Konkurrenter: VW ID.3, BYD Dolphin, Cupra Born, Renault Megane, Volvo EX30, Smart#1, Peugeot E-2008.
Bare navnet er igjen av det ærverdige britiske merket som ble stiftet for ganske nøyaktig 100 år siden.
Nå forbinder vi MG med billige, anonyme elbiler fra Kina.
Men vår knall oransje MG 4 fargelegger denne oppfatningen.
Den er langt mer moderne og kompetent.
Og i skrivende stund er den også bestselgende blant modellene fra de kinesiske merkene i Norge.
MG4
71 poeng
Svært kompetent på flere områder. Plass, kjøreegenskaper, rekkevidde og utstyrsnivå er i tetsjiktet i denne klassen – til gunstig pris. Men klimaanlegget vinterstid og førerassistentene trekker dessverre totalinntrykket ned.
Komfort
6/10
Bra støy- og fjæringskomfort, gode forseter og solid bakseteplass. Ènpedalfunksjon er fint ved småkjøring. Et underdimensjonert klimaanlegg ødelegger totalinntrykket. Det må jobbe på spreng i kulda – noe som også påvirker forbruket. Filholderen er også direkte ubehagelig på dårlige norske veier.
Design
7/10
Ulike oppfatninger om utseendet. Moderne og hipt, mener noen, overdesignet og rotete, mener andre. Spesielt hekken, med mye lykteglass og store takspoilere, utfordrer. Innvendig er det minimalistisk og oversiktlig – og litt kjedelig. Godt ratt, og elegant og funksjonelt hjul som girvelger.
Kjøreegenskaper
8/10
Den nyutviklede plattformen (MSP) sørger for gunstig vektfordeling og utmerket balanse. Bakhjulsdriften, den presise styrefølelsen og 245 hester gir en av klassens mest kjøreglade biler. Fem ulike kjøremodus, men i «Sport» merkes ikke annet enn kjappere gassrespons.
Miljø og forbruk
7/10
Offisiell rekkevidde er 520 km. Den stoppet etter 399,6 km i NAF og Motors store rekkeviddetest. Det gir et avvik på 23,2 prosent – som er dårligere enn gjennomsnittet. I kuldegrader kreves det mye energi for å holde kupéen varm og vinduene klare, det gir merkbart høyere forbruk.
Utstyr
8/10
Bra utstyrt fra grunnen av, med blant annet elektrisk justerbart førersete, trådløs mobillading, varmepumpe, nøkkelfritt system og 18 toms lettmetallfelger. Aktuelle tillegg begrenser seg stort sett til annen metallic farge enn hvit (7900 kr), vinterhjul og eventuelt hengerfeste.
Praktisk
7/10
Bagasjevolum på 363 liter er ok. Bra med oppbevaringsplass i kupéen. Ikke frunk, heller ikke gjennomlastingsluke i baksetet. Hengervekt på 500 kg er godkjent, men langt under nykommere som Volvo EX30 og Smart#1 (1600 kg). Plasten og de svartlakkerte overflatene får fort riper og fingermerker.
Pris
9/10
Omsider en moderne modell som hevder seg mot de beste i klassen på flere områder, uavhengig av pris. Da ser det naturligvis svært bra ut for et lavprismerke. Vi ville nok valgt «Luxury» framfor «Trophy Extended Range». Den har 8,5 mil dårligere rekkevidde og 41 færre hester, men er hele 53.000 rimeligere.
Driftskostnader
7/10
MG gir deg særdeles gode garantier (7 år/150.000 km), og muligheten til å kjøpe ulike serviceavtaler. Motor har påfallende ofte opplevd større eller mindre feil på de ulike MG-modellene vi har testet. Vi er ikke imponert over den generelle kvaliteten, men har inntrykk av at dette er forbedret med MG4.
Sikkerhet
6/10
Fem stjerner av Euro NCAP i 2022. Den grunnleggende sikkerheten er med andre ord god. Men under norske forhold, med dårlig veimerking og is og snø, fungerer filholderen svært dårlig. Den trekker deg brått og umotivert i én retning, for å så slippe like brått. Spesielt på glatt føre er dette farlig.
Annenhåndsverdi
6/10
En av få kinesiske produsenter som har klart å etablere seg med et solid salg i Norge. Bra nysalg gir etterspørsel også som brukt. Men kombinasjonen av en generell skepsis til kinesiske merker, en jevn strøm av nye modeller, og kraftig pressede priser, gjør annenhåndsverdien usikker.
Nivået løftes
Øvrige MG-modeller på det norske markedet har hatt en del opplagte svakheter, men har til en viss grad blitt unnskyldt med lav pris.
Med MG4 løftes nivået – samtidig som den gunstige prisen er ivaretatt. Det er naturligvis et svært godt utgangspunkt.
MG4 er kjøreglad, komfortabel og romslig. Og i motsetning til mange andre kinesiske biler, har den en solid dose sjarm. Ikke påklistret i form av ulike effekter, men noe mer grunnleggende.
Her får man solide hverdagsvaliteter, krydret med et særpreget utseende og absolutt litt moro bak rattet.
Det er også kraftig vanedannende å ha en bil som starter når du trykker på bremsepedalen. Og som stopper når du låser.
Men vi forstår ikke hvorfor bilen alltid starter med maks regenerering. Da må du trykke minst to ganger på skjermen for å endre til ønsket nivå.
Litt nedkjølt
Gjennom tester av både den rimeligere Luxury-versjonen med 435 km rekkevidde og 204 hester, og denne – med 520 km rekkevidde og 245 hester – har vi blitt kjent med en bil det er særdeles lett å like.
Men den tidvis harde vinteren vi er på vei ut av, har dessverre også kjølt ned vår begeistring en smule.
Annonse
Ypper seg
Alle elbiler får kraftig økt forbruk og ditto redusert rekkevidde i kulda. Sånn sett skiller ikke MG seg fra andre biler. Men bilens øvrige vinteregenskaper er langt unna toppsjiktet den ellers ypper seg i.
Det er i slike perioder man registrerer de opplagte grunnene til at noen biler er rimeligere enn andre.
Ikke unikt
Mest alvorlig: Filholderen.
Brått og umotivert kan den trekke deg kraftig i en retning, for så å slippe like plutselig. Over mot grøftekanten. Eller enda verre, over i motsatt kjørefelt.
Oppførselen er dessverre ikke unik. Selvkjøringsfunksjoner som dette fungerer stort sett bare når det er tørt – og ganske rett fram.
Men aldri har vi opplevd et system som leser veien så dårlig. Det oppleves direkte farlig. Og det er naturligvis ekstra ille når det er glatt.
Annonse
Best avslått
Systemet bør deaktiveres før hver kjøretur.
Sånn skal det ikke være.
En sak er at dette faktisk er teknologi man betaler for. Da skal det ikke fungere best i avslått tilstand.
Verre er det kanskje at man blir skeptisk også til de øvrige assistansesystemene og bilen i sin helhet.
Skru opp varmen
Også klimaanlegget er en skuffelse. Og da er det ikke den litt omstendelige prosessen med å komme til selve menyen vi tenker på.
I minusgrader må viftene jobbe konstant i høy hastighet for å holde bilen varm og rutene is- og duggfrie.
Som på mange andre kinesiske biler, må man skru opp klimaanlegget ganske kraftig for å få temperaturer tilsvarende de 21-22 gradene vi kjenner fra andre produsenter.
Annonse
Utrettelig vifte
I de kaldeste periodene måtte vi opp på 27-28 grader for å opprettholde en normal temperatur, og da selvsagt med en utrettelig arbeidende vifte. Vi måtte også hyppig svitsje over til defrosteren for å holde rutene klare.
På bildet under ser du hvordan duggen og delvis isen kryper nedover frontruten. Og bare så det er bemerket, duggen kom ikke fordi vi var i en tunnel da bildet ble tatt.
Det reduserer sikkerheten. Det reduserer komforten. Og det reduserer rekkevidden.
MG4 har sine opplagte kvaliteter. I tillegg har den sjarm og en gunstig pris. Men MG har også en jobb å gjøre med å tilpasse bilen til norske forhold, altså kuldegrader og dårlig veimerking.
Foreløpig framstår den uferdig.
At bilen likevel havner på en relativt høy poengsum, sier noe om et solid grunnlag. Og et opplagt potensial.