner også den fort ut av konkurransen.
Den nærmeste konkurrenten er kanskje Xpeng G9 – modellen som har reddet kineserne fra fiasko her i Norge. Den har også bakhjulsdrift, er 200.000 kroner rimeligere, 110 hester sterkere. Men – kun som femseter.
EV9 med bakhjulsdrift koster 60.000 kroner mindre enn versjonen med firehjulsdrift. Da mister du naturligvis framkommelighet vinterstid. Men også hengervekt (900 mot 2500 kilo) og effekt (203 mot 384 hester).
Til gjengjeld får du rundt seks mil bedre rekkevidde (563 mot 505 km), og faktisk en litt større frunk (90 mot 52 liter).
Kuttet utstyr
Bakhjulsdrift leveres kun i utstyrsgraden Exclusive. Sammenliknet med GT-line – som kun leveres med firehjulsdrift, og som er 160.000 kroner dyrere (100.000 dyrere enn Exclusive med firehjulsdrift) – så er følgende kuttet fra utstyrslistene:
Elektrisk justerbart ratt, memory på seteinnstilling, head-up-display, massasje i forseter, innvendig kameraspeil, fjernstyrt parkeringsassistent, optimalisert lydsystem, mer avansert lysteknologi, svart taktrekk og serviceavtale.
Annonse
Mye komfortutstyr
Etter en tid med varierende testing savner vi egentlig bare lysteknologien. En moderne bil i denne prisklassen bør ha fjernlys som maskerer andre kjøretøy – ikke bare en enkel mekanisme som slår av og på fjernlyset. Ellers har modellen alt man trenger av komfortutstyr i det daglige.
For baksetepassasjerenes del, ville vi nok vurdert panoramatak til 20.000 kroner. Men nøyer du deg med vinterhjul og den absolutt fine standardfargen i metallic, Pebble Grey, så ender du på 787.000. Med hengerfeste, 805.000.
Selvsikker
På bar asfalt merkes det ingen forskjell på drivlinje. EV9 beveger seg tungt og stabilt og passe mykt. Det store, kantete karosseriet gir bilen en helt spesiell karakter.
I kombinasjon med de ganske små 19-tomshjulene, er dette en bil som ruller litt rundt i sin egen verden. Selvsikker og upåvirket av motebildet. En bil for dem som tør å ta aktive valg.
Annonse
Litt knotete
Luftfjæring er aldri noe savn. Hjulstøyen er behagelig. Ikke helt på nivå med Xpeng G9 og de dyrere tyskerne, men bedre enn de fleste familie-SUV-ene i klassen under.
Assistansesystemene derimot, er ikke helt på nivå med de beste tyskerne, og i tillegg knotete å deaktivere på rattet.
Effektmessig henger versjonen med bakhjulsdrift et stykke etter. Vi i Motor har alltid hevdet at elbiler har mye mer krefter enn vi trenger på norske veier. Derfor kritiserer vi heller ikke EV9 fordi den er daffere enn elbiler flest – og definitivt sammenliknet med nevnte Xpeng G9.
203 hester i en bil som fort nærmer seg tre tonn med litt folk og bagasje, er absolutt tilstrekkelig. Men aldri overveldende.
Annonse
Litt for dyr
Vi fastholder vår tidligere oppfatning om at EV9 – uansett utstyrsgrad – blir i overkant dyr. Og kanskje spesielt versjonen vi tester her.
Man skal være særdeles knyttet til bar asfalt for å knipe inn differansen på 60.000 opp til versjonen med firehjulsdrift, og samtidig miste både hengervekt og hestekrefter.