NY VÅR: Volvo C40 har spennende endringer under det velkjent skallet.

Prøvekjørt: Volvo C40/XC40

Denne skjuler en kjempestor nyhet

Bare noen uker før Volvo presenterer en splitter ny kompakt-SUV, skifter veteranen i familien fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Kvalitetsfølelse, føreposisjon, kjørefølelse

Minus:

Hjulstøy, instrumentpanel, vekt/aerodynamikk

GÖTEBORG (Motor): Har du en skikkelig moderne Volvo med bakhjulsdrift, så er den veteranbil om fem år. Ja, det er faktisk 25 år siden Volvo skiftet til forhjulstrekk.

Volvo XC40/C40

  • Pris fra: 488.000/503.000.
  • Batteri: 70 eller 78 kWt.
  • Effekt: 238 eller 252 hk med bakhjulsdrift, 408 hk med firehjulsdrift.
  • Rekkevidde XC40 (km, WLTP): 460 (70 kWt, 238 hk, bakhjulsdrift), 515 (78 kWt, 252 hk, bakhjulsdrift), 500 (78 kWt, 408 hk, firehjulsdrift)
  • Rekkevidde C40 (km, WLTP): 477 (70 kWt, 238 hk, bakhjulsdrift), 533 (78 kWt, 252 hk, bakhjulsdrift), 507 (78 kWt, 408 hk, firehjulsdrift)
  • Bagasjevolum (liter): 419 (XC40), 413 (C40), pluss frunk på 31.
  • Hengervekt (kg): 1500 (bakhjulsdrift)/1800 (firehjulsdrift)

Elbilteknologien, med mindre og lettere motorer, gir et helt annet rom for fleksibilitet – selv i en konstruksjon som i bunn og grunn er sju år gammel.

På en XC40 med forbrenningsmotor ville det vært utenkelig å gjøre det samme skiftet fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift. På en batterielektrisk versjon gjøres det omtrent over natta.

Motor fra Volvo

Men Volvo-ingeniørene har naturligvis jobbet flere netter enn som så. Hekkmotoren er splitter ny. Den er helt og holdent utviklet av Volvo, og produseres på fabrikken i Skövde, som ligger litt nordøst for Göteborg, mellom innsjøene Vänern og Vättern.

Og med overgangen fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift, blir den bakre motoren et langt viktigere element i hele konstruksjonen.

ORIGINALEN: Volvo XC40 ble lansert i 2017 og er designmessig en kommende klassiker. Endringene på den elektriske modellen begrenser seg til en lukket grill og mer buefom på undersiden av frontlyktene.
BESTEFAR: En rundt 60 år gammel Volvo PV – Volvo-entusiaster kan sikkert se detaljer som viser når i produksjonsløpet 1958–1965 den er fra – ved siden av dagens siste mote.

Rekkevidde

Motoren kan gjøres kraftigere, som i sin tur gjør at frontmotoren oftere kan kobles ut på bilene med firehjulsdrift, og gi gunstigere energiforbruk.

Rekkevidden har vært en utfordring på C40 og XC40. De er relativt tunge og ikke spesielt aerodynamiske. De ferske WLTP-tallene viser nå rekkevidde på nivå med konkurrentene.

Fått et løft

Våre forbrukstall etter noen timers pen kjøring i og utenfor Göteborg i fint vårvær indikerte derimot ganske mange prosents avvik fra de offisielle tallene.

Det hadde naturligvis vært gøy å sammenlikne forhjulstrekk og bakhjulsdrift på vinterføre.

Men selv under tørre og fine forhold, er det merkbart at modellene har fått et løft, rent dynamisk. De virker bedre balanserte og mer sofistikerte i fjæringen. Her har ingeniørene brukt mye tid på å vekte fjæringsvei og hardhet på demperne.

GAMMELDAGS: Denne designretningen var særdeles frisk og eksklusiv da den kom for snart 10 år siden i XC90, men føles plastifisert og gammeldags i dag.

Solid bygget

Men den største forskjellen merkes ved gasspådrag. Når forhjulene kan nøye seg med å styre, og ikke i tillegg håndtere alle kreftene i en momentsterk elbil, så blir det mindre napping og sporing og færre hjelpende inngrep fra assistansesystemet. Med bakhjulsdrift skyves vekten i riktig retning, og til et stabilt hjulpar.

Interiørmessig er det tydelige at modellene opplever sin siste vår i disse dager. Vi har lite å utsette på funksjonene i daglig bruk, men designet bærer preg av å være snart 10 år gammelt.

Bilen virker solid bygget, men Volvo har beholdt de simple svartlakkerte plastoverflatene, til tross for at de har mange andre materialer på lager.

HELÅRSDEKK: Dette mønsteret skal takle både sommer og vinter, og gjør det det delvis. Helårsdekkene er blitt mye bedre, men i ekstremsituasjoner er de vesentlig dårligere enn spesiallagde sommer- eller vinterdekk.

Helårsdekk

Etter mye kritikk har Volvo bestemt at de skal begynne å levere sommer­dekk til sine elbiler igjen, ikke helårsdekk. Men dette skjer ikke før den store SUV-en EX90 kommer om cirka et år, og deretter på 2025-modellene av XC40/C40.

ELEGANT: Volvo har innført ull i setene. Dette gir bra kjøling om sommeren og bra varme om vinteren, men vi er usikre på slitasjestyrken.

Advarer

Bilene vi har kjørt i Göteborg, hadde dermed helårsdekk. Under normal kjøring merkes ingen forskjell. Disse dekkenes fordel er jo at de er upåklagelige – helt inntil du havner i en panikksituasjon. Da presterer de dårligere enn et sommerdekk om sommeren, og dårligere enn et vinterdekk om vinteren.

Avvikene er såpass store at eksperten som administrerer dekktestene Motor publiserer foran hver sesong, advarer på det sterkeste mot disse dekkene (les mer her). Vi konstaterer bare at de støyer mer enn vi liker. Men det kan like gjerne være bilens skyld. Hjulstøy er uansett et minus for XC40 og C40.

Nyhet rundt hjørnet

Det er under en måned til Volvo presenterer sin nye elbil, EX30. Det er på høy tid med fornyelse.

Samtidig ser vi at XC40 og C40 har noen gode år igjen. Dette er utmerkede biler å leve med.

Og med siste oppgradering er de bedre enn noen gang.