Ioniq 5 ble raskt en av Motors favoritter da den kom på markedet – og vi kåret den til årets beste bilkjøp allerede i 2021.
Og det er fundamentet fra den gangen som løfter den til topps i familieklassen tre år senere – styrket med noen etterlengtede forbedringer:
Høyere nyttelast, vinduspusser på bakruta, mer oversiktlig instrumentering, trådløs kobling til Android Auto/Apple Car Play, mulighet for skiluke – og enda bedre rekkevidde.
Konkurrenter: Ford Mustang Mach-E, Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Nissan Ariya.
*Motor-pakka: Her velger vi den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
Kjennere vil også registrere noen kosmetiske endringer her og der.
Kombinasjonen av klasseledende ladeegenskaper, og enda bedre rekkevidde, gir en såkalt forflytningshastighet som få kan følge – uansett prisklasse.
Firehjulsdrift
De andre grunnleggende, gode egenskapene kjenner vi fra før.
Den lange akselavstanden, det behagelige støynivået og de gode setene med både varme og kjøling, gir utmerket langturkomfort.
De fleste velger firehjulsdrift – som også gir mer effekt og litt kortere rekkevidde.
Et fornuftig valg, så lenge rekkevidden uansett ligger rundt 50 mil, og prisforskjellen på drøye 20.000 ikke er større enn at du får igjen dette på bruktmarkedet.
Annonse
Fleksibilitet
Ioniq 5 er alene om å ha skyvbart baksete i denne klassen.
Maks baksetekomfort i hverdagen, og maks bagasjeplass til de store utfluktene, gir en fleksibilitet bare sjusetere og lille Smart#1 kan tilby – inntil enda mindre Hyundai Inster (les prøvekjøring her) kommer på norske veier senere i vinter.
Bedre kalibrert
Kvalitetsfølelsen er også høy, selv om noen av overflatene har litt andre materialer enn vi er vant til.
Selv om det forteller null og niks om reell kvalitet, så gir det unektelig en god følelse å høre dørene lukkes med en mørk og distinkt lyd.
Vi registrerer også at både fartsholder og filholder virker bedre kalibrert. For tre år siden slo vi umiddelbart av den siste, og irriterte oss litt over den første.
Hva med svakhetene? Mer avansert fjernlysstyring er på plass, men her er for eksempel modellene fra Volkwagen-konsernet bedre.
Midtkonsollen har fått en lettere tilgjengelig ladeplate, praktiske hurtigknapper til varme/kjøling i setene og varme i rattet, men klimabetjeningen er fortsatt litt omstendelig, med små symboler.
Bagasjevolumet er meget bra på papiret, og som nevnt fleksibelt med det skyvbare baksetet. Men avstanden fra gulv til tak er knapp.
Med baksetene i normal posisjon kan det bli litt kronglete med vogn eller hundebur.
100.000 over Tesla
12-voltsbatteriet skaper masse problemer for noen eiere, null problemer for andre. Selv om dette er et generelt problem for mange nye elbiler, så virker det mer utbredt blant de koreanske. Hyundai hevder problemet skal være løst på de nye modellene.
Vi lister opp pris som et minus – samtidig som vi mener at bilen tåler å være litt dyrere. Sammenliknet med en Tesla Model Y, blir det fort 100.000 forskjell – forutsatt at du kjøper pakkene som blant annet hengerfeste og elektrisk skyvbart baksete er en del av.
Velger du å kjøpe hengerfeste separat, og nøyer deg med manuelt skyvbart baksete, så kan du trekke fra 17.000 på «Motor-pakka».
Uansett blir det mye penger i mellom. Men det er også store ulikheter.
Fordeler man tusenlappene på daglig bruk – primært komfort, kvalitetsfølelse og gleden ved å betrakte bilen fra ulike vinkler – så ser regnskapet fort annerledes ut.