HØYREIST: Corolla er en av verdens mest solgte biler. Med SUV-preg og firehjulsdrift blir den enda bedre.

Prøvekjørt: Toyota Corolla Cross

Legenden har aldri vært bedre enn dette

Ta verdens kanskje mest pålitelige bilmodell, gi den firehjulsdrift, høyere sittestilling og et bagasjerom fritt for løse kabler. Selvsagt får den nye eiere – også i elbillandet Norge.

Publisert Sist oppdatert

BARCELONA (Motor): Bilentusiaster definerer oftest drømmebilen etter hestekrefter og design – eller patina og nostalgi.

Pluss:

Brukervennlighet, forbruk, pris

Minus:

Motorstøy, bagasjerom, hengervekt

Men for folk flest er bilen en nødvendighet, der fornuften trumfer følelsene. Det er ofte der en Toyota kommer opp på radaren. Og definitivt en Corolla Cross.

Toyota Corolla Cross

  • Pris fra–til: 466.000–506.000
  • Motor/drivlinje: Bensinmotor uten turbo på 152 hk, samt to elmotorer på hhv. 113 (foran) og 41 (bak) hk. Systemeffekt 197 hk. Trinnløs automat, firehjulsdrift.
  • Forbruk (l/mil): 0,52
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 446, 183, 163, 16.
  • Vekt/hengervekt/taklast (kg): 1500/750/75.
  • Bagasjevolum (liter): 435
  • 0–100 km/t (sek): 7,5

Skredderydd

Selv om Toyota har en uttalt ambisjon om at de aldri mer skal lage en kjedelig bil, så må du til den innerste kjernen av Toyota-entusiaster for å finne noen som mener at Corolla Cross forsvarer den strategien.

Dette er en skreddersydd modell til de fornuftige, konservative bilkjøperne som vil ha et så problemfritt og økonomisk forutsigbart bilhold som overhodet mulig.

Og de er trolig i en alder der høyere sittestilling er et av de viktigste kravene den dagen de skal bytte inn sin Auris eller Corolla. I Norge får de dessuten firehjulsdrift, enten de vil eller ikke. De fleste vil.

Toyota dominerer

En helt annen sak, er at de fleste helst vil ha elbil i disse tider. Men nybilstatistikken viser at det fortsatt er et lite marked for fossilbiler. Og blant disse igjen, dominerer Toyota kraftig.

Selv om prisen plutselig gikk opp med rundt 23.000 på Corolla Cross like etter lanseringen, så legger den seg svært konkurransedyktig til i et felt der Nissan Qashqai fortsatt må betraktes som en slags lederbil.

PEN: Fra denne vinkelen er Corolla Cross på sitt mest elegante. Designet er generelt pent og forsiktig, slik Toyota-kundene ønsker.

Motors favoritt

Qashqai med firehjulsdrift koster fra 493.000 til 552.000. Andre relevante konkurrenter med firehjulsdrift er ladehybriden Mitsubishi Eclipse Cross –med pris fra 515.000 til 565.000.

Motors lille favoritt i denne klassen er Mazda CX-3o – med pris fra 458.000 til 478.000. Mens helt nye BMW X1 har en startpris på 492.000.

Under 500.000

Det er ganske opplagt at det må fristes med pris hvis en nybilkjøper skal styre unna elbil her i Norge. Og isolert sett får du særdeles mye for pengene med en temmelig rabattert Corolla Cross.

De fleste kundene har hittil bestilt øverste utstyrsnivå. Da nærmer du deg 550.000 med vinterhjul og metallic. Men det er absolutt mulig å havne under 500.000 med en anstendig utstyrt grunnversjon.

Blandet inntrykk

Corolla Cross gir et svært blandet inntrykk på de fine veiene rundt Barcelona. Fjæringskomforten er god, styringen presis, og de enorme sidespeilene fanger opp alt som kommer i dødvinkelen.

FUNKSJONELT: Det er noen små nyheter i førermiljøet, men alt er gjenkjennbart. Legg merke til de store knappene foran girspaken, her finner du setevarme og varme i rattet.

Feller ingen dom

På dette finkornete underlaget er det også lite støy fra underlaget. Men vi har erfart at alle modeller fra Toyota under RAV4, har generelt mer dekkstøy enn konkurrentene, så her feller vi ingen dom før bilene er i Norge.

Fra førerposisjon har man oversikt over et sett nye, men likevel velkjente, instrumenter rett foran seg, og den oppgraderte infotainmentskjermen midt på instrumentpanelet. Derfra kan mange sekundærfunksjoner styres.

Ikke i tvil

Det er likevel interessant å registrere de to svære vippebryterne til setevarmen, og den like store trykknappen til rattvarmen, lenger ned på midtkonsollen. Her skal du ikke være et sekund i tvil om plasseringen og betjeningen av de mest brukte komfortfunksjonene i et land som Norge.

NOK PLASS: I baksetet sitter de fleste godt, beinplassen rekker bra til alle normalbygde. Andre konkurrenter er flinkere til å legge mer omtanke i materialvalgene.

Pisker motoren

Forbilledlig for mange, merkelig klumpete og uelegant for nye generasjoner som fikk mobil i dåpsgave.

Men det er null tvil om at det passer potensielle Corolla Cross-kunder.

Det store minuset ved bilen er et gammelt tema vi egentlig trodde var tilbakelagt: Motoren i kombinasjon med den trinnløse automaten. Nok en gang sendes vi ganske mange år tilbake i tid, med en girkasse som pisker motoren opp i smått hysteriske turtall innen kreftene kommer.

Femte generasjon

Når støyisolasjonen fra motorrommet ikke er på nivå med RAV4, så skal det ikke mer enn lite vipp på gasspedalen til, før ørene fylles av unotene til denne teknologien.

Toyota gjør et poeng av at det er femte generasjon hybridteknologi, etter 25 år med kontinuerlig utvikling. I presentasjonen står det blant annet: «Føreren vil tydelig merke et bedre forhold mellom bruk av gasspedalen og bilens respons, med mer konsistente, forutsigbare og kontrollerbare ytelser».

SKUFFENDE: En tradisjonell Corolla stasjonsvogn har rundt 150 liter bedre bagasjeplass. Vi savner gjennomlastingsluke i baksetet. Hengervekten på 750 kilo er dårligere enn konkurrentene.

Ganske slitsomt

Motor har kjørt alt av hybrider fra Toyota. Det mest tydelige med femte generasjon er at lydbildet er like karakteristisk som på fjerde generasjon. I bykjøring og med svært forsiktig gassbruk, er det mulig å unngå rusingen. Men i landeveisfart, og spesielt i motorveifart med en fartsholder som setter sin ære i å holde stabil fart, uansett topografi og trafikk, blir det hele ganske slitsomt.

Opplagte fordeler

Men igjen: Kommer man fra en Toyota – som vi tipper er tilfelle med alle som bestiller en Corolla Cross – så er neppe dette et avgjørende poeng. Kanskje er det vel så viktig å høre at motor og girkasse responderer akkurat slik man er blitt vant til.

Det er tre opplagte fordeler med denne kombinasjoner av motor og girkasse:

ETTERSPURT: Toyota regner med å selge mellom 500 og 1000 Corolla Cross i Norge i 2023. Svært bra i så fall, til å være en bil uten kabel.
  • Det er trolig det mest driftsikre du finner på markedet. Det er ikke uten grunn at taxinæringen er full av Toyota-hybrider.
  • Forbruket blir lavt. Vi testet bilen litt hardere en eiere flest vil gjøre og endte med et forbruk på 0,52 på mila – primært på langkjøring. Det er identisk med det offisielle forbruket på blandet kjøring. Du kommer deg med andre ord fint ned mot 0,4 på literen på pen langkjøring.
  • Den har en smidighet du må over på elbiler for å oppleve. Du opplever verken rykk eller effekthull.

Beskjeden hengervekt

Corolla Cross er dessuten ganske så kjapp. Det nevnte lydbildet gjør at det ikke høres sånn ut. Men speedometeret viser fartsøkningen. Vi er ganske sikre på at klassikeren 0–100 går på utlovede 7,5 sekunder.

Rent praktisk kommer Corolla Cross dårligere ut enn et par av konkurrentene. Bakseteryggen har ikke gjennomlastingsluke, og hengervekten er på beskjedne 750 kilo. Qashqai har 1800 kilo, Eclipse Cross 1500 kilo og Mazda CX-30 1300 kilo.

Corolla Cross er slett ikke perfekt. Men det er trolig tidenes beste Corolla.