NYTT: Dette rattet vil gi kommende Lexus-eiere en aha-opplevelse.

Lexus RZ 450e prøvekjørt:

Gled deg til dette – men du må vente to år til

Den banebrytende styreteknologien til Lexus er allerede i bruk i all type trafikk. Men det er bare Motor og noen til, som har fått teste dette før i 2025.

Publisert Sist oppdatert

MARSEILLE (Motor): Av hensyn til øvrig verdenspresse, som skal prøvekjøre Lexus RZ 450e i Marseille etter at Motor og et par andre norske medier fikk gleden først, er vi pålagt å vente med å formidle våre inntrykk av bilen til 13. mars.

Men vi er frimodige nok til å røpe at det var en svært interessant og positiv opplevelse å teste bilene med Steer by wire-teknologien, på Lexus-språket konkretisert til «one motion grip».

Dette er teknologi som garantert vil sette en standard andre produsenter vil strekke seg etter.

Normal trafikk

Det er naturlig at teknologien raskt vil spre seg til øvrige elbiler fra konsernet som leverer Lexus, altså Toyota. I øyeblikket er kun bZ4X på markedet, som har litt andre utfordringer i øyeblikket (les mer her).

Motor har fått kjøre bilen i normal trafikk, både i by og på landevei, uten noen form for restriksjoner. Våre kollegaer i svenske Vi Bilägare har tidligere fått teste bilen på en lukket bane. Inntrykkene kan du lese mer om her.

LEVERINGSKLAR: De første Lexus RZ 450e kommer på norske veier ved påsketider.

Bedre enn Tesla

Kort forklart handler «Steer by wire» om at all kontakt mellom ratt og og hjul skjer elektronisk. Du finner ingen rattstang, ingen mekanisk kobling. På forakselen sitter det en liten elektrisk motor, som tar i mot elektroniske signaler fra utslagene på rattet, og videreformidler disse til hjulene.

Teknologien er godt kjent fra flytrafikken, der de første flygningene «by wire» ble foretatt på slutten av 60-tallet.

Løsningen til Lexus kan ikke sammenliknes med det ferske tilbudet fra Tesla. Der Lexus har helt ny teknologi, har bare Tesla byttet ut et standard ratt med et Yoke-ratt. Det fungerer, mildt sagt, dårlig.

STANDARD: Inntil videre får du den nye elektriske Lexus med dette rattet.

Reserveløsning

De opplagte fordelene ved Lexus sin løsning, er at rattutslaget reduseres dramatisk, samt at alle vibrasjoner i rattet elimineres. Og mer spektakulært:

Teknologien gjør at rattet i prinsippet kan plasseres hvor som helst i bilen.

Ulempene er sensitiviteten i et elektrisk system som dette. Derfor har også bilene i øyeblikket en separat reserveløsning som øker bilens totalvekt, til tross for at den fem kilo tunge rattstammen er borte.

Rekkevidde

Lexus-sjef Jan Christian Holm er naturligvis svært spent på hvor lang tid det tar før vi får oppleve «Steer by wire» i en bil som er klar for norske kunder.

– Det er estimert til 2025, men jeg ser ikke bort fra at det kan komme tidligere, sier han til Motor.

For han ser naturligvis det samme som oss:

At bilene med denne teknologien allerede nå – i februar 2023 – fungerer utmerket både i by og på landevei.

RZ 450e er den første rendyrkede elbilen fra Lexus. I tillegg til den kommende styreteknologien, har bilen noen opplagte styrker, som vi vil komme tilbake til 13. mars. Men rekkevidden er ikke blant dem (les mer her).