OPPFRISKET: Det er enkelt å se at Citroën E-C4 har fått en oppgradering.

Prøvekjørt: Citroën E-C4

Fortsatt uslåelig på komfort

Ikke la deg lure av et nytt og friskere ansikt: Komforten er den samme gamle.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Fjæring, støynivå, særpreg

Minus:

Rekkevidde, ladefart, interiørmaterialer

BARCELONA (Motor): Heldigvis. Citroën har noen historiske forpliktelser om å tilby best langturkomfort for sine kunder. 

Dobbelt så dyre

Her har de klart det utmerket helt siden Motor for for første gang testet E-C4 for snart fire år siden. Da ble vi først og fremst begeistret over hvor behagelig bilen var.

Citroën E-C4

  • Pris fra (ekskl. omkostninger): 289.000 
  • Pris med motor-pakka*: 383.000
  • Motor/Drivlinje: 54 kWt batteri, 156 hk, 260 Nm, forhjulstrekk, ett-trinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 416 km/14,8 kWt/100 km
  • Ladefart: 100 kW. 20-80 prosent på 27 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 435/203/152/15,6 
  • Vekt/nyttelast (kg): 1571/454
  • Bagasjevolum (liter): 380
  • Hengervekt/taklast (kg): -/80
  • 0–100 (sek)/toppfart (km/t): 9,1/150
  • Hjul: 195/60-18
  • Konkurrenter: VW ID.3, Renault Megane, Peugeot E-2008, Honda e:Ny.
  • *Motor-pakka: Her velger vi den utstyrs­graden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer henger­feste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.

De gode setene, det lave støynivået i høyere hastigheter, og – ikke minst – den spesielle støtdemper­funksjonen, ga et komfortnivå vi knapt fant på dobbelt så dyre biler.

Inntrykket ble befestet da vi testet E-C4 X – altså i prinsippet samme bil, bare i sedanversjon med større bagasje­plass – høsten 2023.

Men: Rosen har ikke nådd helt ut til signaturfeltet på kjøpekontraktene.

Summerer vi ny­registreringene for 2024, så finner vi E-C4 helt nede på 62. plass, med 371 biler.

Og vi må helt ned til 114. plass, og 106 biler, for å finne sedanen med større bagasjeplass, E-C4 X.

Mer harmonisk

Nå har de to modellene gått gjennom en mindre kosmetisk oppradering. Og absolutt til det bedre, etter Motors oppfatning. Lysdesignet er blitt roligere og mer harmonisk både foran og bak. 

På den best utstyrte av to utgaver – Max, som vi her tester og beregner priser ut fra – er også det innvendige instrumentet foran føreren blitt litt større. 

KOMPAKT: E-C4 er ni centimeter lengre enn en opplagt konkurrent som VW ID.3. Bagasjevolumet er på 380 liter (ID.3 har 385 liter).

Motor-pakka

Max-utgaven koster cirka 340.000 kroner, inkludert omkostninger. Med Motor-pakka, som blant annet inkluderer vinterhjul, metallic lakk og to nødvendige utstyrspakker, ender vi på 383.000. 

BEHAGELIG: Gode seter, lavt støynivå og utmerket fjæring, gjør E-C4 til en flott langturbil. Et mer moderne dashbord og mindre svart plast hadde hjulpet ytterligere.

Sammenliknet med de største konkurrentene, får du litt mindre motorkraft, litt dårligere rekkevidde og litt lengre ladetid – men også vesentlig bedre komfort.

Vi skjønner alle som mener det siste poenget alene trumfer de tre andre.

Nesten luftfjæring

Den spesielle løsningen med to små puter – en i hver ende av støtdemperne – som komprimerer og dekomprimerer bevegelsene mot underlaget, leverer fortsatt komfort vi gjerne kan sammenlikne med biler med sjusifrede prislapper.

Den behagelige flyten over de større ujevnhetene, kan fort oppfattes som  luftfjæring. 

MER HARMONI: Lyktebåndene spriker ikke lenger i ulike retninger, inntrykket er roligere og mer harmonisk.
NY STIL: Selv om karosseriformen er den samme, har den utvendige kosmetikken gjort E-C4 mer moderne og elegant.

Mye erfaring

Bortsett fra de nevnte kosmetiske endringene, er E-C4 som vi kjenner den – på godt og vondt. Det gode – primært komforten – er nevnt. 

Men vi kan også legge til at modellen framstår både solid og særpreget. 

Det store Stellantis-konsernet, som Citroën er en del av, har også etter hvert fått mye erfaring med elbiler, og spesielt med batteripakkene og motorene som sitter i E-C4.

Det ligger neppe noen store negative overraskelser eller utgiftsposter og venter.

Rekkevidde

Rekkevidden derimot, er blant klassens laveste. 

Det samme er ladehastigheten. Og selv om bilen må settes i sportmodus for å få alle de 156 hestene tilgjengelig, så er det ikke snev av sportslighet. 

Styrefølelsen er lett og ganske vag. Vi hadde også ønsket oss mindre svartlakkert plast i interiøret.

Rimeligere

Ser man på pris og utstyrsnivå på oppgraderte E-C4, så er det mulig å regne seg fram til at den er blitt rundt 10.000 kroner rimeligere. 

Det er ikke særlig rabatt å snakke om i dagens marked.

Det er fortsatt kombinasjonen mye komfort til lite penger som gjør E-C4 attraktiv.

FORRIGE VERSJON: Da bilen het ë-C4.