Konkurrenter: VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, BYD Sealion, Xpeng G6.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
Plutselig skiller det bare 48.000 kroner mellom gamle og nye Model Y.
Ja, vi skriver «bare».
Du kan fortsatt kjøpe den utgående versjonen av Norges desidert mest solgte bil de siste årene.
Hengerfeste
Til 531.000 får du en modell som fortsatt har klassens beste plass, gunstigste forbruk, mest ukompliserte ladenettverk, hengerfeste inkludert – samt vinterhjul og en annen farge enn hvit metallic.
Du får den sikkert enda litt rimeligere også, etter hvert.
Men: Forskjellen sammenliknet med modellen som nå kan bestilles i sin mest attraktive versjon – Long Range med firehjulsdrift – er stor.
Så stor at vi ikke ville nølt med å legge inn rundt 50.000 ekstra i bilkjøpet. Litt fordi man får igjen deler av denne differansen på bruktmarkedet, mest fordi man får ekstra glede av bilen hver eneste dag.
Forutsetningen er at komfort og kvalitetsfølelse også er viktig for bilvalget. Endringene på Model Y er minst like store som på Model 3 for snart halvannet år siden (les Motors test av Model 3 her).
Annonse
Motsatt ende
Den nye modellen koster 579.000 med samme tillegg. Og da har vi lagt til prisen på fargen Stealth Grey, altså mørkegrå metallic, til 12.000. Denne summen kan du trekke fra hvis du velger den perlehvite metallic-lakken, den som alltid har vært inkludert.
ELEGANT: Nye Model Y har fått et annet lyktedesign, samtidig som nummerskiltet er flyttet ned.JON TERJE HELLGREN HANSEN
I motsatt ende av fargeskalaen: Quicksilver og Ultra Red til 24.000.
Noe kuriøst
Vi har studert de to modellene og lett etter større og mindre forskjeller. Vi har funnet noen små og pussige – men selvfølgelig hatt mest fokus på de store.
Eksempler på de mer kuriøse forskjellene:
Den store luftekanalen som ligger på tvers under panseret, er rett og slett snudd. Nå er den noen millimeter bredere opp enn nede. Før var det omvendt.
Speilhuset har fått en kant på øvre del. Alt for aerodynamikken og noen meter bedre rekkevidde.
De manuelle døråpnerne, de du må bruke hvis 16-volts batteriet er tomt for strøm, har fått et tydelig symbol.
Nå er det enklere å se utløserne når – eller hvis – du trenger dem. De største entusiastene vil garantert fjerne eller dekke over disse symbolene.
Rattnavet er blitt noe mindre.
Litt større – altså litt viktigere – endringer:
Annonse
Plass til deksel
Rammen rundt den store baljen under bagasjeromsgulvet, har fått en nedsenking på hver side. Dette gir plass til å frakte bagasjeromsdekselet, som nå kan brettes sammen i tre ledd.
Påfyllingen av vindusvæske er flyttet ned i forkant av panseret.
FLYTTET: Spylervæsketanken er flyttet ned i forkant av bilen. Frunken er like stor som tidlgere. Kuriøst, men: Risten øverst mot vindusviskerne, er rett og slett snudd opp ned.JON TERJE HELLGREN HANSEN
Tauekroken foran er flyttet fra venstre til høyre side.
Antallet usb-porter foran er redusert fra to til én, men med vesentlig høyere effekt (65 w) enn før. Bak er det to.
Enda viktigere endringer:
Den fysiske girvelgeren på høyre side av rattet er erstattet med en vertikal spalte til venstre på den midtstilte skjermen. Her må du skyve bil-symbolet opp for å komme i D, skyve ned for å komme i R, og trykke på midten for å komme i P.
GIR PÅ SKJERM: På nye Model Y må du skyve bilsymbolet oppover for å komme til D.
BEDRE FØR: Med denne girvelgeren, i sin tid hentet fra Mercedes, skifter man gir uten å flytte blikket fra veien. Her ser vi ingen forbedring.JON TERJE HELLGREN HANSEN
Fartsholderen flyttet
Vi er imponert over at enda en funksjon – og ikke en hvilken som helst funksjon – har funnet veien inn i den midtstilte skjermen.
Men er det blitt en bedre løsning? Nei. Bare mer elegant, og et nytt eksempel på hvor intenst Tesla jobber med å dyrke minimalismen.
Fartsholderen, som tidligere ble aktivert ved å dytte ned den nevnte girvelgeren som nå er borte, er flyttet til høyre rulleknapp på rattet. Her er neppe den gamle løsningen noe savn.
Annonse
Kamera med spylervæske
Apropos minimalisme: Tesla hadde garantert planer om å fjerne blinklysspaken, og legge inn to knapper på rattet – som på Model 3 (og S og X).
Men her har fornuften heldigvis seiret. Blinklysspaken er for øvrig litt lettere og spinklere enn tidligere.
BEDRE SIKT: Frontkameraet har både oppvarming og spylerfunksjon.
Et kamera er nå plassert på frontfangeren. Dette skal gi føreren utvidet visning av omgivelsene på den store midtskjermen. Kameraet har spylervæske og oppvarming for å forhindre dugg og frost.
Forsetene har fått etterlengtet ventilasjon.
Baksetepassasjerene har fått en åttetoms berøringsskjerm med klimakontroll og diverse underholdning – også det likt Model 3.
KOMFORT: Plassen i baksetet er like god som før, men skjermen i midtkonsollen gir økt komfort.
Redusert støy
Baksetene har naturligvis varme, og nå kan de elektrisk lenes tilbake – eller legges helt flate og heves igjen.
Men desidert viktigst i vår sammenlikning:
Den merkbart høyere totalkomforten i nye Model Y. Først og fremst på grunn av et vesentlig lavere støynivå og et mer behagelig støybilde.
Akustisk glass og mer lyddempende materialer skal ifølge Tesla gi 22 prosent redusert hjulstøy, 20 prosent redusert vindstøy og 20 prosent redusert slagstøy, altså lyd fra hjuloppheng og liknende.
ELEKTRISK: Baksetene kan legges, og løftes tilbake, elektrisk. Svært praktisk.
MANUELT: Ingen slår Model Y på plass og fleksibilitet. Den gamle er like bra som den nye, men ikke fullt like lettbetjent.JON TERJE HELLGREN HANSEN
Vi ser ingen grunn til å stille spørsmål ved disse opplysningene.
Vi registrerer også at nye Model Y er vesentlig mindre stump over de skarpe ujevnhetene, selv om den fortsatt er blant de stiveste i klassen av generelt stive elbiler.
Den forbedrede kvalitetsfølelsen i materialene man tar på og ser på, bidrar også til et komfortløft.
Annonse
Forsvarer prisøkningen
Trepanelet over dashbordet og dørsider, er erstattet med et lunt stofftrekk. Midtkonsollen har fått et ekstra skyvbart deksel.
Motor kom nettopp fra en Audi A6 Avant til 1,2 millioner. Materialkvaliteten i denne delen av kupéen, ja i store deler av kupéen, er bedre i en Tesla Model Y.
NYE MATERIALER: Varme farger og behagelige overflater kjennetegner interiøret i nye Model Y.
BILLIG: Trefinérlisten var enkel og elegant da den kom, men kvalitetsfølelsen var ganske dårlig.JON TERJE HELLGREN HANSEN
Ser man stramt bilfaglig på saken, så er det enkelt å forsvare prisøkningen på nye Model Y, sammenliknet med utgående modell.
Men det er et paradoks at Teslas frontfigur hilser til verden med ganske mørke bevegelser, samtidig som det aldri har sett lysere ut for merkets viktigste modell.