NÅR LENGER: Lexus´ minste modell har fått flere oppgraderinger, men først og fremst bedre rekkevidde.

Prøvekjørt: Oppgradert Lexus UX 300e

Det er fortsatt to gode grunner til å kjøpe denne

Lexus er utdatert på flere områder, men kvalitet går aldri av moten.

Publisert

Pluss:

Kvalitetsfølelse, førermiljø, eieropplevelser,

Minus:

Lading, forbruk, pris

I sluttfasen av denne testen dukket over­skriften «perfekt for pengesterke par» opp i bevisstheten. Men den hadde vi vel brukt før? Og jo, ganske riktig – etter litt leting dukket den opp i en test av Mercedes EQA fra juni 2021. Altså for nærmere to og et halvt år siden. 

Tiden går fort i bilverden. Og rasende fort i de batteri­elektriske områdene. Men pengesterke par er det mange av. Og kvalitet går aldri av moten.

Lexus UX 300e

  • Pris fra: 455.000.
  • Pris testbil: 552.000.
  • Motor/drivlinje: Batteri på 65 kWt (netto), 204 hk/300 Nm, forhjulstrekk.
  • Rekkevidde: 440-450 (utstyrsavhengig).
  • Lading: 50 kW (Chademo).
  • Lengde/bredde (m. speil)/høyde (cm): 450/201/155
  • Vekt/nyttelast/hengervekt (kg): 1840/400/nei
  • 0–100 km/t: 7,5 sek.
  • Toppfart: 160 km/t.
  • Bagasjevolum: 367 liter.
  • Konkurrenter: Mercedes EQA, Volvo C40, BMW iX1

Lexus UX 300e kan være perfekt for dem som ikke trenger mye plass i baksete og bagasjerom, som utelukkende lader hjemme, som ønsker et problemløst bilhold, og samtidig litt klasse.

Overordnet alt

Og – som er villig til å betale ekstra for de to siste faktorene her: Kvalitet både i opplevd forstand og i reell forstand. Altså kvaliteten i alt man tar på, av materialer og brytere. Og kundeopplevelsen gjennom bilens livsløp, som man kanskje ikke fullt forstår før man snakker med eiere av andre bilmerker. 

Kundeopplevelsen får du bare i Lexus. Det er tross alt en forfinet Toyota. Og nå er den i tillegg oppgradert med blant annet nytt multimediasystem og diverse kjøredynamiske justeringer. 

Men overordnet alt: Rekkevidden har økt til 440 km for utstyrsversjonen Motor har kjørt. 

SÆRPREG: Lexus-karosseriet kjennetegnes av de mange vinklene og retningene. På vår testbil er skjermbuene lakkert i bilens farge, det gir et litt mer diskret uttrykk.

Diskret luksus

Konkurrentene er likevel bedre i det meste. Heldigvis for Lexus, er det ikke så mange av dem. Nevnte EQA er den mest opplagte. Volvo C40 er også et alternativ. Samt BMW iX1, og kanskje vel så mye kommende BMW iX2.

Alle disse tre har lengre rekkevidde (BMW i praksis, ikke på papiret), hurtigere lading, mer effekt og bedre plass. Til lavere pris. 

Men kanskje ikke et bedre førermiljø. Vi trives utmerket bak rattet i Lexus. Her er det en selvsikker og selvfølgelig grad av diskret luksus, ikke prangende og glorete, som i stadig flere konkurrenter. 

KVALITET: Fine materialer og ny og bedre multimediaskjerm, kjennetegner interiøret. Legg merke til den gammeldagse drivstoffmåleren til høyre i instrumentpanelet.
ELEKTRISK: Rattet justeres elektrisk på toppmodellen. Her får man også et inntrykk av materialkvaliteten både på de blanke og de skinnliknende overflatene.
ENKELT: Rattvarme, samt varme og kjøling i setene, justeres eksemplarisk fra midtkonsollen.

Herlig retro

Instrumenter og hovedskjerm har tydelig symboler og behagelige farger, og «tankmåleren» vi fant på en Corolla eller Carina på 80-tallet, ligger nede i høyre hjørne bak rattet. 

Den snusfornuftige begrunnelsen var i sin tid at det skulle gjøre overgangen fra fossilbil til elbil enklere, men idag er det mye bedre å bare se på det som herlig retro.

KNAPT: Baksetet er ikke ment for voksne over lengre avstander. Det blir knapp beinplass og spiss knevinkel.

Rekkevidde

Pila på måleren synker derimot mye raskere enn på en 80-talls Corolla. Fordi energibeholdningen er mindre og forbruket høyere. I vår testperiode endte vi med et forbruk på 19,5 kWt/100 km. Altså tilsvarende drøye 33 mil rekkevidde.

Såpass tidlig på høsten er dette et litt for høyt avvik, sammenliknet med oppgitt rekkevidde på 44 mil.

SKUFFENDE: 367 liter bagasjeplass er snaut i en såpass stor bil. Bare todelt baksete, ingen gjennomlastingsluke eller frunk – og ikke mulighet for henger.

Høy trivselsfaktor

UX 300 oppfører seg trygt og stabilt i alle sammenhenger. Alt av brytere og funksjoner sitter der du forventer. Ratt og seter justeres elektrisk. Den gode materialkvaliteten er nevnt. Trivselsfaktoren er svært høy.

 Regenereringen kan justeres i fire nivåer med hendler bak rattet, og du kan – om ønskelig – sette bilen i Eco og Sport, avhengig om du vil spare eller sløse med strømmen. Vi tror de færreste kunder kommer til å trykke seg ut av standardprogrammet. 

HJEMME: På høyre side bak har du ladefunksjonen du bør bruke oftest hvis du kjøper en Lexus, altså hjemmelading.
UTE: På venstre side bak, kan du koble deg på en temmelig utdatert Chademo-lader. Da oppnår du i beste fall 50 kW ladehastighet.

Chademo ...

Et forbedret multimediasystem på en større skjerm gir bedre funksjonalitet og flere tilkoblingsmuligheter. Sammen med en knapperekke til klimaanlegget er miksen mellom det analoge og det digitale godt tilpasset kundegruppen.

Lexus lades med 50 kW på Chademo-lader. Det er samme teknologi som  Nissan Leaf, Xpeng G3 og de utdøende tvillingen Mitsubishi MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iON bruker. 

Altså verken moderne, eksklusivt eller raskt. Lexus-eiere må ha solide muligheter for hjemmelading. Eller usedvanlig god tid.

UX 300e er svært kompetent på kvalitet og komfort for to. Ganske  inkompetent på en del annet. Men er man bevisst på hva man får i en elektrisk Lexus, så vil man også bli fornøyd.