MALAGA (Motor): Jeep-entusiastene fnyser naturligvis av Avenger. De litt eldre bilinteresserte stusser nok litt. Men for en ny generasjon bilkjøpere – de som snart ikke kjenner til annet enn batterielektriske biler, og som verken er fordomsfulle eller merkelojale – er Jeep Avenger rett og slett en kul småbil.
Vekt/nyttelast/hengervekt/taklast: 1536/489/0/50 kg.
Bagasjevolum: 355 liter.
Lading: 100 kW, 0-80 prosent på 24 min.
0–100/toppfart: 9 sek./150 km/t.
Og til tross for en lengde på bare 4,08 meter – 18 centimeter kortere enn for eksempel VW ID.3 – har Jeep klart å rydde bagasjeplass på nivå med biler i klassen over. 355 liter er bare 25 liter mindre enn nettopp ID.3, anerkjent for sin romslighet.
Forbløffende høyt
Også fra forsetene oppleves Avenger som en bil større enn dimensjonene tilsier, i likhet med de fleste av dagens småbiler. Komfortnivået i denne klassen er blitt forbløffende høyt. Det er null problem å kjøre de tre–fire timene rekkevidden tillater. Setene er gode, og styrefølelsen tung og stabil på alle typer underlag og i alle hastigheter.
Annonse
Hardplast
Hjulstøyen er akseptabel, men ikke helt på nivå med de best støydempede søsknene fra det store Stellantis-konsernet, DS 3 e-Tense, Peugeot e-2008, Ope Mokka-e og Citroën e-C4. Her er det nok ofret en del isolasjonsmateriale for å holde vekten på den ganske grovbygde bilen nede.
Kvalitetsfølelsen er heller ikke helt på høyde med de øvrige Stellantis-bilene i denne prisklassen.
Disse har mer behagelige overflater og eksklusivt utseende, uten at det nødvendigvis betyr mer reell kvalitet. Hardplasten i Avenger er bokstavelig talt til å ta og føle på. Sånn sett underbygges inntrykket av en amerikansk bil.
Noen steder må det nødvendigvis knipes for å få inn alt av komponenter på drøye fire meter. Og ettersom bagasjerommet er gledelig stort, så er det følgelig baksetet som rammes. Bilens høyde gir baksetepassasjeren litt mer luft og en rettere sittestilling, men beinplassen blir uansett snau.
Avenger er kåret til årets bil i Europa. Bilhistorien er påfallende full av modeller som har fått denne utmerkelsen og endt opp som mer eller mindre kommersielle fiaskoer.
Avenger blir garantert ikke en av dem.
Annonse
Sjarmerende variant
Ikke dermed skrevet at Avenger er en verdig vinner – sett fra nord. På mindre modne elbilmarkeder enn det norske, er nok dette en spennende modell.
Men skal denne kåringen være relevant i verdens mest elbiltette nasjon, må det tyngre stemmegrunnlag til fra norsk hold.
For oss er Avenger en variasjon over det etter hvert ganske velkjente Stellantis-temaet av motorer og batterier. Men for all del, en sjarmerende variasjon. Valget av Avenger – eller noen av de andre – blir dermed først og fremst et spørsmål om smak.
Ny og oppgradert
Ifølge Jeep har Avenger flere enn 600 unike komponenter, men fundamentet – altså understell, batteri, motor – er det samme i alle elbilene fra konsernet, uavhengig om det er Peugeot, Citroën, DS eller Opel. Kjørefølelsen kan nok variere litt, og kanskje registrerer du de nevnte forskjellene i støynivå. Men rekkevidde, effekt og prestasjoner er mer eller mindre identisk.
Avenger kommer sent på markedet. Fordelen er at den får med seg det siste og beste konsernet kan by på. Konkret handler det om en ny og oppgradert batteripakke på 51 kWt (netto), og en sterkere motor på 156 hester og 260 Nm.
Annonse
Rekkevidde
Kraftressursene er ikke like formidable som hos enkelte andre elbiler, men absolutt mer enn nok. Uansett om du kjører i standardprogrammet (Normal) eller spareprogrammet (Eco), har du alltid maksimal effekt (Sport) tilgjengelig ved kickdown. Avenger er mer enn sprek nok.
Oppgraderingene skal gi de ulike Stellantis-modellene rekkevidde på rundt 40 mil. Peugeot har blant annet varslet at den kommende elektriske versjonen av 308 vil få et WLTP-forbruk på rekordlave 12,7 kWt/100 km (les mer her). I øyeblikket er det bare DS 3 e-Tense som er tilgjengelig i Norge med denne kombinasjonen, men de øvrige modellene kommer hurtig etter.
Kler 18-toms
Forbruket og rekkevidden til Avenger vil selvsagt variere litt, avhengig av utstyr og vekt. Vi synes definitivt dette er en bil som fortjener de største – og tyngste – 18-toms hjulene for å forsvare det røffe utseendet. Disse er standard på øverste utstyrsnivå – og på bilene Motor har kjørt i Malaga.
Vi endte opp med forbruk som varierte fra 14,8 til 15,6 kWt/100 km, avhengig av fart og topografi. Det tilsier en rekkevidde på 34 til 32 mil. Det er bra til å være i småbilklassen, men vi burde nok vært nærmere det offisielle rekkeviddetallet under tilnærmet optimale temperaturer som dette.
Annonse
Forhjulstrekk
Jeep-folket gjør naturligvis sitt ytterste for å koble Avenger til merkets stolte historie. Like naturligvis er dette vanskelig. Jeep og firehjulsdrift er uløselig koblet til hverandre. Avenger kommer med forhjulstrekk, men med tre ulike kjøreprogram tilpasset gjørme, sand eller snø. Det siste er mest aktuelt for oss nordmenn, men umulig å teste på tørr spansk asfalt.
Elektronikken skal tilpasse hjuldriften slik at ganske mye hjulspinn tillates i løssnø, og minimalt på is. Uansett er det et faktum at elbiler med forhjulstrekk har dårligere framkommelighet enn elbiler med bakhjulsdrift – som igjen er vesentlig dårligere enn firehjulsdrift.
Imponerende bakkeklaring
Det er begrenset hva elektronikken kan gjøre med naturlovene. Men i kombinasjon med en imponerende bakkeklaring på 20 cm, og angrepsvinkel og utkjøringsvinkel på henholdsvis 20 og 32 grader, har Jeep gjort sitt ytterste for å gjøre en forhjulstrekker best mulig rustet for de forholdene mange møter i Norge vinterstid.
Og blir det det helt ekstremt, har Avenger også et system (Hill Descent Control) som gjør at bilen tar deg automatisk ned i krabbefart, uten at føreren rører verken gass eller brems.
Spørsmålet er altså ikke om du kommer deg ned, men om du kommer deg opp.
Tilbake til den hverdagslige bruken: Bilens utvendige stylingelementer bidrar til det røffe SUV-preget, men er også ganske praktisk. Både front, hekk og dørsider er delvis beskyttet mot parkeringsskader. Det er litt mindre synlig og litt mindre irriterende når plasten rammes, ikke lakken.
Kanskje er ikke Avenger en ekte Jeep. Og kanskje er den ikke verdig tittelen «årets bil». Men hva entusiastene måtte mene om det første, og hva Motor måtte mene om det andre, betyr trolig null og niks for dem som primært ser på Avenger som et sjarmerende og praktisk tilskudd til småbilklassen.