Prøvekjørt: Peugeot E-5008

Ingen gjør dette bedre enn Peugeot

Peugeot er flinkest i bransjen til å gjøre fornuftige bruksbiler spennende. Her kommer et nytt godt eksempel.

Publisert

Pluss:

Sju seter, bagasjevolum, design

Minus:

Forhjulstrekk (4x4 kommer), skjermbetjening, utstyrspakker

KØBENHAVN/SKÅNE (Motor): E-5008 har plassen, rekkevidden og prisen som passer en fornuftig tenkende familie. Men den har også designet og særpreget for dem som ser etter noe mer enn bare en bruksbil. 

Da vi prøvekjørte Peugeot E-3008 i mars i år, ønsket vi velkommen inn i klassens lekreste førermiljø. Det er en stående invitasjon fra Peugeot også når E-5008 lanseres. Instrumentpanelet, materialene og atmosfæren er den samme.

Selve tallkombinasjonen forstår vi oss ikke på, men etter noen år med 3008 og 5008 på det norske markedet, har vi lært oss at sistnevnte er en forlenget versjon med mulighet for sju seter.

Peugeot E-5008

  • Pris: Ikke klar, men startpris under 500.000
  • Batteri (netto)/motor/drivlinje: 73 kWt/210 hk/345 Nm/ettrinns automat, forhjulstrekk.
  • Forbruk/rekkevidde: 505 km/17,7 kWt/100 km.
  • Ladefart: 160 kW. 20-80 prosent, cirka 30 min.
    • Bagasjevolum sjuseter/femseter/toseter: 1815/748/259 liter.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring: 479/211/169/20 cm.
  • Vekt: 2218 kg.
  • Hengervekt: 1000 kg.
  • Hjul: 235/55R19 (Allure), 235/50R20 (GT).
    • Konkurrenter: Mercedes-Benz EQB, Byd Tang. Kia EV9 og Nio EL8 blir vesentlig dyrere.

Rekkevidde

Ellers er det meste likt – helt fram til bak­setet, som både er utformet noe annerledes, og som kan skyves 15 centimeter. Enten for å lette adkomsten til de to bakerste setene, eller for å få maksimalt bagasje­volum de gangene det er nødvendig. 

Dette er praktiske løsninger og fleksibilitet som er mangelvare blant moderne batterielektriske biler.

Med E-3008 og E-5008 markeres en slags fase to i elbilsatsingen til det store Stellantis-konsernet. Det betyr biler spesialtilpasset batterielektrisk drift, et kraftig rekkeviddejafs, og familievennlige konsepter med både firehjulsdrift, sju seter og anstendig hengervekt i den aller tøffeste bilklassen.

SJUSETER: Peugeot E-5008 møter ikke mange opplagte konkurrenter.
FORLENGET: E-5008 er 25 cm lengre enn E-3008. Alt kommer bagasjeplassen til gode, inkludert en tredje seterad.

Varme materialer

Peugeot er for anledningen først ute, men Opel er rett rundt hjørnet. Så kommer det ytterligere versjoner over samme grunntema – fra Citroën, Alfa Romeo, Jeep og flere av de øvrige, totalt 14 merkene, underlagt Stellantis.

Peugeots nevnte evner til å skape biler med særpreg, handler primært om design. Utvendig, der detaljene er mange og tidvis utsøkte – ikke minst lysdesignet med løveklørne i fronten. Men mest innvendig. 

ELEGANT: Motor liker instrumentpanelet i E-5008, med det lille rattet, og instrumentene over rattkransen. Her er det bare støvet og fingermerkene fra den svarte lakken som ødelegger noe av inntrykket.

Vi har tidligere rost Peugeots spesielle i-cockpit, med det lille, nesten rektangulære rattet, hovedinstrumentene over rattkransen, og designlinjer som slutter seg om både fører og passasjerer med varme materialer. 

Svevende skjerm

Alt dette er forbedret når i-cockpiten nå er inne sitt 10. år. Selve instrumentpanelet er blitt vesentlig større. Hele skjermen er på 21 tommer, og krummer seg forsiktig mot føreren. Skjermen er festet på noen små braketter. Dermed ser det ut som den svever i luften. I mørket, med stemningsbelysning rundt skjermen, blir denne effekten forsterket.

GREI PLASS: Passasjeren på sete seks og sju, har godkjent komfort. Kronglete og tung mekanisme for å løfte opp setene, men elektriske motorer hadde kostet både plass, vekt og penger.
ROMSLIG: De fleste vil nok bruke bilen med denne setekonfigurasjonen, altså som en femseter. Da har man 748 liter bagasjevolum. På modellen med firehjulsdrift reduseres dette med 50 liter.
VAREBIL: Med alle setene nedslått, får man over 1800 liter bagasjevolum. Eventuelt overnattingsmuligheter.
STORE: Her ser vi hvor mye plass de to bakerste setene tar. Noen vil nok ønske seg E-5008 som ren femseter, med mye større bagasjerom.

Til høyre for føreren ligger en mindre skjerm der man kan legge inn ulike hurtigknapper. Under der igjen, en stripe med trykknapper til blant annet oppvarming av front- og bakrute, samt en skyveknapp til justering av kjøremodus. 

Absolutt elegant, men noen av funksjonene er litt knotete. Spesielt justeringen av klimaanlegget burde vært tydeligere.

KJENNETEGN: Her er det både en løve i grillen og klør i lyktedesignet. I mørket får E-5008 et særegent uttrykk.
DETALJER: Også i hekken ser vi en rekke detaljer som identifiserer Peugeot, men all kromen fra noen år tilbake er borte.

Kjøpere av siste generasjon Peugeot må også være litt entusiaster og mer enn middels opptatt av vedlikehold for at ikke de lakkerte plastoverflatene skal likne restene av en barnebursdag. 

Svartlakkert plast

Peugeot har droppet alt av kromdetaljer utvendig. Noen vil kanskje huske at forrige generasjon 3008, som kom i 2017 –  og senere 5008 – hadde nesten like mye krom som en amerikaner på 50-tallet. 

Men nå er denne pynten utdatert, ifølge Peugeot. Håper de veldig snart kommer til samme erkjennelse også når det gjelder svartlakkert plast, ofte kalt «pianolakk». De innvendige gripetakene i dørsidene er også merkelig små. En voksen hånd glipper ut av det lille søkket når dørene skal lukkes.

SKYVBART: Baksetetet kan skyves 15 centimeter framover. Det gir lettere adkomst til tredje seterad, og større bagasjerom de gangene det er nødvendig.

Firehjulsdrift kommer

Vi har kjørt E-3008 i Norge parallelt med prøvekjøringen av E-5008 rundt og over broforbindelsen mellom Danmark og Sverige. Det er minimale forskjeller.

Lengre og tyngre E-5008 er ørlite mindre smidig når det går litt unna, men også her får du en følelse av at den kryper sammen og blir litt leken når det lille rattet får gokart-tilgang til styretøyet og forhjulene trekker deg gjennom svingene. 

Firehjulsdrift kommer – og blir tilgjengelig fra starten av 2025. Det samme gjelder modellen med et større batteri på 96 kWt og trolig rundt 70 mil rekkevidde. Men versjonen med det større batteriet får kun forhjulstrekk.

Mindre effekt

210 hester og 345 Nm er på ingen måte svimlende i dagens elbilverden, men mer enn du noen gang trenger på norske veier. Peugeot fortsetter filosofien med at bilen starter i «Normal» (188 hk), med redusert effekt – til tross for at bilen allerede i utgangspunket ligger flere sekunder bak konkurrentene i prestasjoner.

BESTSELGER: Forrige generasjon 5008 solgte bra i Norge. Vi kan ikke skjønne annet enn at den elektriske versjonen skal gjøre det enda bedre.

Du må aktivt sette bilen i «Sport» (210 hk) for å få maks effekt, eller eventuelt «Eco» (168 hk) hvis du skal spare på energien. Uansett får du maks effekt ved kickdown.

Anstendig komfort

Komforten er generelt høy. Forsetene er svært gode, i sort Nappa (ekstrautstyr) også svært luksuriøse. De to ytterste plassene i seterad to gir også god komfort, mens det mindre midtsetet er beregnet på barn. De to bakerste setene har anstendig komfort, bedre enn i flerbruksbilene vi husker fra noen år tilbake. 

Men de tar stor plass i nedfelt posisjon. Vi tipper det er noen tobarnsfamilier som ville ønsket seg E-5008 som femseter – med gigantisk bagasjerom. 

Den lovpålagte fartsgrensevarslingen ligger i et dempet og behagelig toneleie, og fungerer dermed etter hensikten – altså som et vennlig lite vink, ikke en masete korreks. 

Stusser litt

Støynivået er behagelig lavt på varm asfalt sør i Norden, middels pluss på grovere og kjøligere norsk underlag – med forbehold om at E-3008 er referansen her. 

Det er varslet en startpris rett under 500.000 for «Allure». Vi hadde helt klart lagt på rundt 30.000 for «GT» – og fått elementært utstyr som varme i rattet, adaptiv farstholder, adaptive frontlys, samt litt ekstra luksus. 

Nok en gang baserer vi oss på E-3008. Vi stusser i det hele tatt litt over sammensetningen av utstyrspakkene til Peugeot.

Men grunnkvalitetene til E-5008 betviler vi ikke. Her viser Peugeot seg fra sin beste side.