Vi skulle gjerne skrevet at oppgraderte E-208 fortsatt er vårt førstevalg i småbilklassen. At den forsvarer posisjonen som årets beste bilkjøp i dette segmentet (les mer her).
Men da hadde vi ikke tatt hensyn til prisen.
E-208 selges nå kun som «GT». Det er en tilnærmet topputstyrt versjon. Utstyrspakken er selvsagt basert på historikken til den typiske E-208-kjøperen, men vi skulle gjerne også sett en mer nøktern versjon med lavere pris, bedre rekkevidde – og samme kjøreglede.
Konkurrenter: Opel Corsa Electric, Alfa Romeo Junior, Jeep Avenger, Fiat 600e, DS 3 E-Tense.
60.000 over MG
Uansett, og uten at vi har finregnet, virker det som du aldri har fått mer E-208 for pengene enn nå. Men det hjelper lite når andre produsenter satser mer helhjertet på å få potensielle bilkunder ut fra Finn.no og inn på nybilkonfiguratoren.
Eksempel: En MG4 (nummer 6 på nybilstatistikken) Luxury med bedre plass, bedre rekkevidde (435 km) og høyere effekt (204 hk) koster nesten 60.000 kroner mindre enn E-208. Vil du bruke enda mer penger på en MG4, så får du versjonen med 520 km rekkevidde og 245 hester fra 337.000 kroner. Fortsatt 7000 kroner under E-208.
En VW ID.3 (nummer 9) – også den vesentlig romsligere og sterkere – er 4000 kroner dyrere i en solid utstyrt Highline-versjon.
Og – nær sagt som alltid – kan Tesla nevnes når pris er et tema, selv om vi her snakker om en vesentlig større bil: Oppgraderte Model 3 (nummer 5) med bakhjulsdrift koster 10.000 mer enn E-208 ferdig på veien.
Da hjelper det bare litt at E-208 er blitt enda bedre i oppgradert versjon. Den har fått 20 hester mer (156 hk), rundt seks mil lengre rekkevidde (410 km, som er bra for en småbil), større infotainmentskjerm – og noen visuelle endringer som underbygger entusiasmen og selvtillitten i Peugeots designavdeling.
Og apropos det siste: Den karakteristiske i-cockpiten med det lille rattet og instrumenthuset over rattkransen, er uforandret. Heldigvis.
Kickdown
Fortsatt er bilen en fest å kjøre. Den har en miks av kjøreglede, design og funksjonalitet som gjør at vi hadde valgt E-208 mye oftere enn prissammenlikningen høyere opp i saken skulle tilsi.
156 hester til nesten 1,5 tonn elbil er ikke spesielt mye på papiret i disse dager, men i hastigheter opp til motorvei, er det mer enn nok sprut.
E-208 har dessuten markedets tydeligste pedalmotstand den siste centimeteren før en kickdown. Det er nesten så tankene går tilbake til en tid da løse gummimatter hadde en tendens til å gli framover og feste seg under pedalsettet ...
Men her er det bare å dytte på litt ekstra når man tror pedalen er i bånn. Det skal være sånn. Og det gir absolutt litt ekstra kjøreglede.
E-208 har mye som de nevnte modellene i prissammenlikningen mangler. MG har ikke den samme sjarmen. ID.3 har ikke den samme intime cockpitfølelsen. Og Model 3 har ikke den ukompliserte, analoge funksjonaliteten.
Vi ville absolutt betalt litt ekstra for kvalitetene til E-208. Men det får være grenser.
De nevnte modellene er også vesentlig større enn E-208 – og ikke opplagte konkurrenter. Mange velger en småbil nettopp fordi den skal være liten og smidig. Og da er det stort sett bare andre modeller fra Stellantis som dukker opp av konkurrenter:
Opel Corsa er i praksis den litt kjedelige tvillingen. De øvrige – kanskje spesielt Jeep Avenger og kommende Alfa Romeo Junior – er særpregede som E-208, men også noe større.
Nærmere 400.000
Felles for samtlige av Stellantis-modellene i øyeblikket, er priser som snart bare appellerer til spesielt interesserte. Skal E-208 få plassen den fortjener på registreringstatistikken, må prisen ned.
Legger du til vinterhjul, som du må ha – og adaptiv fartsholder og blindsonevarsling, som bilen burde ha som standard – så ender du godt over 380.000 kroner. Vil du ha en annen farge enn testbilens «gul Agueda», som ikke koster ekstra, så må du ut med 2500 for hvit, 5900 for grå eller sort, og 6900 for rød eller blå.
Nærmere 400.000 for en småbil i 2024 er nok nærmere 50.000 for mye. Selv for en regjerende klasseleder.