TOPPUTGAVEN: I den ferske N-line-versjonen er Kona frisket opp med svarte detaljer utvendig, og røde inni.

Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line

Kona har aldri vært lekrere enn dette

Et utmerket eksempel på at vi gjerne betaler litt mer for noe vi vet er bra.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Plass, praktisk, utstyr

Minus:

Pris, krasjtest, hjulstøy

Kona har aldri vært spesielt rimelig. Versjonen vi tester her, havner godt over en halv million med vinterhjul og en annen metallic farge enn temmelig signalrød. For eksempel den hvite på bildene, til 6900 kroner ekstra.

Og vi snakker om en relativt liten bil – hele 40 cm kortere enn bestselgeren Model Y. Og den leveres kun med forhjulstrekk.

Hyundai Kona Electric N-line

  • Pris testbil (inkl. omkostninger): Fra 484.000
  • Pris fra: 444.000 (373.000 med mindre batteri og 377 km. rekkevidde).
  • Motor/drivlinje: 65,4 kWt batteri, 218 hk, 255 Nm, ett-trinns automat, forhjulstrekk. 
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): Opptil 514 km /14,7 kWt/100 km. Rekkevidde (WLTP), testbil med 19-toms hjul: 454 km.
  • Ladehastighet: 100 kW.
  • Lengde/bredde (ekskl. speil)/høyde/bakkeklaring: 435/182/157/16 cm.
  • Bagasjevolum (liter): 466 + 27 (frunk).
  • Vekt/nyttelast: 1760/385.
  • Hengervekt/taklast: 750/100 kg.
  • 0–100/toppfart: 7,8 sek/172 km/t.
  • Konkurrenter: Peugeot E-2008, BYD ATTO 3, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Tesla Model Y.

Men: Kona er nærmest blitt en folkebil i Norge – uten pris som viktigste fortrinn. Det er naturligvis et kvalitets­tegn. Modellen som kom til Norge på sen­sommeren i 2018, ser du over alt. 

Bagasjeplass

Utseendet er fortsatt topp moderne, og rekkevidden er fortsatt i tetsjiktet i klassen. 

Egentlig har det bare vært ett praktisk og ett teknisk minus ved denne bilen: 

For lite bagasjeplass og for lite 12-voltsbatteri. 

Det første minuset strykes effektivt med generasjon to, som har vært på markedet siden tampen av fjoråret, og som i øyeblikket ligger på 8. plass på registreringslistene. 

Toppversjonen

Med 466 liter bak baksetene og 27 liter i frunken, rommer den mer enn langt større konkurrenter som for eksempel Toyota bZ4X og Nissan Ariya.

Motors test av Kona i en litt rimeligere versjon, kan du lese her.  Toppversjonen N-line gjenkjennes på detaljene. Kona har fått sort skjørt og rød sminke, og sorte pyntelister og speilhus. Utvendig legger vi også merke til andre 19-toms-felger.

SÆRPREGET: Design er smak og behag. Her er det mange linjer og kanter som krysser hverandre, og lykter med utradisjonell plassering og utforming.

Litt sportsbil 

Innvendig er det Alcantara sportsseter med N Line-logo og røde kontrastsømmer. De røde detaljene finner vi også på rattet og i en horisontal list langs hele dashbordet. Taktrekket er svart, og i motsatt ende er pedalene blanke og litt sportsbilinspirert.

RØD TRÅD: N-line-detaljene går igjen på ratt, seter og dashbord. Kvalitetsfølelsen er den samme uansett versjon, det betyr at nivået er bra på de rimeligere versjonene, bare middels på utgaven til en halv million.
OMFATTENDE: Det tar litt tid å venne seg til funksjonene på og rundt rattet. Girvelgeren (underst) er grei å bruke, men ligger gjemt.

Rekkevidde

Størrelsesmessig rommer den både langbeinte tenåringer i baksetet og en ferie­utflukt i bagasje­rommet. Den er også blitt mer komfortabel på landeveien, selv om hjulstøyen fortsatt hefter ved Kona som et minus.

Dekkdimensjonen 235/45-19 er ganske kraftig på en såpass liten bil. I rimeligere utgaver har den dimensjonen 215/60-17 – som gir litt mindre støy og rundt fem mil bedre rekkevidde. 

Men så er dette med utseendet da ...

STORT: Bagasjeplassen var forgjengerens største minus. Nå har det økt fra 332 til 466 liter – pluss en frunk på 27 liter. Tredelt baksete er også et stort pluss.
STØRST: Med bagasjeromsgulvet i nederste posisjon får Kona bedre bagasjevolum enn mange langt større konkurrenter. Under gulvet er det også et lite oppbevaringsrom.
FRUNK: I motsetning til mange av konkurrentene har Hyundai laget plass til for eksempel ladekabelen, under panseret.

Maksimal fornuft

Når sant skal sies, tror vi ikke utseendet er noe hovedpoeng for Kona-kunden. Og vi ser påfallende mange nye Konaer med de minste hjulene. Det forteller oss noe om at den typiske kjøperen er mest interessert i å hente ut maksimalt med fornuft av denne modellen: 

Best mulig plass, rekkevidde, funksjonalitet og pålitelighet. 

Med en sånn miks blir også prisen overkommelig. Og kanskje er det slik at den typiske Kona-kunden ikke engang kikker mot Norges mest solgte bil. 

BRA PLASS: Bakseteplassen er blitt bedre, og seteryggen kan justeres noen hakk.

Model Y rimeligere

Men for sammenlikningens del: En Model Y med 455 km rekkevidde og hengerfeste (1600 kg) inkludert, koster 470.000 inkludert vinterhjul. 

En tilsvarende utstyrt Model Y med 600 km rekkevidde, koster 495.000 kroner.

Sikkerhetsmiss

Og igjen må vi slippe elefanten inn i rommet: Kona møtte bokstavelig talt veggen i krasjtesten til Euro NCAP. Fire stjerner er én for lite i denne prestisjetunge testen. Ifølge Euro NCAP var Kona bare marginer fra å havne på tre stjerner.

Kravene er strenge hos Euro NCAP, og Kona er absolutt en sikker bil. Men sammenliknet med konkurrentene, er den litt mindre sikker. Litt frakjørt, rett og slett.

På registreringslistene derimot, ligger den langt framme. Vi forstår godt hvorfor.