ELEGANT: Mercedes GLC har formen og elegansen til en drømme-SUV.

Prøvekjørt: Mercedes GLC 220d

Den klassiske SUV-drømmen lever fortsatt

Det blir kanskje litt feil å skrive at en bil full av avgifter og utdøende teknologi, er særdeles bra. Vi gjør det likevel.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Komfort, kvalitets­følelse, motor/girkasse

Minus:

Pris, rattbetjening, treg sete- og rattvarme

For noen år siden var dette selve drømmen – kort oppsummert med fire ord: SUV, diesel, automat, firehjulsdrift. I dag er er det nok mest en fantasi.

For det hjelper lite hvor bra bilen er, så lenge den taper avgiftskampen mot elbilene på det norske markedet – og på lengre sikt bærekraftkonkurransen mot de utslippsfrie bilene.

Mercedes-Benz GLC 220d 4-Matic

  • Pris: fra 880.000. Pris testbil: 1.209.000 (inkl. frakt/levering)
  • Motor/drivlinje: Firesylindret turbodiesel 197 hk/440 Nm (+ 23 hk/200 Nm i boost), 9-trinns automat, firehjulsdrift.
  • Lengde/bredde (m/speil)/høyde/bakkeklaring (cm.): 472/208/164/181
  • Vekt/nyttelast (kg): 2000/475
  • Hengervekt/taklast (kg): 2500/75
  • Forbruk og CO2: 0,52 l/mil og 136 g/km.
  • 0–100 km/t: 8,0 s

Med en startpris på 880.000 kroner, og en relevant pris på godt over millionen, ligger den rundt 150.000 over Mercedes EQC, som langt på vei er en elektrifisert GLC.

Gjennom­gående bra

Du skal ha godt med penger til både kjøpesummen og verdifallet om du satser på en diesel­drevet SUV i dag. Til gjengjeld får du en bil som er gjennom­gående særdeles bra.

Og trolig viktigst for de som satser: Den viser sin fortreffelighet der elbilene svikter.

KOSTBAR: Med diverse tillegg, som for eksempel disse felgene til 34.000, passerer man fort millionen for en GLC.

Romantiserende

Dieseltanken fører deg forbi både to og tre tidskrevende ladeøkter. Folk som er glade i kjøre bil, vil ikke høre romantiserende ladeprat om «en kaffe og kanskje litt shopping og man skal jo likevel ha en tissepause».

De vil stoppe når de har lyst, ikke når bilen krever det. Og de vil bruke fire minutter på å fylle tanken. Ikke 40.

PASSER: Dette interiøret kjenner vi fra stadig flere Mercedeser, men vi synes designet passer best i en SUV som GLC.
KREVER TID: De små skyvebryterne på rattet er særdeles følsomme, og fører ofte til misser, selv for rutinerte førere.

Bedre plass

Mercedes GLC har vokst. Det betyr blant annet et bagasjevolum på solide 620 liter i dieselversjonen. Også ladehybridene nærmer seg anstendig plass til bagasje, opp fra 395 til 470 liter volum. Dieselen har også tilhengervekt på 2,5 tonn. Viktig for mange.

Den firesylindrete dieselmotoren har 197 hester og dreiemoment på 440 Nm, med mulighet til en kortvarig boost på ytterligere 23 hester og 200 Nm. I praksis mer enn nok.

LETTLASTET: Bagasjerommene i Mercedes er alltid ryddige og solide. Gjennomlastingsluke er et stort pluss.
ØKT PLASS: Under bagasjeromsgulvet er det rom til i underkant av 100 liter bagasje. Det gir et totalvolum på solide 620 liter.

Vennlig og diskret

Gassresponsen er naturligvis noen tideler tregere enn på en elbil, men vi er imponert over hvor raskt automatkassen tar kommandoen fra høyrefoten.

Støydempingen fra motorrommet er dessuten så bra at selv en knatrete diesel framstår vennlig og diskret på alle turtall.

Vår testbil har luftfjæring. Det er ekstrautstyr til 38.000. Generelt synes vi ikke luftfjæring er verdt ekstraprisen. Men her får du i tillegg bakakselstyring, som er et merkbart pluss under trange manøvre.

BEHAGELIG: Baksetene er av bra kvalitet, og både plassforhold og setevinkling gir behagelig transport.

Kler en SUV

Vi ville definitivt valgt et oppgradert lyssystem (18.000), som i tillegg til utmerket styrke har et fjernlys med imponerende presisjon og maskering av motgående trafikk.

Interiøret kjenner vi igjen fra en rekke andre nye Mercedeser. Det er standard i C-klasse og i de rimeligste versjonene av EQE og EQS. Vi synes det litt grovere og oppstykkede designet kler en SUV som dette best.

Skjermer, kamerafunksjoner og head-up-display er av ypperlig kvalitet, som på Mercedeser flest. Men det er noen misser i instrumentbetjeningen – også det som på Mercedeser flest.

Betjeningsmisser

Man venner seg gradvis til de følsomme skyvefunksjonene på rattet, men selv rutinerte brukere bommer jevnlig her. Spesielt i betjeningen av fartsholderen, der man i tillegg må følge endringene på små sifre i displayet. Lydnivået justeres på samme måte. Men det er enklere når bare ørene skal oppfatte endringene.

Mercedes pøser ut spennende elbilnyheter om dagen, og demonstrerer at den praktiske avstanden til en dieselbil krymper hurtig. Men har du lange – og kanskje litt krevende – kjøreavstander, er fortsatt en diesel-SUV det beste du kan kjøre. Men kanskje ikke eie.