STOCKHOLM (Motor): – A completely different car, avbryter Allessandro Masimino, produktsjef i Zeekr, når Motor nevner Volvo EX30 nærmest i en bisetning.
For selv om Volvos kommende mini-SUV deler plattform, batteribakke, motor, drivverk og en rekke andre komponenter med Zeekr, så har alle profesjonelt berørte en stallordre om at bilene skal skilles fra hverandre så godt det lar seg gjøre.
Visket ut
Derfor snakker heller aldri Volvo-representantene om Polestar, og vice versa. Og VW-folket nevner ikke Skoda eller Audi – like vice versa.
Her er eksemplene etter hvert blitt mange. Det kraftig økende samarbeidet på tvers av gamle merke- og modellgrenser har visket ut mye av bilenes naturlige egenart. Og det blir åpenbart ikke bedre av at man snakker høyt om det.
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 443/184/157, 17 cm.
Bagasjevolum: 362 liter pluss frunk 15 liter.
Vekt: 1855 (RWD)/1960 (AWD).
Hengervekt: 1600 kg.
Men altså: Det er det store kinesiske bilmerket Geely som eier Zeekr og Volvo – og også merker som Lotus, Polestar og Lynk & Co, i tillegg til å være deleier i Smart sammen med Mercedes. Det betyr at en rekke av modellene med disse merkene på bakluka, deler hovedkomponenter.
Zeekr X har for eksempel samme batteripakke på 64 kWt netto og samme motoreffekt på enten 272 hk/343 Nm (bakhjulsdrift) eller 428 hk/534 Nm (firehjulsdrift) som Volvo EX30. Nøyaktig samme tall finner du på nettsiden til Smart#1.
Design
Zeekr X er derimot 4,43 cm lang. Det er nærmere 20 cm lengre enn EX30 og Smart #1 og viser hvor skalerbar den nyutviklede plattformen til disse bilene er.
Det virker som om den ekstra lengden primært er blitt brukt til designmessige grep. Uansett vinkel, så har Zeekr et særpreget utseende.
Og apropos biler som blir grunnleggende likere og likere: Det blir desto viktigere å skille seg ut der man kan. Som på design. Det gjør Zeekr. Og resultatet er vellykket, forutsatt at man liker å skille seg ut.
Annonse
Mer skeptisk
Dørhåndtakene er også særegne, der de legger seg inn og ned, og etterlater seg et rektangulært hull til å stikke hånda inn i.
Det fungerer bra i varm høstsol i utkanten av Stockholm, vi er mer skeptiske til frost og underkjølt regn i enda nordligere strøk.
Teslas brukervennlighet
Fra innsiden utløses dørene med en knapp, logisk plassert høyt oppe på dørsiden, før døren skyves ut.
Innvendig derimot, registrerer vi nok et søvnig innslag i dagens motebilde. De to skjermene er prikk likt det meste annet. Rent funksjonelt fungerer det greit etter litt tilvenning, naturlig inspirert av Teslas suverene brukervennlighet.
Annonse
Forrykende rask
Kjøremessig er Zeekr både presis og spenstig, uavhengig av bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Litt hjulspinn og slipp med hekken på førstnevnte versjon, er mer moro enn skremmende. Versjonen med firehjulsdrift og 428 hester er naturligvis forrykende rask.
Bakseteplassen er snau for voksne. Knevinkelen blir like skarp og lårstøtten like fraværende som på små elbiler flest. Men med 4,43 meter disponibelt, burde resultatet vært bedre.
Bra hengervekt
Det samme gjelder bagasjeplassen. Volum på 362 liter er snaut. Bare todelt bakseterygg reduserer inntrykket av det praktiske ytterligere. Frunk på 15 liter hjelper ørlite, hengervekt på 1600 kg hjelper masse.
Zeekr selges allerede i Sverige og Nederland. Nå jobbes det også med å få på plass en organisasjon i Norge, og etter planen blir Zeekr å se på norske veier i løpet av 2024. X er først ut. Deretter kommer trolig 001, en nærmere fem meter lang kombikupé.
Annonse
Halv million
Prisen er ikke klar. Men i Zeekr-miljøet snakkes det om en premiumbil med høyt utstyrsnivå og masse teknologi, som skal legge seg et trinn over Volvo EX30, både størrelsesmessig og prismessig. Da nærmer vi oss fort en halv million for versjonen med firehjulsdrift og mest effekt.