SOLID: Kia EV3 gir et svært godt inntrykk i Motors første prøvekjøring.

Prøvekjørt: KIA EV3

Den nye klasselederen selger seg dyrt

Som vi er blitt vant til fra Kia: Bilene er bedre enn prisene. 

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Plass, rekkevidde, kvalitetsfølelse

Minus:

Pris, ikke 4x4, ladehastighet

CASCAIS (Motor): Bilkjøp handler ofte om følelser. EV3 er en bil som tvinger deg til å mene noe om design og detaljer. Det liker vi. Vi tror også at de som legger litt følelser i et bilkjøp, også er villige til å betale litt mer for den daglige gleden av å ha noe ekstra. 

Det er i hvert fall en filosofi Kia må støtte seg til. Nærmere 300 solgte biler allerede – uprøvd – er lovende tall i økonomiske tider som dette.

Kia EV3

  • Pris fra: 430.000 for versjonen med 81 kWt batteri (fakta for versjonen til 360.000 og 58 kWt batteri i parentes)
  • Drivlinje: 81 kWt (58 kWt) batteri, 204 hk/283 Nm, forhjulstrekk, ettrinnsautomat.
  • Rekkevidde (km) forbruk (kWt/100 km): 605/15,4 (436/15)
  • Ladefart (kW): 128 (102)
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 430/185/157/14
  • Bagasjevolum: 460 liter pluss frunk på 25 liter.
  • Vekt/nyttelast (kg): 1810 (1725)/470
  • Hengervekt/taklast (kg): 1000 (500)/80
  • Hjul: 215/50-19 (215/60-17)
  • Konkurrenter: VW ID.3, Volvo EX30, Renault Megane, Hyundai Kona, Smart#1. 

Ny generasjon

EV3 erstatter velkjente Niro – som for lengst er priset ut av all konkurranse i denne klassen. Prismessig har aldri Kia kommet spesielt gunstig ut på papiret. Heller ikke denne gangen. 

Men så er da heller ikke den nye generasjonen elbiler fra Kia designet for å passe inn i en kalkulator. 

EV3 er en krympet versjon av EV9, som vi allerede ser mange av på veiene. Eller som vi snur oss etter. Den er særpreget, funksjonell og topp moderne. Men ikke skapt for dem som legger vekk alt av følelser rundt et bilvalg. Sånn er det også med EV3.

Vesentlig bedre

Nå har vi fått kjøre bilen i sommerlige temperaturer utenfor Lisboa.  Inntrykket er svært positivt. Dette er definitivt en bil som fint dekker behovet til en familie. Rekkevidden og bagasjeplassen er best i klassen. Det samme er kvalitetsfølelsen. 

I disse tre kategoriene er EV3 vesentlig bedre enn de to mest opplagte konkurrentene, VW ID.3 og Volvo EX30, og litt bedre enn konsernsøster Hyundai Kona. 

Tesla – som vanlig

EV3 er nok også klar for å rappe noen kunder fra klassen over – der du finner biler som er 20-30 cm lengre, og ofte mindre praktiske i daglig bruk. Og naturligvis dyrere, med sammenliknbart utstyr. Ja, med unntak av Tesla Model Y da – som vanlig.

KOMPAKT: EV3 er bare 430 cm lang, men virker større ute i trafikken. Detaljer som de skjulte bakre dørhåndtakene, bidrar til dette inntrykket.

Ulempen med EV3 er at den kun leveres med forhjulstrekk foreløpig. Firehjulsdrift er varslet, men neppe før om et år – altså som 2026-modell.

Lavt støynivå

Kjøremessig innfrir EV3 relativt høye forventninger, spesielt knyttet til stabilitet under akselerasjon med forhjulstrekk, og lavt støynivå. Forgjengeren Kia Niro oppførte seg som en tradisjonell forhjulstrekker: Lett sporende og nervøs under akselerasjon. 

Dette ble ytterligere forsterket av at den tunge forbrenningsmotoren over forhjulene ble erstattet med en lettere elmotor.

ELEGANT: Instrumenteringen er hentet fra millionbilen EV9, og også det øvrige interiørdesignet virker eksklusivt.

Ingen pipelyd

I EV3 føles det hele mer balansert og sivilisert. Det skal mye mer krefter til før forhjulene glipper. Dette kan naturligvis også overføres til vinterføre. Men i disse øvelsene er nok de to bakhjulsdrevne konkurrentene ID.3 og EX30 hakket bedre. Og mer gammeldagse Kona hakket dårligere.

Kia har jobbet mye med støyreduksjonen fra motoren. Der har de lykkes godt. Selv under kraftig akselerasjon er det ingen tegn til pipe- eller suselyder. 

Rufsete asfalt

Også hjulstøyen virker godt dempet, selv om vi som alltid legger inn noen opplagte forbehold knyttet til varm og finkornet asfalt i sydligere strøk. Men noen partier med rufsete og dårlig vedlikeholdt underlag, ga oss inntrykket av en solid støydempet bil.

Dekkutrustingen er forøvrig  Hankook med tilleggsbetegnelsen «Sound Absorber».

HVERDAGSLIG: I daglig bruk er bagasjerommet stort nok, men vi savner selvsagt en gjennomlastingsluke.
460 LITER: Med bagasjegulvet på nederste nivå, blir det plass til mye. Men selve gulvet er kort, så mye på stables i høyden. Under panseret er det ytterligere 25 liter.

Lunt inntrykk

Innvendig er designet temmelig likt store EV9 – altså stort sett vellykket. Instrumentpanelet og girvelgeren er identisk. I tillegg kommer en elegant, skyvbar midtkonsoll. 

Deler av overflatematerialet har en annen karakter. Mer syntetisk, uten å virke billig av den grunn. Stofftrekket over dashbordet gir et lunt inntrykk.

Litt plundrete

Alle nye Kia har fått deler av klimabetjeningen løftet opp i et nytt felt oppe på den liggende skjermen, introdusert med EV9. Denne er skjult bak rattet, og må utvides med et knappetrykk for å kunne betjenes skikkelig. Litt plundrete. Ellers virker det meste av funksjoner logiske og intuitive.

DETALJER: GT-line (t.v.) har litt mindre krom, og en mer kvadratisk form på nederste del av fronten.
REFLEKS: GT-line har mer svartlakkert plast i hekken, og også en karakteristisk refleksstripe i underkant.

Stå på hornet!

Kia varsler både oppgraderte assistansesystemer og stemmestyring. Dette er funksjoner som må testes under norske forhold før vi kan bedømme kvaliteten. Bilen skal også kunne gjøres mer personlig tilpasset, med ulike typer spill og underholdning.

Men én ny sikkerhetsfunksjon må nevnes: Bilen bremser opp og tar ut avstand til biler som er på vei inn i ditt felt. Eller som det humørfylt ble sagt av en ingeniør: «Du trenger bare å konsentrere deg om å stå på hornet».

Vi tipper denne førerstøttefunksjonen føyer seg inn i rekken av dem som hyppig deaktiveres.

UTTREKKBAR: Midtkonsollen kan skyves fram og tilbake, men har uansett noen nyttige hurtigknapper lett tilgjengelig.

Halv million

En del vil nok velge EV3 med de minste batteriet. Rekkevidden er den samme som på VW ID.3 med 58 kWt batteri (432 km), men under EX30 med best rekkevidde (475 km). 

Men den mest attraktive versjonen er, etter Motors mening, Exclusive Plus med 81 kWt batteri til 465.000. Det betyr at den såvidt sniker seg under en halv million med metallic og vinterhjul. Et stykke over, hvis du vil ha med hengerfeste.

Og enda mer over hvis du også vil ha med soltak av den klassiske sorten – altså det lille som kan åpnes – til 14.000.

Typisk Kia

Da har den allerede passert en Tesla Model Y med vinterhjul, hengerfeste, metallic lakk, glasstak og firehjulsdrift (518.000 kroner). 

Det betyr at toppmodellen – GT-line – ender på rundt 535.000 med tilsvarende nødvendige utstyr. Rundt 565.000 med soltak og hengerfeste.

Det eneste viktige utstyret som skiller Exclusive og GT-line, er ventilerte seter og head-up-display i sistnevnte. Da velger vi 35.000 rimeligere Exclusive.

Fortsatt ingen rimelig bil. Men en god bil. Altså en typisk Kia.