SÆRPREG: Med Ioniq 6 framstår Hyundai nok en gang som de mest vågale bildesignerne.

Test: Hyundai Ioniq 6

Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange

Det er med Ioniq 6 som med en opera eller et abstrakt maleri. Den er ikke ment for massene.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai Ioniq6

  • Priser, ekskl. levering (fra): 509.000, bakhjulsdrift (RWD), 549.000, firehjulsdrift (AWD)
  • Batteri: 77,4 kWt
  • Rekkevidde (RWD): 614 km (18-toms hjul), 545 km (20-toms hjul)
  • Rekkevidde (AWD): 583 km (18-toms hjul), 519 (20-toms hjul)
  • Lading: 220 kW, 10–80 prosent: 18 min.
  • Effekt/dreiemoment (hk/Nm): 228/350 (RWD), 325/605 (AWD)
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 486/188/150/14
  • Vekt (kg): 1985-2054 (RWD), 2095-2171 (AWD)
  • Nyttelast (kg): 350 (RWD)/391 (AWD)
  • Hengervekt/taklast (kg): 1500/80
  • Bagasjevolum/frunk (liter): 401/45 (12 på AWD)
  • Dekkdimensjon 18-/20-tom: 225/55-18/245/40-20
  • 0–100 (sek): 7,4 (RWD), 5,1 (AWD)
  • Konkurrenter: Nio ET7, BYD Han, XPeng P7

Litt fordi det er en sedan. Mest fordi den har et design like ubestemmelig og vinglete, som sjarmerende og innfalls­rik. Dette er en svært kreativ improvisasjon rundt et ganske trøtt tema – en klassisk sedan.

Ioniq 6 er et rullende oppgjør med likegyldigheten. Enten du ser den bakfra, med den Porsche-inspirerte hekken krydret med detaljer og diodelys.

Eller forfra, med det minimalistiske uttrykket som nærmest krummer seg ned mot asfalten, før spoileren i det snille ansiktet åpner seg og glefser i seg luft og øker marktrykket.

Eller i profil, der akselavstanden på nesten tre meter, og de nedre vinduslinjene som heller i motsatt retning av all annen bilmote, bringer tankene til en Streamliner, det karakteristiske høyhastighetstoget som ble konstruert for nærmere hundre år siden.

Hyundai Ioniq 6

80 poeng

Hyundai leverer igjen en bil som krever masse av deg, og som trolig ville solgt mer med et mer dempet design. Denne friske satsingen liker vi. Blir du fortrolig med utseendet, får du en bil du vil nyte, med bra rekkevidde og komfort, og det meste av utstyr.

Komfort 8/10

Svært bra bak, men takhøyden kan bli snau for de lengste. Vi savner flere justeringsmuligheter av forsetene. Mindre hjulstøy enn de viktigste konkurrentene. Stiv over skarpe ujevnheter, som forsterkes med 20-toms hjul. Førerstøttesystemene er blitt mindre rykkete. Herlige kameraspeil.

Design 9/10

Krevende design. Motors tester har levd lenge med bilen, betraktet den fra alle hold og under alle lysforhold – og endt opp med å nyte den. Vi roser også Hyundais mot. Samtidig er kritikken fullt forståelig. Innvendig hadde vi ønsket oss et friskere design enn det vi finner i velkjente Ioniq 5.

Kjøreegenskaper 8/10

Lang akselavstand og lavt karosseri eliminerer en del bevegelser. Trygg og harmonisk til hverdags. Vi fikk også mulighet til å presse grensene på lukket bane. Og til tross for vinterdekk som reduserte grepet noe, imponerte den med høy presisjon og perfekt justerte assistansesystemer.

Miljø og forbruk 8/10

Toppmodellen med firehjulsdrift, 20-toms hjul og glasstak får en vekt som reduserer rekkevidden (519 km) med nærmere 10 mil sammenliknet med den mest effektive versjonen (614 km). Vårt testforbruk over en uke i et par plussgrader, tilsier cirka 40 mil, gitt en netto batterikapasitet på 74 kWt.

Utstyr 9/10

Svært godt utstyrt fra grunnivå. Men merkelig nok må du bestille bredere og tyngre hjul (20 tom) – som reduserer rekkevidden med over seks mil sammenliknet med 18 toms – for å få glasstak og digitale speil. Ellers er det bare lakk og eventuelt tilhengerfeste du kan velge i tillegg til vinterhjul.

Praktisk 6/10

Sammenliknet med en SUV eller stasjonsvogn, taper den på lastevolum opp til taket. Pluss for «frunk», som altfor mange produsenter dropper. Gjennomlastingsluke i baksetet kan ettermonteres for drøye 7000 kroner. Det gjør IKEA- og skiturene enklere for mange. 1500 kg hengervekt med 4x4 er ok.

Pris 8/10

Med firehjulsdrift, vinterhjul og metallic dupper du under 600.000 for en maks utstyrt bil. Prispåslaget for 20-toms hjul, glasstak og digitale speil er på ganske gunstige 30.000 kroner. Da er det fortsatt over 40.000 kroner opp til en ribbet Mercedes EQE med bakhjulsdrift. Mye sedan for pengene.

Driftskostnader 8/10

Serviceintervall på 30.000 km, eller hvert annet år, avhengig av hva som inntreffer først. Hyundai-konsernet er gode på elbiler, her forventes ingen store overraskelser. Men dødt 12-voltsbatteri er en lei gjenganger i rapportene fra eiere av Ioniq 5, som deler det meste med Ioniq 6.

Sikkerhet 9/10

Ypperlige score i flere kategorier hos Euro NCAP, blant annet 97 prosent for voksenbeskyttelse og 90 prosent for assistansesystemer. 87 for barnebeskyttelse er også over snittet, mens 60 prosent for beskyttelse av myke trafikanter, er svakt. Assistansesystemene til Hyundai er blitt mer dynamiske.

Annenhåndsverdi 7/10

Leaseplan forventer et prisfall på 70-80.000 i året de første tre årene. Det er en del over snittet for elbiler i denne klassen, og skyldes primært at en ny sedan knapt har vært å se de siste årene. De praktisk anlagte vil primært lete etter SUV-er, dernest stasjonsvogner.

Retroinspirert

Og så brytes det hele av diverse plastpaneler i kontrastfarge. Av alle designgrep på denne bilen, er nok dette det minst vellykkede. Her kommer det garantert hellakkering ved kommende oppdateringer.

Det ser ut som fronten og hekken har hatt to ulike designteam. Front-teamet har fokusert på dagens trender, med glatte, enkle og aerodynamiske linjer. Hekk-teamet har vært mer retroinspirert og vågale.

Drapert i prisdryss

Og det er ikke første gang vi ser dette fra Hyundai.

Ioniq 5 – som deler det meste av alt du ikke kan se, med Ioniq 6 – skaper fortsatt en viss oppsikt i trafikken, nærmere to år etter at den ble drapert i prisdryss fra bilverden, inkludert tittelen «Årets beste bilkjøp» her i Motor.

All ære til Hyundai for at de tør å kjøre sine egne veier og ta de dristige valgene i bilklasser der det primært handler om å tiltrekke seg flest mulig mennesker og selge flest mulig enheter – med de kompromissene det vanligvis innebærer.

KAMERASPEIL: Fra innsiden får du full oversikt, både over blindsoner og det som skjer langt bak bilen.
FRAMTIDEN: På utisden har kameraene erstattet de tradisjonelle speilene. Slik det fungerer i Ioniq 6, er alt blitt til det bedre – til og med aerodynamikken.

Spennende speil

Hva Motor mener om designet, og bilens øvrige kvaliteter, kan du lese mer om i poengoversikten. Men noe av det mest spennende ved bilen, fortjener mer enn de to ordene det er plass til i kategorien «komfort».

Vi tenker på kameraspeilene som erstatter de tradisjonelle sidespeilene. Og det er bare et tidsspørsmål – og muligens kostnadsspørsmål – før de også erstatter det innvendige speilet.

De utvendige speilene er altså byttet ut med kameraer, som projiserer bildene på to skjermer inne i bilen.

Uten bakvindu

Andre har prøvd seg før. Audi som tilvalg på sin store e-tron, Honda som standard på sine lille storskjermør (les test her), Honda-e. Den er klart mest vellykket på Honda, som har en større innvendig skjerm i en mer naturlig synsvinkel.

MUSKELBIL: Bakfra oser det kraft og muskler av Ioniq 6, tydelig inspirert av enkelte Porsche-modeller. 700 piksler er fordelt i lysarrangementet, de fleste ser du her.
MER DEMPET: Forfra er designet enkelt og nedtonet, mer likt dagens elbilmote. Spjeldene under nummerskiltet åpner og lukker seg etter behov for enten kjøling eller optimalisert aerodynamikk.

Etter noen minutter med denne teknologien i Ioniq 6, skjønner man at det ikke er noen grunn til å gispe når Polestar lanserer en ny modell uten bakvindu. Kameraene dekker opp området bak bilen minst like bra som et tradisjonelt bakspeil – og klarere. Linsen er bedre beskyttet mot dårlig vær enn et bakvindu, som i tillegg stadig oftere mangler vinduspusser.

Om noen år får du derfor biler uten bakvindu og uten innvendig speil. Trolig vil du aldri savne noen av delene.

20 TOMMER: Disse felgene er tilvalg, og et krav om du skal ha glasstak og kameraspeil. Du mister da over seks mil rekkevidde, sammenliknet med en bil med 18 tommers hjul.

Dårligere rekkevidde

Kameraene eliminerer også alt av blindsoner. Får du en bil opp på førersiden, så har du den i kameraspeilet inntil du får den i venstre øyekrok. Passerer du en trailer, så har du denne i høyre øyekrok inntil kameraspeilet fanger den opp. I tillegg ser du et tydelig rødt varselsymbol på den relevante skjermen når du har biler i nærheten. Når dette forsvinner, er det trygt å legge seg ut – eller inn.

VELKJENT: Instrumentpanelet er det samme som i Ioniq 5. Her savner vi et par nye grep. Opphøyningene på sidene er ikke spesielt elegante om man dropper kameraspeilene ...

Dessverre har Hyundai en litt klønete utstyrsfilosofi som gjør at du må bestille både 20 toms hjul og glasstak for å få kameraspeil. Det koster deg 30.000 kroner og over seks mil rekkeviddde.

Oppfordring til Hyundai

Velger du de tradisjonelle speilene, så får du to malplasserte opphøyninger i plast på hver sin ende av instrumentpanelet – der de innvendige skjermene skulle vært.

Derfor, oppfordring til Hyundai: Gjør kameraspeil til ekstrautstyr også for dem som vil ha mindre dekk (18 tom) og bedre rekkevidde og komfort. Dette hører liksom sammen.

Ser vi bort fra designet, så kjenner vi igjen mye fra Ioniq 5. Og det er stort sett positivt. Lang akselavstand, lavere støynivå enn de tøffeste konkurrentene, eksklusiv instrument- og komfortbelysning og behagelige materialer, gir mye velvære.

KONGELIG: Bakseteplassen er særdeles god. Her kan selv langbeinte trives over tid. Forsetene kan også legges ned i hvilestilling med et knappetrykk.

Der det slamrer stygt fra hjuloppheng og understell hos mange konkurrenter, hører man langt vennligere og godt polstrede dunk i en Ioniq.

Vi savner derimot flere justeringsmuligheter av setene, primært for å få litt mer skålform. Det er også små symboler for klimabetjeningen, og det skal frustrerende mye trykking til på rattet for å slippe et par av de slitsomme førerassistentene.

UPRAKTISK: Ioniq 6 er ikke bilen for større familier med barnevogner eller hundebur. Volumet er helt ok, men høy lastekant og langt dypt bagasjegulv er en garanti for møkkete buksebein. Skiluke kan ettermonteres i Norge.

Vi skjønner også behovet for lave produksjonskostnader. Men vi hadde gjerne sett at Ioniq 6 hadde fått et litt friskere instrumentpanel enn Ioniq 5. Med unntak av midtkonsollen og noen luftdyser, og selvsagt kameraspeilene, er førermiljøet identisk.

SELVTILLIT: Hyundais Ioniq-modeller er fantasifulle versjoner av folkelige biler. Koreanerne er ikke redde for å gjøre ganske drastiske desingrep.

Rundt 40 mil

Modellen vi har testet, er topputrustet – altså tyngst. Dermed synker rekkevidden til 519 km. Fortsatt bra, men 10 mil under versjonen med bakhjulsdrift.

Vårt forbruk i testperioden, kjølige dager i starten av mai, lå på pluss/minus 18 kWt/100 km, avhengig av kjøremønster. Det betyr pluss/minus 40 mil. Omtrent som forventet.

Helt i tet

Hyundais nye generasjon elbiler har et 800-volts batterisystem som skal gi markedets raskeste lading. Under ideelle forhold skal Ioniq 6 kunne lynlade fra 10–80 prosent på 18 minutter, med maks hastighet på 220 kW. Vi brukte 31 minutter fra 9–80 prosent. Erfaringene med teknisk like Ioniq 5 er at Hyundai ligger helt i tet, men at det skal særdeles mye til for å oppnå tallene fra brosjyrene.

Du får neppe se så mange Ioniq 6 på norske veier. Du får mye bil for pengene. Men enda mer særpreg. For mye for mange, perfekt for noen.