Det var slett ikke VW som fant opp GTI-begrepet, selv om mange godt voksne umiddelbart tenker på en Golf fra slutten av 70-tallet med rød innfatning i grillen, rutete seter og en lang girspak med golfball på toppen.
GTI ble et slags sekkebegrep for alle trauste standardbiler med litt ekstra krefter og tøffe detaljer. Og mer enn noen gang ble sekundene fra 0–100 omtrent det eneste relevante måleverktøyet. Det meste handlet om effekt.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Sånn er det ikke lenger.
En helt standard elbil gjør i dag 0–100 på rundt halvparten av tiden en Golf GTI brukte. I tillegg veier den fort et tonn mer.
De som forsøker å lage noe GTI-aktig i dag, har med andre ord et ganske annet utgangspunkt.
Tvillingen til ID.3
Det er kanskje ikke helt tilfeldig at det er en modell fra det store VW-konsernet som er nærmest å gi oss litt nostalgisk moro i kombinasjon med hypermoderne teknologi.
Cupra Born er som kjent tvillingen til VW ID.3. Salgsmessig er de diametrale motsetninger. Forklaringen ligger i merkevaren.
For Born er en minst like bra bil. Interiørmessig faktisk bedre. Sånn har det vært fra dag en, selv om ID.3 fikk et merkbart løft for halvannet år siden.
Allerede ved lansering hadde Born en del elementer som gjorde at den appellerte mer til følelsene enn ID.3:
Bøtteseter med en utmerket kombinasjon av fasthet og langturkomfort, et interiør med en høy og tett midtkonsoll som ga en helt annen cockpitfølelse, lavere bakkeklaring, samt mer kvalitetspreg i materialene.
Alt dette er like bra som før, setene enda litt bedre. I tillegg har infotainmentsystemet blitt raskere og mer intuitivt, og funksjonen for å forvarme batteriet før hurtiglading, er forbilledlig.
Men først og fremst: Effekten er blitt konkurransedyktig og rekkevidden klasseledende.
TØFFERE: Cupra skal være litt tøffere enn søsknene fra VW-konsernet, det synes blant annet på stylingen nederst på hekken.
Vi noterer også at den såkalte prediktive kjørefunksjonen – altså systemet som blant annet tilpasser farten etter fartsgrenser – virker langt bedre kalibrert.
Ganske perfekt
Systemet i første generasjon biler fra VW-konsernet senket deg ned mot fartsgrensen leenge før skiltet. Du risikerte å bli forbikjørt – faktisk ganske forståelig.
Nå bremses det tydelig, men behagelig ned, kanskje 100 meter før skiltet. Og man trenger ikke overstyre systemet med gassen. I stadig flere tilfeller, fungerer dette ganske perfekt.
Annonse
KVALITET: I mosetning til med ID.3 har vi ikke hatt noe å utsette på kvalitetsfølelsen i Born. Midtkonsollen bidrar til en mer intim følelse.
MORO: Med de to knappene på undersiden av rattstammen kan du styre kjøremodus, eller få en boost med alt av tilgjengelige krefter.
Gleder deg
Men: Det er ikke førerstøttefunsjoner eller utstyrsnivå som skal få deg til å like en Born VZ. Som på slutten av 70-tallet, skal en GTI-bil gi deg noe ekstra, noen grunner til at du gleder deg hver gang du skal ut og kjøre.
I Born er det en kombinasjonen av bakhjulsdrift, presisjon og mer enn nok krefter som dytter deg bakover i de herlige sportssetene, som langt på vei gir deg denne følelsen.
Selvsagt godt hjulpet av knappen som henger som en fristende frukt under rattet, og som utløser boosten på 326 hester. Bare den myke bremsepedalen reduserer det sportslige preget litt.
Svingradius
KOMFORTABELT: Cupra Born har klassens beste baksetekomfort, med god vinkel på sitteputa og bra plass til både hode og bein.
I tillegg kommer bevisstheten om at du faktisk kjører en snusfornuftig bil med klassens beste baksete, klassens beste svingradius og – av alle ting – klassens beste vinduspussere.
Altså en klassisk miks av fornuft og følelser, litt i GTI-bilenes ånd:
De kan brukes til alt, bortsett fra å kjede deg.
En absolutt fordel med Born VZ er at grunnmodellen er svært attraktiv. Mange vil nok mene at denne allerede har den fineste fargen (grå metallic) og de fineste felgene – og alt av nødvendig utstyr. I så fall koster den 485.000, inkludert vinterhjul til 35.000.
I vår Motor-pakke har vi inkludert flere alternative lakkfarger (9400), samt en førerpakke (3600) som blant annet har 360 graders kamera.
Annonse
ENKELT: Til hverdags går bagasjerommet i flukt med latekanten, med et rom under der igjen. Skiluke er et stort pluss.
MAKS: Skal man utnytte de 385 literne opp til setekanten, må gulvet ut – som her.
Tung bil
Så kan du selvsagt legge til både panoramatak (13.000) og head-up-display (13.000), samt oppgradere med andre felger i samme størrelse, enda dyrere lakk (12.000) og bedre lyd (7000).
Men skal man dyrke det litt klassiske GTI-preget, så trenger man definitivt ikke mer vekt til en allerede tung bil. Og kanskje heller ikke tilbehør som er mer knyttet til komfort enn kjøreglede.
Uansett blir Born VZ en dyr bil. Vi har ikke listet opp Tesla Model 3 blant konkurrentene. Teslaen er tross alt 40 cm lengre, og størrelse er garantert et poeng i denne sammenlikningen.
Model 3 er likevel en nyttig referanse for veldig mange nybilkjøpere. Med firehjulsdrift, bedre prestasjoner og lengre rekkevidde – inkludert vinterhjul og hengerfeste (1000 kg) – er den 17.000 rimeligere enn billigste Born VZ.
Helt klart mer for pengene. Men litt klassisk GTI-moro kan ikke måles i kroner og øre.