For noen år siden var dette selve drømmen – kort oppsummert med fire ord: SUV, diesel, automat, firehjulsdrift. I dag er er det nok mest en fantasi.
For det hjelper lite hvor bra bilen er, så lenge den taper avgiftskampen mot elbilene på det norske markedet – og på lengre sikt bærekraftkonkurransen mot de utslippsfrie bilene.
Mercedes-Benz GLC 220d 4-Matic
Pris: fra 880.000. Pris testbil: 1.209.000 (inkl. frakt/levering)
Med en startpris på 880.000 kroner, og en relevant pris på godt over millionen, ligger den rundt 150.000 over Mercedes EQC, som langt på vei er en elektrifisert GLC.
Gjennomgående bra
Du skal ha godt med penger til både kjøpesummen og verdifallet om du satser på en dieseldrevet SUV i dag. Til gjengjeld får du en bil som er gjennomgående særdeles bra.
Og trolig viktigst for de som satser: Den viser sin fortreffelighet der elbilene svikter.
Dieseltanken fører deg forbi både to og tre tidskrevende ladeøkter. Folk som er glade i kjøre bil, vil ikke høre romantiserende ladeprat om «en kaffe og kanskje litt shopping og man skal jo likevel ha en tissepause».
De vil stoppe når de har lyst, ikke når bilen krever det. Og de vil bruke fire minutter på å fylle tanken. Ikke 40.
Bedre plass
Mercedes GLC har vokst. Det betyr blant annet et bagasjevolum på solide 620 liter i dieselversjonen. Også ladehybridene nærmer seg anstendig plass til bagasje, opp fra 395 til 470 liter volum. Dieselen har også tilhengervekt på 2,5 tonn. Viktig for mange.
Den firesylindrete dieselmotoren har 197 hester og dreiemoment på 440 Nm, med mulighet til en kortvarig boost på ytterligere 23 hester og 200 Nm. I praksis mer enn nok.
Annonse
Vennlig og diskret
Gassresponsen er naturligvis noen tideler tregere enn på en elbil, men vi er imponert over hvor raskt automatkassen tar kommandoen fra høyrefoten.
Støydempingen fra motorrommet er dessuten så bra at selv en knatrete diesel framstår vennlig og diskret på alle turtall.
Vår testbil har luftfjæring. Det er ekstrautstyr til 38.000. Generelt synes vi ikke luftfjæring er verdt ekstraprisen. Men her får du i tillegg bakakselstyring, som er et merkbart pluss under trange manøvre.
Kler en SUV
Vi ville definitivt valgt et oppgradert lyssystem (18.000), som i tillegg til utmerket styrke har et fjernlys med imponerende presisjon og maskering av motgående trafikk.
Interiøret kjenner vi igjen fra en rekke andre nye Mercedeser. Det er standard i C-klasse og i de rimeligste versjonene av EQE og EQS. Vi synes det litt grovere og oppstykkede designet kler en SUV som dette best.
Skjermer, kamerafunksjoner og head-up-display er av ypperlig kvalitet, som på Mercedeser flest. Men det er noen misser i instrumentbetjeningen – også det som på Mercedeser flest.
Man venner seg gradvis til de følsomme skyvefunksjonene på rattet, men selv rutinerte brukere bommer jevnlig her. Spesielt i betjeningen av fartsholderen, der man i tillegg må følge endringene på små sifre i displayet. Lydnivået justeres på samme måte. Men det er enklere når bare ørene skal oppfatte endringene.
Mercedes pøser ut spennende elbilnyheter om dagen, og demonstrerer at den praktiske avstanden til en dieselbil krymper hurtig. Men har du lange – og kanskje litt krevende – kjøreavstander, er fortsatt en diesel-SUV det beste du kan kjøre. Men kanskje ikke eie.