Konkurrenter: Hyundai Inster (kommer i februar), Dongfeng Nammi Box, kanskje Mazda MX-30 og Nissan Leaf, men primært bruktbiler.
*Motor-pakka: Her velger vi den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
I noen måneder kunne Citroën kalle ë-C3 Norges rimeligste nybil – sammen med den kraftig rabatterte rekkeviddebommerten Mazda MX-30.
Men så kom Dongfeng Nammi Box, som kunne vært hva som helst mer eller mindre unevnelig, men som altså er en kinesisk bil.
Dyrest er best
Den har en symbolsk startpris rett under 200.000. 250.000 er mer realistisk, med akseptabel rekkevidde, alle nødvendige omkostninger og tilbehør.
Samme forhold med ë-C3: Skal du ha et forventet utstyrsnivå – blant annet varme i seter og ratt, ryggekamera, fartsholder og elektrisk justerbare bakvinduer – så må du velge den dyreste av to versjoner.
Det er også denne som legger grunnlaget for tittelen årets beste bilkjøp i smbåbilklassen.
Annonse
Splitter ny
Da er du oppe på 266.000 kroner, inkludert vinterhjul og den fine blåfargen med hvitt tak som du ser på bildet. Men du kan også få den 30.000 rimeligere, altså med en startpris på 219.900, inkludert omkostninger.
Som splitter ny bil – skapt som et rimelig alternativt fra starten, ikke kraftig rabattert fordi den enten fases ut eller selger for dårlig – er altså ikke ë-C3 helt alene i dette prissjiktet lenger.
Citroën ë-C3
81 poeng
Markedets rimeligste elbil har et ujålete brukspreg, men gir likevel et overraskende påkostet inntrykk. Spesielt kjørekomforten – seter, fjæring og førermiljø – imponerer til denne prisen. En bil som dekker alle behov i hverdagen. Til tross for at man bør legge på 30.000 på startprisen, er dette mye bil for pengene.
Komfort
10/10
Svært gode seter foran, overraskende bra bak. Den spesielle støtdemperpatenten til Citroën føles mer anonym her enn i andre modeller, men fjæringskomforten er uansett meget god. Stabil i høyere hastigheter, godkjent støynivå. Bra svingradius. Tenningsnøkkel virker plutselig plundrete og gammeldags.
Design
7/10
Tja, vi likte forgjengeren bedre. I fronten trekkes linjene inn mot midten, via noen merkelige lyktebånd til en overdimensjonert logo. En smal og høy bil, bør gjøres lavere og bredere, visuelt sett. I profil røper det lange panseret at også forbrenningsmotorer skal ha plass. Mer elegant innvendig.
Kjøreegenskaper
7/10
Her slipper vi filosofien med tre ulike kjøremodus, der bilen alltid starter i Normal, med redusert effekt. Her får du 113 hester og 120 Nm enten du vil eller ikke. Kvikk nok til småkjøring, litt daff oppe i fart. Retningsstabil og trygg, liten svingradius, høy bakkeklaring, men spinner ganske fort.
Miljø og forbruk
8/10
Mangler merkelig nok en forbruksmåler, men vi regnet oss fram til et forbruk på fra 15 til 18 kWt/100 km i ulike testruter. Det tilsier en rekkevidde på 29-21 mil. Citroën oppgir en ladetid på 26 min fra 20-80 prosent. Vi ladet fra 10-80 prosent, og brukte 33 minutter. Godkjent for en rimelig bil.
Utstyr
8/10
Du må opp på det øverste av to nivåer for å få elementært komfortutstyr som varme i ratt og forseter, oppvarmet frontrute, automatisk klimaanlegg og elektriske vindusheisere bak. Men da får du også litt luksus som trådløs mobillading, tofarget lakk, finere setetrekk, ryggekamera og 17 toms felger.
Praktisk
8/10
Bagasjevolumet på 310 liter er bare 30 liter under for eksempel gamle – og langt større – e-Golf. Og i motsetning til Golfen, kan ë-C3 trekke en henger på 550 kilo. Bare den dyreste versjonen har todelt baksete. Burde hatt plass til frunk. Et skyvbart baksete hadde gitt et ekstra poeng.
Pris
10/10
Setter en ny standard i småbilklassen. Her får du en fiks ferdig og velutstyrt ny bil, til prisen av en godt brukt. Du får den også til under 240.000 med vinterhjul. Men for best mulig daglig nytte og komfort – og ikke minst annenhåndsverdi – anbefaler vi å legge på 30.000 for høyeste utstyrsnivå.
Driftskostnader
8/10
Klassisk tenningsnøkkel og åpne fester til sikkerhetsbeltet, sier oss noe om en enkel og ujålete konstruksjon uten så mye som kan gå galt. Har også velkjent programvare, og mange komponenter fra et konsern som har fått god erfaring med å lage elbiler. Her forventes et problemfritt bilhold.
Sikkerhet
7/10
Ikke testet av Euro NCAP ennå – men vi tar høyde for en liten nedtur. Fire av fem stjerner vil være godkjent for en liten bil i et strengt testregime, men andre Stellantis-produkter har gjort det dårligere. Har filholderassistent, nødbrems og ryggekamera, men fartsholderen er ikke adaptiv.
Annenhåndsverdi
8/10
Vi har tro på at ë-C3 vil gi Citroën et kraftig løft – selv om den er en slags pionér i en ny nisje. Bra nybilsalg gir også høyere etterspørsel som brukt, og akseptabel annenhåndsverdi. Forutsetningen er naturligvis at den klarer seg ok i kommende krasjtest, og uten alvorlige barnesykdommer.
Men selv om den nevnte kineseren og snart enda mindre Huyndai Inster (les Motors prøvekjøring her)melder seg som rivaler på nybilmarket, så er det primært nyere bruktbiler som er konkurrentene.
Tre år gammel
For eksempel ett år gamle versjoner av modeller fra egen stall, altså Stellantis-biler, som Opel Corsa e og Peugeot E-208. Kanskje en ett år gammel MG 4, eller rundt tre år gamle versjoner av for eksempel Kia e-Soul, Hyundai Kona og VW ID.3.
Men de fire sistnevnte har ikke lenger de praktiske småbildimensjonene.
Etter vår første testkjøring av ë-C3 utenfor Wien i slutten av mai, satt vi igjen med et blandet inntrykk. De positive faktorene var i overtall og mest tungtveiende.
Annonse
Følelsesbasert
Likevel savnet vi en bil med litt mer karakter, vel vitende om at det er noen generasjoner siden de virkelig særpregede Citroën-modellene.
Men, som alltid: De gode bilene vinner seg over tid. Da blir de mer overfladiske og følelsesbaserte faktorene underordnet. Det samme skjer med ë-C3.
Faktisk er det nettopp det ujålete og bruksvennlige som løfter denne modellen. Ganske ulikt Citroën. Så er det da også ganske ulikt Citroën å plutselig sitte med en modell som kommer til å selge ganske bra her i Norge.
Syretesten
Når vi går gjennom notater og ser på bilder i etterkant av en periode med en ny bil, stiller vi alltid spørsmålet som er en slags syretest:
Savner vi bilen?
I ë-C3 sitt tilfelle, er svaret ja.
Fordi den har alle de egenskapene du forventer av en liten bil, bare litt forbedret – og selvsagt med en batterielektrisk drivlinje, slik tiden krever.
Ferdes man i byer eller parkeringshus, eller kanskje bare til og fra barnehager, så foretrekker de fleste av oss en liten bil. Og når den i tillegg byr på såpass mye storbilkomfort som ë-C3, så blir valget enda enklere.
I løpet av vår testperiode ble vi bortskjemte med det ukompliserte brukspreget:
Den høye sittestillingen, oversikten, svingradiusen, bagasjeplassen – og selvsagt et klimaanlegg som er overlegent de små fossilbilene.
Annonse
Komprimerer
Men vi ble også begeistret over hvor moden bilen er ute på landeveien. Vi har lært oss å sette pris på Citroëns patenterte støtdemperløsning med to små puter – en i hver ende av støtdemperne – som komprimerer og dekomprimerer bevegelsene mot underlaget.
I ë-C3 er ikke effekten like merkbar som i større ë-C4, men det er også begrenset hvor mye ingeniørene kan trylle med en kort og høy bil som dette.
Fjæringskomforten er uansett et hakk opp fra øvrige småbiler. Inntrykket underbygges av bra retningsstabilitet og godkjent støynivå.
Manuelt
Citroën har ofte vært flinke til å lage seter. Også her. Vi gjentar påstanden fra vår første prøvekjøring i Wien:
Vi sitter like godt som i millionbiler.
Det betinger at man ikke har behov for å finjustere noe som helst annet enn lengde, høyde og vinkel på ryggputen. Alt dette gjøres naturligvis manuelt.
Annonse
Første gang
En stripe instrumentpanel langt der framme er ikke nytt i bilverden. Men vi ser det for første gang i en liten bil som dette.
Vi får litt av den samme opplevelsen som i Peugeots i-cockpit – som Motor liker svært godt. Det lille, nesten firkantede rattet, er hentet rett fra lageret til Peugeot, bare med noen færre betjeningselementer og litt mindre eksklusivt skinn.
Over rattkransen får man da et display som er elegant integrert i resten av den horisontale stripen over hele dashbordet. Altså en blanding av head-up-display og tradisjonelt instrumentpanel.
Løsningen fungerer utmerket, og gir både et luftig inntrykk og snev av eksklusivitet.
Det gir en avslappende tur også de gangene man vil ut på de snaue 30 langturmilene bilen tillater i sommermånedene.
Det er neppe så mange som streber etter tittelen «Norges nest billigste bil». Men hvis man kan henge det på tittelen «Norges beste bilkjøp» i småbilklassen, ser det straks gjevere ut. ë-C3 kan begge deler.