PRISPRESSER: For under 440.000 har du en velutstyrt Seal U ferdig på veien.

Test: BYD Seal U

Billigst – og klart best på ett viktig punkt

For bra til å være sant, tenker vi etter de første minuttene. Og har delvis rett.

Publisert

BYD Seal U

  • Pris: Fra 399.900
  • Batteri/motor/drivlinje: 87 kWt, 218 hk/330 Nm, forhjulstrekk, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): Opptil 500 km/20,5 kWt/100 km.
  • Ladefart: 140 kW, 10–80 prosent på 43 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 478/209/167/15
  • Vekt/nyttelast (kg): 2147/335
  • Bagasjevolum femseter (liter): 552
  • Hengervekt/taklast (kg): 1300/75
  • 0–100/toppfart: 9,6 sek/175 km/t.
  • Hjul: 235/50-19
  • Konkurrenter: Tesla Model Y,  Renault Scenic, Peugeot E-3008, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Hyundai Kona, VW ID.4, Skoda Enyaq.

Du blir overrasket når du setter deg inn i en Seal U og kjører de første meterne. 

Koster den virkelig ikke mer?

Materialer i seter og overflater har høy kvalitet. De svart­lakkerte overflatene ser eksklusive ut, slik de alltid gjør når bilen har stått ubrukt etter at noen har gått over med mikrofiber­kluten. 

De blå kontrast­sømmene på under­siden av instrumentpanelet og langs midtkonsollen virker så håndsydde at vi må pirke borti med neglen for å sjekke masseproduksjonskvaliteten.

Lavest støynivå

Interiøret er nedtonet og konservativt, kall det gjerne selvsikkert. Som om Seal U er en etablert modell som bare gradvis forfines. Og det er rom og lys i alle retninger. 

Vi setter igjen vårt første synlige fingeravtrykk på den svarte startknappen, og trekker den glassaktige lille girspaken mot oss. At prisen er lav, vet vi. At støynivået fra underlaget er så lavt, kommer som en overraskelse. 

Vi kan nesten ikke komme oss fort nok opp i 110 på grov asfalt i spenningen etter å få det bekreftet:

Og jo, Seal U er i særklasse mest stillegående i klassen av familie-SUV-er. Det bekreftes delvis av målinger, men først og fremst av ulike sett med menneskelige ører.

BYD Seal U

73 poeng

Romslig og svært velutstyrt familiebil med 50 mil rekkevidde til under 450.000, inkludert vinterhjul. Har også klassens mest behagelige støynivå, men førerstøtteteknologien ødelegger noe av komforten. Kun forhjulstrekk er også et minus i denne klassen.

Komfort 7/10

Imponerende lite hjulstøy, best i klassen. Virker solid og godt sammenskrudd. Forsetene har omfattende elektrisk justering, men mangler noe grunnleggende viktig som justerbar korsryggstøtte. Meget god bakseteplass, lav men behagelig sitteposisjon. Ustabilt klimaannegg. Elendig DAB-radio.

Design 7/10

Pen bil som ikke utfordrer. Store overheng foran og bak avslører en litt gammeldags konstruksjon og slektskapet med sjuseteren Tang (VW ID.4 har f.eks én cm lengre akselavstand, men 21 cm kortere totallengde). Vi savner litt mer dynamikk i linjene. Samme inntrykk innvendig: Pent, men aldrende.

Kjøreegenskaper 6/10

Litt for lett og vag styrefølelse, ganske myk fjæring og mye karosseri på ganske kort akselavstand, gjør at den havner bak i feltet. Vi registrerer også hjulspinn på våt asfalt selv ved ganske moderat bruk av de 218 hestene. Det underbygger det vi vet fra før om elbiler og forhjulstrekk på glatta.

Miljø og forbruk 8/10

Gikk 499 km i NAF og Motors rekkeviddetest i sommer, altså pålitelig nære WLTP (500). Også våre øvrige forbruksmålinger, tilsier at 50 mil er høyst oppnåelig sommerstid. Ladetiden på 44 minutter derimot, er dårligst av alle – og over det dobbelte av for eksempel Hyundai Ioniq 5.

Utstyr 9/10

En utstyrsversjon, basta! Du legger bare på ønsket lakk, vinterhjul og eventuelt hengerfeste. Inkludert i prisen får du blant annet veganske skinnseter, elektrisk justerbare forseter med kjøling, panoramatak som kan åpnes, Head up display, to ladeplater og elektrisk bakluke.

Praktisk 6/10

Lav nyttelast. Pakker du ofte bilen full med passasjerer og bagasje, så må du fram med vekt og kalkulator. Bagasjevolum på 552 liter er blant de bedre i klassen, og regulerbart gulv gir enkel innlasting. 1300 kg hengervekt er ok. Har ikke frunk, og stort minus for manglende gjennomlastingsluke.

Pris 10/10

Svært mye for pengene her, selv om det i enkelte tilfeller er mer kvantitet enn kvalitet over utstyret. Dette er en stor familiebil med omtrent alt BYD har av utstyr, som koster 30.000-60.000 mindre enn Model Y med tohjulsdrift og henholdsvis 445 eller 600 km rekkevidde.

Driftskostnader 7/10

Må på service årlig eller etter 20.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Man kan kjøpe service- og vedlikeholdspakke over fem år og 100.000 km. Da er i praksis alt, minus dekk, inkludert. Det gir forutsigbarhet. Solid importør gir trygghet på service- og delesiden.

Sikkerhet 8/10

Fem stjerner av euro NCAP i 2023 og høyt gjennomsnitt i hovedkategoriene (voksne, barn, assistentsystemer, beskyttelse av myke trafikanter). Høy passiv sikkerhet, men filholderen opplever vi som tilnærmet ubrukelig, med sine plutselige og skarpe inngrep, og deaktiveres alltid.

Annenhåndsverdi 5/10

De fleste velger firehjulsdrift i denne klassen. Seal U har heller ikke rekkevidden (500 km) som kan kompensere – slik for eksempel Tesla Model Y (600 km) og Renault Scenic (622 km) har. Det er heller ikke enkelt å være fersk kinesisk modell i den tøffeste klassen.

Likner Tang

Alt supert så langt. Men poengsummen i denne testen forteller en litt annen historie. Seal U avslører sine svakheter når den skal kjøres langt og avslappet. Eller når den skal brukes til transport av folk og bagasje. 

Utvendig ser man på ulike karosserideler at dette er en litt kortere versjon av Tang. Rundt instrument­panelet må du gjøre omtrent som kinesiske spioner fra landets bilindustri gjorde på bil­utstillinger før i tiden – bruke målebånd og forstørrelsesglass – for å oppdage forskjeller fra den mer etablerte sjuseteren.

KORTERE TANG: Seal U deler mange karosserideler med den store sjuseteren Tang, men har den mer klassiske bakparten til femseterne i denne klassen.

Elendig DAB

Det tilnærmet identiske førermiløet inkluderer selvsagt den midtstilte skjermen, som kan roteres fra liggende til stående. Den finner du i alle BYD-er. Unødvendig, spør du oss. 

Og det er direkte tøvete at BYD har plassert en ekstra knapp på rattet for å kunne justere skjermen. Som om dette er noe av det viktigste du gjør i en bil.

Men funksjonaliteten er bra, etter litt tilvenning. Symbolene til klimaanlegget er litt for små, og som alltid i kinesiske biler, får vi inntrykk av at luftstrømmer og varmestråler til tider vil leve sine egne liv. DAB-radioen gjør det hele tiden. Den er direkte ubrukelig. 

VERTIKAL: Hvis du vil, kan du sette skjermen slik. Enten med en knapp på skjermen eller med en knapp på rattet. Vi klarer ikke å finne noen gode grunner.
HORISONTAL: Skjermen er både penest og mest brukervennlig i liggende tilstand. Den har mange funksjoner, men etter litt tilvenning framstår den som ganske logisk og intuitiv.

Bra baksete

Forsetene oppleves som både innbydende og særdeles gode – i starten. Etter litt tid begynner vi å lete etter justeringen av korsryggen. Forgjeves. For mange vil dette være et klart minus under langkjøring.

Vinkelen på bakseteryggen kan justeres manuelt i flere trinn. Sitte­posisjonen er god, og beinplassen med det flate gulvet er raus for de aller fleste av oss. Man sitter litt dypt, og det blir en smule mørkt i den interiørversjonen som tas inn til Norge. Men lyset fra panoramataket hjelper. Og totalt sett er dette et av klassens beste bakseter. 

BRA PLASS: Baksetepassasjerene sitter godt, med flatt gulv og mye kneplass fram til forsetene. Seteryggen kan justeres manuelt.
KVALITETSFØLELSE: Også bak er standarden høy, med kvalitetsfølelse i midtkonsollen og det skinnliknende materialet.

Slår av førerassistansene

Dessverre er det ingen gjennomlastingsluke. Det reduserer fleksibiliteten. Er man fire som skal på skitur, så må utstyret opp på taket. 

Førerstøttesystemene fungerer som på øvrige BYD-er, altså ikke på nivå med de beste. Filholderen – funksjonen som skal holde bilen i veibanen – slår vi konsekvent av. 

Den trekker i både ratt og bil og oppleves direkte ubehagelig. Filvarsleren er like ufølsom, men tross alt ikke like tilstedeværende.

425 LITER: Med bagasjeromsgulvet i øverste posisjon og seteryggen i bakre posisjon, har du et praktisk og ganske romslig bagasjerom til daglig bruk.
552 LITER: Senker du bagasjeromsgulvet og retter opp bakseteryggen, så øker bagasjevolumet med snaue 130 liter.

Flere minus

Den adaptive fartsholderen er frenetisk opptatt av å holde angitt hastighet. Det betyr at den konstant rykker og napper med små, men følbare bevegelser. Vi kjenner igjen oppførselen fra modellene til Nio. Skulle tro de brukte samme underleverandører av sensorer og programvare. Blir man først oppmerksom på dette, så blir det fort et irritasjonsmoment. 

Og da har du kanskje dannet deg et bilde av Seal U på langtur: Den har utilstrekkelig setekomfort, ubrukelig radio og førerassistenter som fungerer best når de er slått av. Her kommer altså minusfaktorene ganske tett.

ELEGANT: Den glassaktige girspaken er lett å betjene. Til høyre er knappen for de fire ulike kjøremodusene. Ytterst, hjulet for volumkontroll. Over der igjen, hurtigknapper til vifte og oppvarming av frontrute. Dessverre blir de hyppig brukte flatene til start/stopp og «P» fort skjemmet av fingermerker.
UTYDELIG: Her har vi gjort vårt beste for å ta et godt bilde av kontrollpanelet i taket – på en solfylt dag. Som man ser, er symbolene til soltak og solskjerming små og utydelige.

Hjulspinn

Seal U leveres kun med forhjulstrekk. Det dårligste av tre alternativer på en moderne elbil. Vi registrerer hjulspinn på våt asfalt sommerstid. Det er opplagt at dette ikke er en bil for krevende vinterføre – selv om den har en eget snømodus som gir litt forsiktigere gassrespons og litt mer aktive hjelpesystemer.

Ellers har den de vanlige modusene – normal, sport og eco. Gassresponsen er litt kvikkere i sport, ellers er det ingen merkbare forskjeller. Vi ser ingen grunn til å gå ut av normal. Det er heller ikke mye forskjell på de to gradene av regenerering.

BYD Seal U tar ikke bare opp kampen med de store, tohjulsdrevne familiebilene i denne klassen. Den utraderer også et eget familiemedlem, den vesentlig mindre Atto 3. 

Dette er en bil Motor liker godt (les vår test her), men som nå faktisk er dyrere enn langt større og mer velutstyrte Seal U.

Skal du ha mest mulig familiebil for minst mulig penger, så er Seal U en opplagt kandidat. Skal du ha lavest støynivå, så er Seal U det opplagte førstevalget. Men ikke la deg forføre av førsteinntrykket.