TØRRE VEIER: Kia EV9 uten firehjulsdrift liker seg best når snøen smelter.

Prøvekjørt: Kia EV9 RWD

Nå er denne bamsen på vei ut av dvalen

Med snøen smelter også det viktigste argumentet mot den billigste utgaven av Kia EV9 – og et interessant spørsmål dukker opp.

Publisert

Pluss:

Plass, rekkevidde, design

Minus:

Pris, tohjulsdrift, hengervekt

Som du sikkert har forstått: Den har ikke firehjulsdrift. Til gjengjeld har den litt bedre rekkevidde, litt større frunk og litt lavere pris enn EV9 med firehjulsdrift (les Motors test her).

Kia EV9

  • Pris: 740.000 (Exclusive, bakhjulsdrift, sju seter)
  • Motor/drivlinje: 99,8 kWt batteri, 203 hk/250 Nm, bakhjulsdrift, ett-trinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 563 km/20,2 kWt/100 km.
  • Ladehastighet: 240 kW. 10-80 prosent på 24 min.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 502/230/178/18.
  • Bagasjevolum (liter): 828 (femseter), 333 (sjuseter), 90 (frunk)
  • Vekt/nyttelast (kg): 2573/542
  • Hengervekt/taklast (kg): 900/100
  • 0–100/toppfart: 9,7 sek/185 km/t.
  • Konkurrenter: Xpeng G9 med fem seter, BYD Tang med sju seter og 4x4.

Og fortsatt er de sju setene på plass. Det gjør denne versjonen av EV9 unik på markedet. 

På papiret er det kun Mercedes EQB som har omtrent samme konfigurasjon, altså sju seter og tohjuls­trekk –  forhjulstrekk. EQB er rundt 200.000 rimeligere, men liten og gammeldags sammenliknet med EV9. Vi ser ikke på den som en konkurrent.

Få sjusetere

Det er heller ikke så mange andre sjusetere på markedet. Og alle disse har firehjulsdrift. Skal vi finne noe sammenliknbart med denne utgaven av EV9, så ender vi opp med BYD Tang fra 680.000. 

Men da må du nøye deg med rundt 15 mil dårligere rekkevidde. Da forsvinner også den fort ut av konkurransen.

Rekkevidde

Den nærmeste konkurrenten er kanskje Xpeng G9 – modellen som har reddet kineserne fra fiasko her i Norge. Den har også bakhjulsdrift, er 200.000 kroner rimeligere, 110 hester sterkere. Men – kun som femseter.

EV9 med bakhjulsdrift koster 60.000 kroner mindre enn versjonen med firehjuls­drift. Da mister du naturligvis framkommelighet vinterstid. Men også hengervekt (900 mot 2500 kilo) og effekt (203 mot 384 hester). 

Til gjengjeld får du rundt seks mil bedre rekkevidde (563 mot 505 km), og faktisk en litt større frunk (90 mot 52 liter).

SÆRPREG: Designet er kantete og funksjonelt, og EV9 får oppmerksomhet ute i trafikken.

Kuttet utstyr

Bakhjulsdrift leveres kun i utstyrsgraden Exclusive. Sammenliknet med GT-line – som kun leveres med firehjulsdrift, og som er 160.000 kroner dyrere (100.000 dyrere enn Exclusive med firehjulsdrift) – så er følgende kuttet fra utstyrslistene: 

VELKJENT: Instrumentpanelet kjenner vi igjen fra både Kia og Hyundai. Her er det utvidet med et lite felt til klimaanlegget mellom de to hovedskjermene. Kvalitetsfølelsen er god, men luksusfølelsen ganske fraværende.

Elektrisk justerbart ratt, memory på seteinnstilling, head-up-display, massasje i forseter, innvendig kameraspeil, fjernstyrt parkerings­assistent, optimalisert lydsystem, mer avansert lysteknologi, svart taktrekk og serviceavtale.

Mye komfortutstyr

Etter en tid med varierende testing savner vi egentlig bare lysteknologien. En moderne bil i denne prisklassen bør ha fjernlys som maskerer andre kjøretøy – ikke bare en enkel mekanisme som slår av og på fjernlyset. Ellers har modellen alt man trenger av komfortutstyr i det daglige. 

MATERIALKVALITET: Alle EV9-er, uansett versjon, har den samme grå overflaten på ratt og ulike paneler. Vi hadde gjerne sett litt andre farger og mindre glinsende overflater. Startknapp innerst på den litt bortgjemte girvelgeren er heller ikke optimalt.
MASSE PLASS: Andre seterad kan skyves manuelt fram og tilbake. Det er nødvendig om passasjerene helt bakerst skal få ok beinplass. Uansett blir det bra plass for de fleste.

For baksetepassasjerenes del, ville vi nok vurdert panoramatak til 20.000 kroner. Men nøyer du deg med vinterhjul og den absolutt fine standardfargen i metallic, Pebble Grey, så ender du på 787.000. Med hengerfeste, 805.000.

FEMSETER: Bagasjerommet blir på over 800 liter når de to bakerste setene ikke er i bruk. Disse kan felles opp og ned med bryterne til høyre. Andre seterad kan kun felles ned.
SJUSETER: Med alle setene i bruk, er det bagasjevolum på solide 333 liter. Det er på størrelse med for eksempel en Mercedes EQA (340 liter).

Selvsikker

På bar asfalt merkes det ingen forskjell på drivlinje. EV9 beveger seg tungt og stabilt og passe mykt. Det store, kantete karosseriet gir bilen en helt spesiell karakter. 

I kombinasjon med de ganske små 19-tomshjulene, er dette en bil som ruller litt rundt i sin egen verden. Selvsikker og upåvirket av motebildet. En bil for dem som tør å ta aktive valg.

Litt knotete

Luftfjæring er aldri noe savn. Hjulstøyen er behagelig. Ikke helt på nivå med Xpeng G9 og de dyrere tyskerne, men bedre enn de fleste familie-SUV-ene i klassen under. 

Assistansesystemene derimot, er ikke helt på nivå med de beste tyskerne, og i tillegg knotete å deaktivere på rattet. 

Tilstrekkelig effekt

Effektmessig henger versjonen med bakhjulsdrift et stykke etter. Vi i Motor har alltid hevdet at elbiler har mye mer krefter enn vi trenger på norske veier. Derfor kritiserer vi heller ikke EV9 fordi den er daffere enn elbiler flest – og definitivt sammenliknet med nevnte Xpeng G9.

203 hester i en bil som fort nærmer seg tre tonn med litt folk og bagasje, er absolutt tilstrekkelig. Men aldri overveldende. 

Litt for dyr

Vi fastholder vår tidligere oppfatning om at EV9 – uansett utstyrsgrad – blir i overkant dyr. Og kanskje spesielt versjonen vi tester her. 

Man skal være særdeles knyttet til bar asfalt for å knipe inn differansen på 60.000 opp til versjonen med firehjulsdrift, og samtidig miste både hengervekt og hestekrefter.