BARCELONA (Motor): Heldigvis. Citroën har noen historiske forpliktelser om å tilby best langturkomfort for sine kunder.
Dobbelt så dyre
Her har de klart det utmerket helt siden Motor for for første gang testet E-C4 for snart fire år siden. Da ble vi først og fremst begeistret over hvor behagelig bilen var.
Konkurrenter: VW ID.3, Renault Megane, Peugeot E-2008, Honda e:Ny.
*Motor-pakka: Her velger vi den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
De gode setene, det lave støynivået i høyere hastigheter, og – ikke minst – den spesielle støtdemperfunksjonen, ga et komfortnivå vi knapt fant på dobbelt så dyre biler.
Inntrykket ble befestet da vi testet E-C4 X – altså i prinsippet samme bil, bare i sedanversjon med større bagasjeplass – høsten 2023.
Men: Rosen har ikke nådd helt ut til signaturfeltet på kjøpekontraktene.
Summerer vi nyregistreringene for 2024, så finner vi E-C4 helt nede på 62. plass, med 371 biler.
Og vi må helt ned til 114. plass, og 106 biler, for å finne sedanen med større bagasjeplass, E-C4 X.
Annonse
Mer harmonisk
Nå har de to modellene gått gjennom en mindre kosmetisk oppradering. Og absolutt til det bedre, etter Motors oppfatning. Lysdesignet er blitt roligere og mer harmonisk både foran og bak.
På den best utstyrte av to utgaver – Max, som vi her tester og beregner priser ut fra – er også det innvendige instrumentet foran føreren blitt litt større.
Max-utgaven koster cirka 340.000 kroner, inkludert omkostninger. Med Motor-pakka, som blant annet inkluderer vinterhjul, metallic lakk og to nødvendige utstyrspakker, ender vi på 383.000.
Sammenliknet med de største konkurrentene, får du litt mindre motorkraft, litt dårligere rekkevidde og litt lengre ladetid – men også vesentlig bedre komfort.
Vi skjønner alle som mener det siste poenget alene trumfer de tre andre.
Annonse
Nesten luftfjæring
Den spesielle løsningen med to små puter – en i hver ende av støtdemperne – som komprimerer og dekomprimerer bevegelsene mot underlaget, leverer fortsatt komfort vi gjerne kan sammenlikne med biler med sjusifrede prislapper.
Den behagelige flyten over de større ujevnhetene, kan fort oppfattes som luftfjæring.
Mye erfaring
Bortsett fra de nevnte kosmetiske endringene, er E-C4 som vi kjenner den – på godt og vondt. Det gode – primært komforten – er nevnt.
Men vi kan også legge til at modellen framstår både solid og særpreget.
Det store Stellantis-konsernet, som Citroën er en del av, har også etter hvert fått mye erfaring med elbiler, og spesielt med batteripakkene og motorene som sitter i E-C4.
Det ligger neppe noen store negative overraskelser eller utgiftsposter og venter.
Annonse
Rekkevidde
Rekkevidden derimot, er blant klassens laveste.
Det samme er ladehastigheten. Og selv om bilen må settes i sportmodus for å få alle de 156 hestene tilgjengelig, så er det ikke snev av sportslighet.
Styrefølelsen er lett og ganske vag. Vi hadde også ønsket oss mindre svartlakkert plast i interiøret.
Rimeligere
Ser man på pris og utstyrsnivå på oppgraderte E-C4, så er det mulig å regne seg fram til at den er blitt rundt 10.000 kroner rimeligere.
Det er ikke særlig rabatt å snakke om i dagens marked.
Det er fortsatt kombinasjonen mye komfort til lite penger som gjør E-C4 attraktiv.