STOCKHOLM (Motor): Ser du etter en ny familiebil til rundt 600.000, finnes det bare én grunn til å ikke bruke tid foran skjermen og konfigurere en ID.7 GTX stasjonsvogn: Du bare skal ha SUV.
Ryktet om stasjonsvognas comeback har gått en stund. Og som rykter flest, er det litt overdrevet. Ingen av stasjonsvognene på markedet er blitt en suksess så langt, i hvert fall ikke de mer folkelige: MG5, Opel Astra, Peugeot E-308 og Nio ET5 Touring.
Konkurrenter: Nio ET5 Touring, ellers ingen relevante stasjonsvogner.
Alt stemmer
Porsche Taycan Turismo kan muligens kalles en suksess, men kanskje ikke en stasjonsvogn, og definitivt ikke folkelig. BMW i5 Touring er litt i samme kategori, og uansett for fersk til å få en dom. Da er alle nevnt. Og det er nå vi kan garantere at ID.7 GTX vil bli den nye spydspissen i segmentet.
Fordi alt stemmer: Den har firehjulsdrift, nærmere 60 mil rekkevidde, enormt med plass til folk og bagasje – og viktigst: En svært konkurransedyktig pris.
Motor kjører for tiden en ID.7 stasjonsvogn på norsk jord. Dette er versjonen med bakhjulsdrift, 286 hester, 77 kWt batteri og 599 km rekkevidde. Pris fra 530.000. Her kommer vi snart med en større test.
Annonse
Rekkevidde eller 4x4?
I Stockholm har vi kjørt ytterligere to versjoner de siste dagene:
ID.7 Pro S stasjonsvogn med bakhjulsdrift, 286 hester, 86 kWt batteri, og rekkevidde på opptil 686 km. Pris fra: 564.000.
Og ID.7 GTX stasjonsvogn med firehjulsdrift, 340 hester, 86 kWt batteri og opptil 575 km rekkevidde. Pris fra 579.000.
Spørsmålet er altså ganske opplagt: Firehjulsdrift eller maks rekkevidde?
Prispåslaget for GTX og firehjulsdrift er rundt 15.000. Men da mister man samtidig drøye 10 mil rekkevidde.
Bedre som brukt
Det er ingen tvil om at VW-importøren forventer klart flest bestillinger på GTX med firehjulsdrift. Det er fullt forståelig. Når rekkevidden med firehjulsdrift nærmer seg 60 mil, så forsvinner rekkevidde som argument i en kjøpsprosess, med mindre man stiller helt spesielle krav.
Annenhåndsverdien for firehjulsdrift blir dessuten høyere. Vi tipper du tjener inn nyprisdifferansen den dagen den skal selges brukt.
I klartekst er det stasjonsvogn og firehjulsdrift det handler om, når ID.7 er tema. Og ganske sikkert utstyrsversjonen Exclusive til 599.900 kroner. Selv om ingen i VW sier det høyt, så kan det virke som om alt mobiliseres rundt denne versjonen.
GTX Exclusive er tilnærmet fullutrustet med de ulike pakkene VW tilbyr, samt blant annet ventilasjon og massasje i forsetene, oppvarmede bakseter og oppgradert lyd. I en periode er også vinterhjul inkludert i prisen.
I praksis er det bare tilhengerfeste (12.000) og dimbart panoramatak (13.000) som er tillegg.
Materialene i ID.7 er generelt mykere og mer elegante enn i for eksempel ID.4 og ID.5. Men fortsatt er det etter vår oppfatning for mange overflater med billig, svartlakkert plast.
Rattbetjeningen krever fortsatt uforholdsmessig mye av førerens oppmerksomhet, og den særdeles knotete betjeningen av bakvinduene fra førerplass burde vært kassert allerede før den ble lansert i ID.3.
Ellers er det oversikt og fornuft i god VW-ånd, med unntak av styringen av luftstrømmen fra klimaanlegget.
Annonse
Utmerket miks
I høyere tempo på litt svingete landevei, merker man stasjonsvognas lavere tyngdepunkt og lengre akselavstand. ID.7 har en utmerket miks av kjøreglede og langturkomfort, og i sport-modus strammer bilen seg opp og blir kvikkere både i gass- og styrerespons.
Men under hverdagslig kjøring i komfortmodus vil de færreste merke forskjell på en stasjonsvogn og en kortere og litt høyere SUV.
Verdt ventetiden
Felles for alle Volkswagen er store og brede hjul – og mer hjulstøy på grov asfalt enn de beste konkurrentene.
Salget av ID.7 har vært beskjedent så langt. Men vi tipper mange potensielle kunder har ventet på stasjonsvogna, helst i kombinasjon med firehjulsdrift – altså GTX.