Konkurrenter: Renault Scenic, Peugeot E-3008, Nissan Ariya, Toyota bZ4X.
* Motor-pakka: Her velger vi den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
Explorer er et samarbeidsprosjekt mellom Ford og Volkswagen, altså i prinsippet også Skoda, Audi og Cupra.
Eller snudd på hodet: Explorer er ikke så mye Ford. I hvert fall mindre enn vi skulle ønske.
For noe blir borte på veien når det nærmest ukritisk deles så mange komponenter – batterier, motor, programvare og flere interiørdetaljer – med modeller som primært VW ID.4/ID.5.
Ikke så relevante
Derfor er naturligvis også søsknene Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og kommende Cupra Tavascan opplagte konkurrenter til Explorer. Men disse er alle fra 11 til 18 centimeter lengre, og dermed kanskje ikke like relevante likevel.
En langt ferskere, kortere – og større trussel – heter Skoda Elroq. Men ikke i versjonen som så langt er klar for Norge.
Ford håper at Explorer skal være den perfekte miksen av smidighet og romslighet, bare i litt mindre skala enn de etablerte modellene fra samme plattform.
Faktisk er ikke Explorer så mye større enn den gamle kjenningen Focus.
Ford Explorer
75 poeng
Explorer har brukskvaliteter på høyt nivå. Bra rekkevidde, firehjulsdrift og god plass til en familie i et kompakt og elegant karosseri. Men prisen er i øvre sjikt, komforten i midterste sjikt, og kvalitetsfølelsen i det nedre sjikt.
Komfort
6/10
Stabil og behagelig oppe i fart, typisk elbil-stiv i lavere hastigheter. Mye dekkstøy trekker ned. Dette er faktorer som kjennetegner alle bilene på denne plattformen fra Volkswagen-konsernet. Plundrete rattbetjening. Raust med justeringsmuligheter av sjåførsete. To voksne sitter bra bak.
Design
6/10
Utvendig er den kompakt, kraftfull og ganske elegant - med vesentlig mer særpreg enn den nyere storebroren Capri. Men interiøret er på grensen til stryk, ikke minst forsøket på å bygge ut hovedinstrumentet fra VW med billig plast for å gjøre det mer kvadratisk. Klassens dårligste kvalitetsfølelse.
Kjøreegenskaper
9/10
Ford har finjustert litt her og der for å gjøre Explorer hakket mer spenstig enn de andre familie-SUV-ene på MEB-plattformen. Under normal kjøring er den uansett trygg og presis – som jo er viktigst. Minimal forskjell på RWD (286 hk) og AWD (340 hk). Begge er mer enn spreke nok på norske veier.
Miljø og forbruk
8/10
Forbruket på kjølige dager og tidvis våt asfalt, lover bra. Både RWD og AWD får tall i tetsjiktet i klassen. Forbedringene fra VW-systemet, med blant annet ny motor bak for AWD, gir utslag. Vi brukte nesten 29 min på å lade fra 10-80 prosent, uten å nærme oss makshastigheten. Ford oppgir 26 min.
Utstyr
7/10
Vi anbefaler å legge på 20.000 for «Premium», og få nyttig og viktig utstyr som handsfree bakluke og avanserte adaptive fjernlys. Bedre lyd, større hjul (20 toms) og mulighet for panoramatak (16.000), er også viktige tillegg for mange. Varmpepumpe (13.000) koster ekstra, det burde vært standard.
Praktisk
8/10
470 liter bagasjevolum (465 i «Premium» med bedre lyd) og 1000 (RWD)/1200 (AWD) kilo hengervekt, ingen frunk. Dette er rundt standarden i klassen – som betyr en fullverdig familiebil for svært mange. Skiluke og fiks oppbevaring bak midtkonsollen gir pluss. Skyvbart baksete hadde gitt ekstra poeng.
Pris
6/10
Blir noe dyrere enn de mest relevante konkurrentene, uansett hvilken modellversjon og hvilket utstyrsnivå man velger. Med vår ganske nøkterne «Motor-pakke», uten for eksempel head-up-display og panoramatak, ender den på 557.000 kroner. Det er for eksempel 40.000 over en bedre utstyrt Tesla Model Y.
Driftskostnader
8/10
Fem års service (tilsyn og enkelt vedlikehold, ikke deler) er inkludert i prisen. Det meste her er kjent fra de ulike modellene i VW-systemet. Det betyr komponenter og programvare som er blitt gradvis mer pålitelige med årene, men som også har hatt sine svakheter – spesielt på helt nye modeller.
Sikkerhet
9/10
Fem stjerner i fersk Euro NCAP-test, og solide prosentscore i de ulike disiplinene:
89 (voksenbeskyttelse), 86 (barnebeskyttelse), 80 (beskyttelse av myke trafikanter), 72 (førerassistenter). Mange ønsker head-up-display. Det ligger i en pakke til 16.000, med blant annet filskifteassistent.
Annenhåndsverdi
8/10
Det blir mange Explorer på veiene, som igjen genererer solid etterspørsel på bruktmarkedet. Spesielt med firehjulsdrift. Den relativt høye nybilprisen vil gi et ubetydelig større prisfall enn de aller beste, men markedet er uansett ustabilt – i stor grad styrt av Tesla. VW-samarbeidet er en styrke.
Men opplevelsen av lys og rom, og også tørre fakta, viser at Ford har klart å skape en langt mer moderne bil.
Annonse
En fordel
Explorer framstår mindre pretensiøs og mer folkelig enn storebror Mustang Mach-e. Det virker som en fordel, rent kommersielt.
Samtidig ser vi faren for at Explorer blir for anonym i en prisklasse der konkurransen er knallhard.
Storebror Mustang Mach-E hadde noen vemmelige barnesykdommer. Når Explorer nå kommer med hovedkomponenter vi kjenner fra de nevnte VAG-modellene, så vet vi at alt sammen er forbedret og oppgradert i årene etter den premature ankomsten til VW ID.3.
Overfor en europeisk kundemasse er det naturligvis også et pluss at modellen blir produsert i Köln.
Ufattelig
Explorer får en del poengtrekk hos oss i Motor og havner blant røkla med poengsummer midt på 70-tallet.
Det betyr altså ikke at det er en dårlig bil. Det betyr bare at den kunne vært bedre. Til dels mye bedre. Og da tenker vi spesielt på innvendig design og materialkvalitet, samt støykomfort.
På disse områdene har Ford mye å lære. Ikke minst av kineserne. Det er nærmest ufattelig for oss at x antall kontrolledd i Ford har godkjent forsøket på å kladde på instrumenthuset fra ID-modellene med litt plast i hver ende, for at det skal se mer kvadratisk ut.
Annonse
Lite eller mye
Støy er langt på vei en subjektiv faktor. Det handler mye om hva ulike ører oppfatter av støy, og ikke minst preferansene.
Kommer du fra en eldre konstruksjon som Ford Kuga, vil du mene at Explorer er ganske stillegående.
Kommer du fra en moderne Mustang Mach-E, vil du mene at Explorer er ganske støyende.
Det er uansett ingen tvil om at Explorer har mer dekkstøy enn de fleste konkurrentene, og vesentlig mer enn for eksempel Peugeot E-3008 og BYD Sealion.
Velger du en Explorer, så er enten ikke graden av materialkvalitet og støynivå viktig nok for deg i det store bildet. Eller så har du ikke tatt deg tid til å sammenlikne med relevante konkurrenter.
Viktige kvaliteter
Greit nok, begge deler. I så fall sitter du igjen med en bil som leverer utmerket på andre viktige områder. Som på rekkevidde, plass og muligheten for firehjulsdrift. Viktige hverdagskvaliteter med andre ord.
Og den kjører bra, i god Ford-tradisjon. Selv om mye er hentet rett ut fra varelageret til Volkswagen, så har Ford-ingeniørene strammet og justert og programmert litt her og der.
Resultatet er en både kvikk og stabil bil som markerer seg som en av klassens mest kjøreglade.
Annonse
Holder i massevis
Forskjellen på bakhjulsdrift med 286 hester og firehjulsdrift med 340 hester, kjennes knapt. Men det økte dreiemomentet på firehjulstrekkeren gjør den litt kvikkere ved tyngre gasspådrag oppe i fart.
Fartsressursene holder i massevis, enten du skal forbi i 110-sonen eller ut av et akselerasjonsfelt.
Flytte blikket
Den store infotainmentskjermen er Fords egen. Den er oversiktlig, med tydelige applikasjoner og logiske menyer. Ergonomisk sett er den kanskje litt for lavt plassert for dem som liker å sitte høyt.
Blikket må flyttes litt lavere enn vi er blitt vant til fra andre biler med tilsvarende løsninger.
Skjermen skjuler en morsom – og nyttig – oppfinnelse:
Den kan dyttes innover til en mer stående stilling. Da dukker det opp et oppbevaringsrom i forkant. Når skjermen trekkes tilbake, blir rommet skjult. Og når bilen låses, låses også skjermen.
Altså et både hemmelig og temmelig trygt rom vi ikke skal fortelle om.
Annonse
Bedre før
Girvelgeren er den samme som først kom i ID. Buzz, og nå på stadig flere ID-modeller. Altså som en spak på høyre side av rattet. Vinduspusserfunksjonen er en rullebryter på blinklysspaken. ID hadde en bedre løsning før.
Den er med andre ord heller ikke optimal på Explorer.
Verre er det med et par av de øvrige funksjonene Ford ganske ukritisk har hentet fra Volkswagen. Som de berøringssensitive bryterne på rattet, som aldri blir bedre enn et lite hjul eller en knapp, uansett hvor rutinert og fingernem du måtte bli.
Og – enda mer klønete: På førerplassen har du to knapper som skal betjene fire vinduer. For å skifte mellom betjeningen av for- og bakvinduer, må du innom en tredje knapp.
Dette ble lansert som en kul gimmick i VW ID.3 i 2020 og har siden vært standardvare i alle ID-modellene. Og nå altså i Ford.
Kult, ja kanskje. Upraktisk, unødvendig, ukomfortabelt, i verste fall trafikkfarlig, ja definitivt.
Annonse
Service inkludert
Har du først bestemt deg for en Explorer, så har Ford gjort resten veldig enkelt:
Du velger bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, og Explorer eller Explorer premium. Begge har en fem år lang serviceavtale inkludert i prisen.
Den mest velutstyrte – premium – koster 30.000 (AWD) til 32.000 (RWD) mer.
Da får du blant annet elektrisk bakluke, Matrix Led-lys, 20-tommers hjul og bedre lyd. Resten av eventuelle tillegg begrenser seg til en førerassistentpakke med blant annet head-up-display og aktiv filholder, samt hengerfeste, festepunkter for bagasjesikring, mer avanserte forseter og eventuelt panoramatak (kun på Premium).
Ikke varmepumpe
Og selvsagt varmepumpe til 13.000 kroner. Ford mener at dette ikke er et opplagt valg for norske kunder, og har lagt det inn som ekstrautstyr.
Den godt selgende Mustang Mach-e har som kjent ikke hatt varmepumpe, men derimot et forbruk som tidvis har vært for høyt. Dette er 13.000 kroner alle Explorer-kunder bør legge inn i nybilprisen.
Annonse
Fornuften styrer
Gledelig nok er den lekre blåfargen du ser på bildet over – Arctic Blue metallic – standard, uten tillegg i prisen. Kanskje er dette rett og slett førstevalget?
Explorer er en pen og redelig hverdagsbil. Men den burde enten ha kostet litt mindre, eller bydd på litt mer.