Avenger er slett ingen dårlig bil. Faktisk en bra bil på mange vis. Men Årets bil, slik den europeiske juryen kom fram til, er den ikke. Ikke i Norge.
Muligens på mer umodne elbilmarkeder. Men her hjemme kreves det nå mer av en bil enn at den er et slags batterielektrisk alibi for et konsern som tjener mest penger på å bygge bensin- og dieselbiler.
Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel med flere – i tillegg til Jeep) har absolutt kontroll på planene rundt en utslippsfri modellportefølje. Men de skal også i mange år framover betjene bilmarkeder der utviklingen går saktere enn på det insentivtunge norske.
Derfor framstår Jeep Avenger som – om ikke direkte gammeldags – så i hvert fall ganske ordinær, sammenliknet med modeller fra produsenter som nå satser helhjertet på elbiler, og som har fått respons hos norske kunder.
Primært Tesla selvsagt, som ligger forbløffende langt foran mange andre. Men også Volkswagen-konsernet, som har etablert seg godt i Norge med sine rendyrkede elbiler.
En rekke kinesiske produsenter holder også et meget høyt nivå rent kvalitetsmessig. Her er det bare en viss forståelig skepsis som forhindrer høyere salgstall.
Annonse
Jeep Avenger
70 poeng
Liten og småtøff – og praktisk i hverdagen. En bil som er lett å like, men som ikke byr på noe nytt eller noe ekstra. Til en pris som bikker 400.000 kroner, selv med moderat utstyr, bør den derimot by på høyere kvalitetsfølelse og bedre rekkevidde.
Komfort
8/10
Forseter som passer de fleste. Bak er det trangt til beina, men god takhøyde. Føles liten og oversiktlig i bykjøring, større og retningsstabil i høyere hastigheter. Altså en utmerket miks i en så liten bil. Materialkvaliteten og en del knotete funksjoner (girvelger, kjøremodusvelger) trekker ned.
Design
8/10
Småtøff utvendig, med klassisk Jeep-design både i de store linjene og i detaljene. Korte overheng, høy bakkeklaring og mye beskyttelsesplast, gir inntrykk av gode terrengegenskaper. Innvendig er det mer kjedelig, med mye hardplast og standardløsninger fra Stellantis-konsernet.
Kjøreegenskaper
7/10
I «Sport» har man ørlite tyngre styring og 156 hester. Det gir litt moro, selv om det sporer en del når alle kreftene skal gjennom det fremre hjulparet, og styrefølelsen litt vag. Tre andre kjøremoduser (snø/sand/gjørme) underbygger Jeeps rykte, men vi registrerte ikke annet enn svakere gassrespons.
Miljø og forbruk
6/10
Vi hadde et gjennomsnittsforbruk på 15 kWt/100 km. Det tilsier en rekkevidde på drøye 30 mil, altså et godt stykke under det offisielle WLTP-tallet til testbilen på 395 km. I NAF og Motors store elbiltest i sommer, kom den åtte prosent dårligere enn WLTP-tallet, som var blant de dårligste.
Utstyr
7/10
Tre utstyrsversjoner, der bare de to øverste (Altitude/Summit) virker attraktive. På Altitude får du blant annet adaptiv fartsholder. På Summit får du i tillegg blant annet blindsonevarsling, fjernlysassistent, 18-toms hjul, og valgfri gul farge på instrumentpanelet. Ingen rattvarme er stort minus!
Praktisk
7/10
355 liter bagasjevolum er bra, men det går ut over bakseteplassen. Lur oppbevaringsplass i underkant av instrumentpanelets bredde, men løse ting sklir på den harde plasten. Beskyttelsesplasten rundt kanaler, skjermer og lastesone er ikke bare tøff styling, men også praktisk. Bra bakkeklaring.
Pris
5/10
Markedet er sterkt preget av dårlig nybilsalg og diverse Tesla-modeller som ødelegger alle kalkyler. En middels utstyrt Avenger ender godt over 400.000 med vinterhjul og metallic. Toppversjonen koster ytterligere 20.000. Det er på nivå med en oppgradert Tesla Model 3 – som er bedre i alt.
Driftskostnader
8/10
Service etter 25.000 km. eller hvert andre år – avhengig av hva som kommer først. Forventet lave kostnader på det mekaniske, elbiler krever generelt mindre vedlikehold. Søsknene (Peugeot, Citroën, Opel m.fl.) med samme teknologi, har hatt færre problemer enn mange andre elektriske nykommere.
Sikkerhet
7/10
Ikke testet av EuroNCAP ennå. De øvrige konsernsøsknene på samme plattform (Peugeot, Citroën, Opel, DS m.fl) har bare fått fire av fem stjerner, med trekk av ulik alvorlighetsgrad. Det store Stellantis-konsernet har en utfordring med å markere seg i denne viktige og prestisjetunge kategorien.
Annenhåndsverdi
7/10
De sprikende nybilprisene, med tidvis enorme prisavslag, vil naturligvis også påvirke annenhåndsverdien. Avenger er i utgangspunktet en snerten elbil med bred appell i småbilklassen, men med dagens høye nybilpris, blir det prosentvise prisfallet fallet relativt stort.
Kul småbil
Jeep måtte altså skrote forbrenningsmotoren og firehjulsdriften for å få full oppmerksomhet i Europa.
Forvandlingen er absolutt både klok og vellykket. Jeep-entusiastene fnyser naturligvis litt. De litt eldre bilinteresserte stusser nok litt.
Men for en ny generasjon bilkjøpere – de som snart ikke kjenner til annet enn batterielektriske biler, og som verken er fordomsfulle eller merkelojale – er Jeep Avenger rett og slett en kul småbil.
Rekkevidde
Og til tross for en lengde på bare 4,08 meter – 18 centimeter kortere enn for eksempel VW ID.3 – har Jeep klart å rydde bagasjeplass på nivå med biler i klassen over.
Også fra forsetene oppleves Avenger som en bil større enn dimensjonene tilsier, i likhet med de fleste av dagens småbiler. Komfortnivået i denne klassen er blitt gledelig høyt.
Det er null problem å kjøre de tre–fire timene rekkevidden tillater. Setene er gode, og styrefølelsen tung og stabil på alle typer underlag og i alle hastigheter.
Annonse
Vekten nede
Hjulstøyen er akseptabel, men ikke på nivå med de best støydempede. Vi vekslet blant annet direkte mellom en MG4 og Avenger. Førstnevnte var mer stillegående. Det er nok ofret en del isolasjonsmateriale for å holde vekten på den ganske grovbygde bilen nede.
Kvalitetsfølelsen er heller ikke på høyde med de beste i klassen. Hardplasten i Avenger er bokstavelig talt til å ta og føle på. Sånn sett underbygges inntrykket av en amerikansk bil.
Noen steder må det nødvendigvis knipes for å få inn alt av komponenter på drøye fire meter. Og ettersom bagasjerommet er gledelig stort, så er det følgelig baksetet som rammes. Bilens høyde gir baksetepassasjeren litt mer luft og en rettere sittestilling, men beinplassen blir uansett snau.
Oppgradert batteripakke
Avenger kommer såpass sent på markedet at den får med seg det siste og beste konsernet kan by på av batterier og motorer. Konkret handler det om en ny og oppgradert batteripakke på 51 kWt (netto), og en sterkere motor på 156 hester og 260 Nm.
Kraftressursene er ikke like formidable som hos enkelte andre elbiler, men absolutt mer enn nok. Uansett om du kjører i standardprogrammet (Normal) eller spareprogrammet (Eco), har du alltid maksimal effekt (Sport) tilgjengelig ved kickdown.
Annonse
156 hester
Fortsatt følges den litt merkelige logikken i at bilen alltid starter i standardprogrammet, med 109 hester. Skal du ha maks effekt, må du trykke på en knapp i midtkonsollen, og videre trykke deg ned til Sport gjennom en visning med liten skrift i instrumentpanelet foran deg.
Alle elbilene fra Stellantis-konsernet følger i øyeblikket denne filosofien. Det er på tide at de får 156 hester standard, med Eco som et valgfritt modus. 109 hester blir litt snaut i en moderne elbil. Og endringen av kjøremodus er som nevnt temmelig knotete.
I kombinasjon med en av markedets mest omstendelige girvelgere – en rekke med fire separate knapper dypt nede i midtkonsollen, som krever oppmerksomhet fra både øyne og fingre – blir det fort en liten prosess å komme seg avgårde. Funksjonaliteten strider litt med det ukompliserte småbilkonseptet.
Heller ikke ved ladestolpen fikk vi de tallene Jeep reklamerer med – 100 kW ladefart og 24 minutter fra 20 til 80 prosent. Ladeøkten fra 8 til 80 prosent gikk på 34 minutter, med en maks ladehastighet på 87 kW.
Annonse
Kun forhjulstrekk
Forbruk og rekkevidde vil selvsagt variere litt, avhengig av utstyr og vekt. Vi synes definitivt dette er en bil som fortjener de største – og tyngste – 18-toms-hjulene for å forsvare det røffe utseendet. Disse er standard på øverste utstyrsnivå.
Jeep-folket gjør naturligvis sitt ytterste for å koble Avenger til merkets stolte historie. Like naturligvis er dette vanskelig. Jeep og firehjulsdrift er uløselig koblet til hverandre. Avenger kommer med forhjulstrekk, men med tre ulike kjøreprogram tilpasset gjørme, sand eller snø.
Elektronikken skal tilpasse hjuldriften slik at ganske mye hjulspinn tillates i løssnø, og minimalt på is. Uansett er det et faktum at elbiler med forhjulstrekk har dårligere framkommelighet enn elbiler med bakhjulsdrift – som igjen er vesentlig dårligere enn firehjulsdrift.
Bra bakkeklaring
Det er begrenset hva elektronikken kan gjøre med naturlovene. Men i kombinasjon med en imponerende bakkeklaring på 20 cm, og angrepsvinkel og utkjøringsvinkel på henholdsvis 20 og 32 grader, har Jeep gjort sitt ytterste for å gjøre en forhjulstrekker best mulig rustet for de forholdene mange møter i Norge vinterstid.
Og blir det det helt ekstremt, har Avenger også et system (Hill Descent Control) som gjør at bilen tar deg automatisk ned i krabbefart, uten at føreren rører verken gass eller brems.
Spørsmålet er altså ikke om du kommer deg ned, men om du kommer deg opp.
Annonse
Vinner venner
Bilens utvendige stylingelementer bidrar til det røffe SUV-preget, men er også ganske praktisk. Både front, hekk og dørsider er delvis beskyttet mot parkeringsskader. Det er litt mindre synlig og litt mindre irriterende når plasten rammes, ikke lakken.
Avenger bringer ikke noe nytt til elbilmarkedet. Den hever heller ingen standarder, sammenliknet med modeller som allerede eksisterer. Det bør være et absolutt krav om man skal skal vinne en kåring.
Men det trenger ikke være et krav om man skal vinne nye venner. Og det gjør absolutt Avenger.